Lågfrekvent brummande i skärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mattiask
Kontakt:

Lågfrekvent brummande i skärm

Inlägg av mattiask »

Halloj,

Har ett irriterande problem med min nya skärm. På ljusstyrka mellan 85-100 är skärmen knäpptyst men så ljusstark att man får ont i ögonen. Men mellan 0-84 så brummar skärmen med ett lågfrekvent ljud. Nätdelen sitter i panelen och inte längs sladden. Kan de fungera att klämma dit ett ferrit-block runt strömsladden? Tror ni följande är lämplig? :

Används för dämpning av oönskade radiostörningar (30-600 MHz). Kläms runt nätkabeln på den apparat som skall avstöras. Max kabeldiameter 5 mm.

Tack!
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Har inget svar men känner igen mig och hoppas att någon har en lösning. Jag har en lg w2252tq som jag för övrigt är ganska nöjd med. Mellan 20-42 och exakt 100 i ljusstyrka kan jag ha med väldigt litet brum. Skulle vilja ställa den på runt 50-55 men... Det går ju iofs att ställa ljusstyrka i Nvidias drivrutiner (i mitt fall) men det blir inte riktigt bra.

Spannet som ljusstyrkan kan stå på med minimalt brum varierar också på min skärm, ibland går det med 45 ibland inte. Det här problemet verkar vara ganska vanligt för övrigt. Ferrit-block skulle ju vara smidigt om det fungerar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vad är det för skärm? CRT eller TFT eller LCD? Vad är det för typ av panel om det är platt skärm? Om CRT, Vilken uppdateringsfrekvens matar du skärmen med?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Långtsökt kan det ju vara någon konding som vibrerar..

är den kopplad till jordat uttag?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har för mig att ljusmängden regleas med pwm och det borde spöka

i så fall internt fel

ferritblock fungera mycket troligtvis inte, dom tar bara höga frekvenser och dessutom har du inte störningen från nätsladden

prova om det kommer från inbyggda högtalare, öppna och löd loss kablen till högtalarna, då kanske man kan filtrera innvändigt till slutsteget
Användarvisningsbild
mattiask
Kontakt:

Inlägg av mattiask »

Det är en TFT, med P-MVA panel och det finns inga högtalare i den. Den är inte kopplad till ett jordat uttag.
Pudde

Inlägg av Pudde »

Spolar har en förmåga att börja svänga och orsaka ljud. Brukar hjälpa att pensla på lite nagellack eller lim samt att löda om den
Ordo

Inlägg av Ordo »

Prova att sänka ljusstyrkan direkt på grafikkortet.
Användarvisningsbild
mattiask
Kontakt:

Inlägg av mattiask »

Tack för tipsen. Kanske ska prova måla dom lite då.

Ang. ljusstyrkan via grafikkortet så har jag justerat det lite redan. Tyvärr blir färgerna sämre av det, samt att detaljerna i det svarta inte blir fullt lika bra. Men det är det nästan värt :).
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Skillnaden mellan att sänka ljusstyrkan på skärmen och att sänka direkt i grafikkortet är att en säkning på skärmen minskar styrkan på bakgrundsbelysningen, medan en sänkning på grafikkortet ändrar i LUTen för att filtrera bort med ljus. Altså görs pixlarna mörkare, och därmed tappar man mycket återgivning i tonerna, speciellt i lågdagrarna.

Personligen kör jag med kalibrerade skärmar, och skulle aldrig kunna tänka mig att dra ner ljusstyrkan under det värde vilket skärmen är kalibrerad för. Min Lacie-skärm behöver jag dock bara köra på 49% ljusstyrka för att ligga på det rekommenderade värdet på 140 cd/m².
Användarvisningsbild
mattiask
Kontakt:

Inlägg av mattiask »

Okej.. Jo precis det är de jag märkte när jag "kalibrerade" enligt http://www.lagom.nl/lcd-test/

Denna BenQ-skärm är så sjukt ljusstark, även på värden under 30 tyvärr. Så de gäller att alltid ha bra belysning när man använder den för att inte få ont i ögonen/huvudet.
Användarvisningsbild
mattiask
Kontakt:

Re:

Inlägg av mattiask »

grym skrev:har för mig att ljusmängden regleas med pwm och det borde spöka

i så fall internt fel

ferritblock fungera mycket troligtvis inte, dom tar bara höga frekvenser och dessutom har du inte störningen från nätsladden

prova om det kommer från inbyggda högtalare, öppna och löd loss kablen till högtalarna, då kanske man kan filtrera innvändigt till slutsteget
Nu har skärmen istället börja tjuta väldigt högfrekvent, kan inte det minskas med hjälp av ferritblock? Var hittar jag strömsladdar med ferritblock monterade? De lösa jag sett kommer aldrig in i lager..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Lågfrekvent brummande i skärm

Inlägg av JimmyAndersson »

Ferritblock hjälper inte mot den typen av fel. Testa att trycka lite på olika ställen för att se var ljuden uppkommer.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Antingen skruva upp radion, bära tillbaka den och slå den i huvet på säljaren (skärmen, inte radion), eller öppna och limma kärnorna i spänningsomvandlaren(na) som låter och glömma framtida garantier.
Användarvisningsbild
mattiask
Kontakt:

Inlägg av mattiask »

Okej, det var tråkigt att höra. Tror nästan jag ska ge mig på att öppna upp den om felet kvarstår, eftersom pixelpolicyn är så himla dålig. Jag återkommer :).
Skriv svar