Hårddiskomkopplare
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Hårddiskomkopplare
För ett gäng år sedan fanns det en hårddiskomkopplare att köpa. Den bestod av en panel med nyckelbrytare och två sladdar till två hårddiskar. Med nyckeln kunde man sedan koppla in den ena ELLER den andra disken - pappa fick ha sin porrfilmer i fred från tonåringarna i huset.
Finns sådana omkopplare att köpa än idag, jag har inte sett dem på länge eller vet någon hur man gör en sådan?
Min lilla tanke vore att köra två OS (WinXP och Linux) och vill inte krångla med att få PCn att boota med rätt OS.
Finns sådana omkopplare att köpa än idag, jag har inte sett dem på länge eller vet någon hur man gör en sådan?
Min lilla tanke vore att köra två OS (WinXP och Linux) och vill inte krångla med att få PCn att boota med rätt OS.
Jag har några hårddisk"vaggor" som gör att jag kan ta ut hårddisken (PATA) och byta till en annan. I mitt fall använder jag den till en USB-låda jag har, då kan jag växla mellan de hårddiskar jag har liggande, vissa är gamla med data som kan behövas, andra är nya (en 500GB & en 750GB) till lagring av lite större filer.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Här finns det några dyra väljare utan nyckel, för 4 s-ata-hårddiskar.
http://www.industechnologies.com/produc ... ?CatID=168
Se ävn Å: avstängning för seriella hårddiskar
Jag drar ur strömsladden till hårddisken med windows när jag ska använda linux.
(Jag har s-ata på alla hårddiskarna.)
http://www.industechnologies.com/produc ... ?CatID=168
Se ävn Å: avstängning för seriella hårddiskar
Jag drar ur strömsladden till hårddisken med windows när jag ska använda linux.
(Jag har s-ata på alla hårddiskarna.)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Man kan inte stänga av en hårddisk mha. av master/slave-byglarna däremot kan man välja operativsystem genom att ha ett OS på vardera disken.
Stiftlisten brukar vara 2*3 pin där den nedre raden är GND. EN bygel placeras i någon av de tre positionerna Master, Slave eller Cable select
(CS används aldrig).
En tvåpolig växlande brytare kopplad enligt nedan gör jobbet.
M G S HDD1
S G M HDD2
Stiftlisten brukar vara 2*3 pin där den nedre raden är GND. EN bygel placeras i någon av de tre positionerna Master, Slave eller Cable select
(CS används aldrig).
En tvåpolig växlande brytare kopplad enligt nedan gör jobbet.
M G S HDD1
S G M HDD2
Man kan inte stänga av en hårddisk mha. av master/slave-byglarna
Det är det heller aldrig någon som påstått!
Hela grejen var just att få diskarna att byta plats m.h.a byglarna/switchen. Sedan kan det vara lite olika med hur byglarna funkar. En del diskar vill ha en extra bygel för att tala om att den har en slave också. Fast på moderna P-ATA diskar så är nog tre separata byglar det vanligaste.
Det är det heller aldrig någon som påstått!

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vill man ha det som bootdisk så är det ju en annan visa.
Det jag menar är att det är ju nästan lika enkelt att byta till annan usbdisk som att vrida om en nyckel eller byta HD-vagga. Dra ur kontakten stoppa i annan disk dessutom med liten risk att förstöra data om man inte skriver under tiden man drar ur disken.
Det jag menar är att det är ju nästan lika enkelt att byta till annan usbdisk som att vrida om en nyckel eller byta HD-vagga. Dra ur kontakten stoppa i annan disk dessutom med liten risk att förstöra data om man inte skriver under tiden man drar ur disken.
-