Isolations mätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Isolations mätare

Inlägg av Robert Nielsen »

Nån som vet om det är möjligt att bygga en isolationsmätare.

Eller nån som har en ritning?
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Prova med en multimeter inställd på ohm...
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Isolationsprovare använder högre spänning än objektet som skall testas. En 'formel' för nätanslutna produkter är 2E+1000. Utrusting för 230V mäts då med 2*230+1000 = c:a 2000V T.ex optokopplare uppges med 1500 eller 2000V 'isolation'.

Fast jag tror de gula 'megger' instrumenten klarar sig med en 500-1000v??

Man kan bygga det med 4 SMÅ 1-2Watt nättransformatorer man kopplar i serie på primärsidan (230V). Paralellkoppla sekundärsidan (t.ex 12V). Detta blir en trafo 12-1000VAC

När du driver den med olika inspänning (6,12VAC) kan du välja område 500/1000. Sedan måste du mäta strömmen. Vid 100mA är det kanske ungefär 1mA på sekundärsidan, ganska farlig, så då måste den bryta. Villket värde som skvallrar om läckage på objekten som mäts får du testa ut... 10mA kanske??

Glöm inte riktiga bamsings-probar med skyddad spets!
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Isolations mätare

Inlägg av Robert Nielsen »

Tack Hebbe!

Har du någon ritning eller en skiss.

Vad jag fattar så mäter man mega Ohm.
Hur får man fram mätvärdet.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Detta kanske inte är vad du letar efter men...
Bild
Bild
Vad bilden föreställer är en "vattenmätare" det var en av de byggsatser som man kunde bygga på Tekniken i 7:an. Vattenmätare låter kanske lite lamt man om sanningen ska fram så är den nog det instrument jag använder mest. Man kan göra allt med den. Den är så känslig att den kan känna om det är kontakt genom flera människor. Den enda nackdelen är att den börjar uppföra sig konstigt om man kollar om det är kontakt på sladdar > ca 10m. Plus när man inte mäter med den så fungerar den alldeles utmärkt som ett portabelt lödunderlag :wink:.

P.s. Jag har för mig att min pappa har ett sådant instrument. Jag är lite osäker på om det var en isolationsmätare eller en statiskelektricitetmätare. Ska kolla upp det imorgon.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

RDX*: Lyser lysdioden starkare vid bättre ledning? Eller är det bara av/på?
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

home.c2i.net/helbue/hivolt.png

Jag glömde en trafo på utgången, det skulle vara 4 st. Det är viktigt att dom kopplas 'i fas', så dom inte eliminerar varann. Har du 4 lika trafos, koppla bara exakt på samma sätt som bilden visar.

AC amperemeter kan vara din multimeter. 100ohm motståndet begränsar strömmen så apparaten inte blir farlig. Har du ingen Amp-mätare för AC kan du mäta spänningsfallet över motståndet i stället (= shunt amp. meter).

Jag är lite osäker på villka strömmar man skall ha som gräns, fast jag tror nästan inte det blir någon ström om objekten du mäter är OK. Är något fel stiger det tvärt. Fast det vill alltid vara en tomgångsström i traforna. Det är skillnaden när man ansluter som räknas.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

EagleSpirit: Istort sätt är det bara av och på. Men om man kollar långa ledningar som inte har kontakt så lyser den väldigt svagt(vissa kondensatorer lyser även svagt). Men i fallet där man kollar om det är kontakt mellan människor så är det av och på som gäller.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

hebbe skrev:home.c2i.net/helbue/hivolt.png

Jag glömde en trafo på utgången, det skulle vara 4 st. Det är viktigt att dom kopplas 'i fas', så dom inte eliminerar varann. Har du 4 lika trafos, koppla bara exakt på samma sätt som bilden visar.

AC amperemeter kan vara din multimeter. 100ohm motståndet begränsar strömmen så apparaten inte blir farlig. Har du ingen Amp-mätare för AC kan du mäta spänningsfallet över motståndet i stället (= shunt amp. meter).

Jag är lite osäker på villka strömmar man skall ha som gräns, fast jag tror nästan inte det blir någon ström om objekten du mäter är OK. Är något fel stiger det tvärt. Fast det vill alltid vara en tomgångsström i traforna. Det är skillnaden när man ansluter som räknas.
SKickar inte en isolationsmätare ut likström?
Kan man bygga den med batteridrift?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

RDX* skrev:P.s. Jag har för mig att min pappa har ett sådant instrument. Jag är lite osäker på om det var en isolationsmätare eller en statiskelektricitetmätare. Ska kolla upp det imorgon.
Det var inte en isolationsmätare, det var en statometer. Den mäter elektriska fält mm.

Pics:
Bild
Bild
Bild
Bild
den kommer från Trelleborgs gummifabrik.

Vad ska du använda isolationsmätaren till?
Skriv svar