Äldre oscilloskop

Elektroholist

Äldre oscilloskop

Inlägg av Elektroholist »

Hej, jag tänkte skaffa ett äldre ocsilloskop med rund glugg. Undrar bara om de alltid har grönt ljus? alla skop jag sett verkar ha det och det finns säkert ett syfte med det, men finns de tex i blått, eller kan man själv byta till blått på nåt sätt? inget måste, utan mest som kul.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nej, det är beronde på fosforn på insida av röret, det finns en del olika men på gamla skop var det ofta ljusgrön, men finns i ljusblått med

man valde fosforn efter dess egenskaper, som hur länge den håller ljuset efter att strålen svept förbi
Elektroholist

Ok, vet du vilka fabrikat/modeller som använde blått? eller för den delen rött, om det finns.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller inte koll på det, jag har ingen teknisk nytta av det :wink:
det är bara till att hålla utkik , men ska du ha runt rör lär du få nöja dig med grönt

rött har jag alldrig set, em det fanns ju monokroma rödoranga bildskärmar så det är inte omöjligt
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Brukade finnas rött hos gamla radarskärmar men rött hos vanliga oscilloskop har inte jag heller sett. Den fosforn som finns i oscilloskop skall ha en lystid på i storleksordningen ns i vissa fall så det går inte med vilken som helst, sedan så är ju ögats högsta känslighet just grönt ljus men vet dock inte om detta är medvetet eller bara en slump. Har för mig att blå har en förhållandevis lång lystid och normalt inte lämpar sig oscilloskop men det har kanske ändrats på sistone för det var en tid sedan jag läte om det.
Elektroholist

Men tex det här skopet har fyrkantig ram kring blå skärm, men är det inte så att skärmen egentligen är rund, för det ser ut som att hörnen på skärmen är rundade?

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 589d1206ce
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Har ett sådant, och ja, skärmen är rund under ramen.

Kommer dock inte ihåg om det lyser med grönt eller blått :)
... och det står ett par mil härifrån..
Elektroholist

Den lyser så blått och grannt enligt bilder jag sett. Alltså finns det blå runda.
xxargs

Inlägg av xxargs »

tektronix och dom flesta modernare CRT-oscilloskop har blå sken medans äldre versioner har grön sken
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mitt gamla rörskop med dubbelkatodstrålerör har en i det närmaste grå skärm med vita strålar. Sitter sen ett grönt färgfilter framför, och framför det en klar skiva med graverade "divs" på som lyses upp med röda lampor från sidan under ramen.

Mitt tektronix 475 har en gulvit skärm med grön stråle och ett rött rutnät tryckt på glaset, och framför detta sitter ett blått färgfilter i ramen. Resultatet blir en turkos skärm med ljusgrön stråle och mörkrött rutnät.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Väcker liv i denhär halvgamla tråden istället för att skapa en ny... hittade tre olika gamla skop med rund skärm på lopptorget, prisklass 55-85 euro. Skulle datera dem till ca 70-tal.

Nu undrar jag, finns det mycket som kan gå sönder på ett sånt? Är det mesta enkelt reparerbart bortsett från röret? Problem med elektrolyter? Finns det flera elektronrör än själva displayen?

Hur viktigt är det med kalibrering för hobbybruk? Kan man göra det själv?

Finns det nånting som säger att man inte skulle kunna göra probar själv om de saknas?
Senast redigerad av JanErik 23 december 2008, 22:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

55-85EUR låter mycket för skåp med rund skärm... Om det behöver kalibreras eller inte beror på vad du tänker använda det till. Om du bara vill se att det finns signal utan krav på någon mätnogrannhet så duger dom, men det finns bättre alternativ (i alla fall billigare).

Vilka krav har du på ditt skåp? Skulle det duga med ett enkelt och litet skåp som i denna tråd så har jag fortfarande kvar att sälja! 8)

/PeterH
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

peterH: hur många har du kvar? samt hur mycket vill du ha för ett?
Är e.v intresserad.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hur många vill du ha kungen? Samma pris som i tråden gäller än... 450:- inklusive frakt. För en femtilapp extra får du med en väggvårta på 12V. Spänningsstabben kommer bli varm av att köras på 12V men klarar det. Vill man öka marginalen sätter man en eller två dioder i serie med matningsspänningen på kortet 8)

/PeterH
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

JanErik skrev:Väcker liv i denhär halvgamla tråden istället för att skapa en ny... hittade tre olika gamla skop med rund skärm på lopptorget, prisklass 55-85 euro. Skulle datera dem till ca 70-tal.

Nu undrar jag, finns det mycket som kan gå sönder på ett sånt? Är det mesta enkelt reparerbart bortsett från röret? Problem med elektrolyter? Finns det flera elektronrör än själva displayen?

Hur viktigt är det med kalibrering för hobbybruk? Kan man göra det själv?

Finns det nånting som säger att man inte skulle kunna göra probar själv om de saknas?
Probar köper du hos kjell, räcker för hobbybruk, så länge man stannar under halva bandbredden med 10X probarna ungefär.

Beträffande vad som kan gå sönder, tja i princip nästan vad som helst.
Vanligast är dock Lytarna, tantalerna och emellanåt likriktarbryggorna.
Det beror naturligtvis på vad du köper.

Beträffande reservdelar, återigen, beror på fabrikat, de lite bättre skopen (läs TEK och HP mfl) använde ofta hybridkretsar och andra specialtillverkade historier, som kan vara mycket svåra att ersätta.

Tunneldioder är också vanligt, Svindyra, typ 500:- för en beg diod, typ.

Annars så är det i princip inga problem, grundläggande kalibrering klarar
man för det mesta själv, dock behöver man ofta ett fungerande skop för kalibreringen, men det kan man kanske låna ihop eller så.

Manualer och servicehandledningar finns för det mesta att få tag på, bl.a. hos mig (kostnadsfritt), HP/Agilent har faktisk börjat lägga upp sina gamla manualer igen.
Tektronix har t.ex. hävt copyrighten på alla gamla manualer.

Det är rätt roligt att pilla i dessa gamla instrument, bl.a. blir man mäkta impad hur dåtidens ingenjörer löste allehanda tekniska och elektroniska problem, sådana som vi i dag lätt och gôrtråkigt löser med AD, uC, DSP, FPGA mm.

btw, Lopptorget??
Skriv svar