Ideer, Nybörjare :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
twicht

Ideer, Nybörjare :)

Inlägg av twicht »

Hej!

Är sedan länge en inbiten datornörd som hållit till på SweC men har på sistonde börjat lött b.la displayer till och lysdioder till datorn. Detta har jag tyckt varigt mycket roligt att göra, särskilt när man blir klar och kan säga "Den har jag gjort skälv..."
Detta har inte varit specielt svårt så jag har därför bestämt mig för att ta steget till lite mer avancerade grejer. Har kollat runt lite på forumet men hittar inget sådär ganska lätt men ändå intressant.

Ideer om vad jag skulle kunna bygga är vällkommet!, gärna utförligt ritade :)

PS, Inget om mikroprocsorer eller där man måste göra egna kretskort ;)

MHV.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> PS, Inget om mikroprocsorer

Tyvärr faller mycker "roligt" bort i så fall.

> ...eller där man måste göra egna kretskort

Ofta går det utmärkt att bygga på experiment/veroboard kort.
I alla fall för enstaka projekt och i fall man inte tycker att själva
tillverkandet av mönsterkort är ett spännande "projekt" i sig...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har byggt µC-system med EPROM, RAM och processor i var sin kapsel på experimentkort, fungerade alldeles utmärkt.

Och faller µC bort försvinner mycket av det roliga ju.

Samtidig är du ju "sparsam" med upplysningar om vad du tycker kunde vara roligt så förvänta dig inte allt för många svar.

Det är ju lite som att fråga: "vilken frukt är godast?"
Svaret är: det beror på vem som svarar...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Man kan bygga rätt avancerade saker utan "riktigt" kretskort, ett relativt enkelt exempel:
http://www.myplace.nu/mp3/yabbse/index.php?topic=2491.0

Fast bygger man så är det lätt att det blir svårfelsökt och svåröverskådligt :D
twicht

Inlägg av twicht »

Det jag skulle tycka vara kul är något som är andvändbart, som t.ex en liten klocka. grejer till datorn, någon liten batteridriven krets...

Ang. µC så får jag ändra mig, finns det något "enklare" bygge med µC?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Beror på vad du behöver/vad du tycker är roligt att pilla med - pickit2 med en liten microkontroller kan man starta med (även om medföljande processorn kanske inte är den roligaste att starta med) och få en lysiod att blinka med sin lilla första hemskrivna asemmblerprogram

Nästa steg är att du kanske vill koppla in en sensor av något slag (tex fuktighetssensor HIH4000) och helt plötsligt måste börja bygga lite interface-kretsar på analognivå för att anpassa sensorns signaler till något som passar MCU:ns AD-omvandlarområde etc. etc.

Det är din egen fantasi som egentligen bestämmer hur stort och komplext det skall bli - tex. husvagns/båtfolket känner behov av att veta laddstatus i batteriet med räknande av strömmar in och ur batteriet (fins flera trådar om detta här på EF) - andra vill styra små (och stora) motorer och en tredje vill har en liten förstärkare till sina datorhögtalare - några ser en utmaningatt bygga en väljudande förstärkare med så få radiorör som möjligt - finns flera trådar om att få bättre ljus på sin cyckel/hjälm/pannlampa med fläskiga vita LED

mao. handlar det om att hitta ett projekt som du känner för - därefter väljer man verkyg och lösningar som bidrar till projektets förbättring - och kom ihåg att det oftast kan lösas på många olika sätt - ibland är det rena analoga lösningar bra , ibland MCU-lösningar men oftast båda av detta i kombination.

---

en processorfri bygge är tex att konstruera en strömgenerator för att styra en eller flera lysdioder i serie - gör man det smart så lägger man in en ingång för att senare kunna styras av en processor för PWM-styrning och den vägen justera ljusstyrkan etc. - gör man 3 st sådana kedjor med röd grön och blå lysdiod med i tripletter monterade av dessa dioder så kan man med sagda ingångar senare låta en MCU PWM-modulera och den vägen på lite avstånd sedd skapa valfria färger som kan ändra sig med tiden.

det är upp till dig att hitta på! Vad är det för något som kittlar intresset och verkligen känner för att göra, det är dom saker du skall jobba med - inte några saker som känns tråkiga att göra bara för att det skall göras.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

1: Bygg etsmöjligheter av nåt slag (toner transfer, UV-låda...)
2: Bygg en uC-programmerare (finns massor DIY)
3: Lär dig uC
4: Nu kan du bygga vad som helst! 8)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Ideer, Nybörjare :)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

twicht skrev:Har kollat runt lite på forumet men hittar inget sådär ganska lätt men ändå intressant.
Har du funderat på att lägga in dig på pensionärshem och vänta på slutet .... :wink:

Hittar du inget roligt här finns det inget annat. Men vore jag som du skulle jag satsa på en litet rörslutsteg med parallellkopplade EL156, om du nu inte tycker att 150-160 W är lite för lite.

Eller kolla efter roliga elektroniska musikinstrument ...
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

>Ideer om vad jag skulle kunna bygga är vällkommet!, gärna utförligt ritade ..

Här verkar det finnas lite å bita i.

http://www.schematicsforfree.com/archive/

/ Tompa
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

gärna utförligt ritade
- Det är ju ditt jobb!!! :)

Kolla annars: http://sound.westhost.com/projects.htm
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

"Inget om mikroprocsorer"
Helt rätt, dyk in i den spännande analoga världen :). Finns mycket bra att ha att bygga inom audio, equalizer, filter, förstärkare...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Om du är inne på det analoga och dessutom gillar att utöva musik finns det massor av kul att bygga som inte kräver programmerbara kretsar. Analoga synthar, ljudeffekter, effektpedaler, ljudprocessorer, förstärkare... listan kan bli hur lång som helst. Vill du dessutom göra något mer udda att skryta med, skruva ihop en snygg rörförstärkare till dina PC-högtalare - en garanterad "snackis" på nästa LAN... (en rörförstärkare uppfyller garanterat dina önskemål: ingen uC och inget kretskort).
twicht

Inlägg av twicht »

Tack för förslagen änsålänge...

Jag skulle vilja göra en liten klocka/termometer bestående av säg 3st 7 segment displayer. Är detta svårt?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Problemet är att det inte räcker med displayer för att bygga en klocka.
Du måste ha något som "räknar tiden" också. Och då hamnar man
ganska direkt på en AVR eller PIC processor (i alla fall om man
vill göra det enkelt för sig). Termometer kanske går att få ihop
med någon färdig krets, men även där blir det nästan enklast med
en liten processor...

> Är detta svårt?

Beror på vad du tycker är "svårt"...
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Kanske är läge för en byggsats med färdiga projekt i?
Där får du svar på hur mkt fungerar.

Jojje här på forumet hade en sådan från Kjell & Co till salu
om jag inte minns fel ?? Jooooojje???

/ Tompa
Skriv svar