Kopiera en hårddisk

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Uttis

Kopiera en hårddisk

Inlägg av Uttis »

min stackars hårddisk kastar snart in handduken och jag skulle vilja göra en exakt kopia av den. Ligger windows xp på den.

Finns det nått program som fixar till allt partitioner/gör den bootbar samt kopierar filerna ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Norton ghost funkar bra till detta. Man ställer in vad som ska klonas, sen startar man om datorn och ghost startas i "DOS"-läge för att få full access till hårddisken utan att windows lägger näsan i blöt. När det är klart startar man om igen och windows startas. Voila, man har nu en klonad hårddisk. Klonades det direkt till en annan hårddisk kan man stänga av direkt när ghost är klar och bara byta ut hårddisken. :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Partition Magic eller Drive Image har jag använt massor av ggr.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

finns en opensourcevariant vid namn "Partition image" också, den var dock inte lika lättanvänd som tex ghost sist jag testade den för X antal år sedan.
Användarvisningsbild
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

Och så har vi ju dd, och enklare än så blir det inte :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

'dd' duger och finns i alla linuxar - är alltid en räddningsplanka när det gäller att snabbt dra av en diskimage på en disk innan man gör övriga räddningsoperationer..

sda = disken du vill kopiera
sdb = disken som du skall lägga kopian på - kan också läggas som en imagefil i lämplig filsystem i annan HD

dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1024k och du får en exakt sektor för sektor kopia på den nya hd (sdb) med partitionstabell och allt (under förutsättningen att nya disken är minst lika stor)

men - skriv i rätt ordning och dubbelkolla allt innan <enter> - fel ordning/filnamn och du skriver över den gamla disken med den nya diskens tomma data...

vill du bara ta hela partitioner på HD så är det tex /dev/sda1, /dev/sda2 etc.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Använder alltid Norton ghost dock en äldre enbart DOS version men den har fungerat perfekt varenda gång och det går snabbt med.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Nu finns norton ghost inlagt får se när jag får tummen ur...

dd är inget alternativ då datorn saknar floppy/cd mm men jag har tidigare använt fdisk i linux i brist på annat.

Att googla och sedan prova en massa program som inte håller måttet är inte sådär jättekul direkt denna gången provade jag bara ett sen gav jag upp. Har tidigare velat dela upp en hårddisk utan att formatera och då provades ett antal olika program och ingen av dem fixade detta bla partition magic som alla talade så varmt om. (det var länge sedan) Den svängen slutade nog med att ett program på typ 5kb fixade biffen partition magic var ganska stort vill jag minnas iaf det jag fick tag i då.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Jag rekommenderar Acronis.
Mycket trevligt program som gör sitt jobb utmärkt.

/ Tompa
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Testa Clonezilla, GParted för att partitionera
xxargs

Inlägg av xxargs »

Uttis skrev:Nu finns norton ghost inlagt får se när jag får tummen ur...

dd är inget alternativ då datorn saknar floppy/cd mm men jag har tidigare använt fdisk i linux i brist på annat.

Att googla och sedan prova en massa program som inte håller måttet är inte sådär jättekul direkt denna gången provade jag bara ett sen gav jag upp. Har tidigare velat dela upp en hårddisk utan att formatera och då provades ett antal olika program och ingen av dem fixade detta bla partition magic som alla talade så varmt om. (det var länge sedan) Den svängen slutade nog med att ett program på typ 5kb fixade biffen partition magic var ganska stort vill jag minnas iaf det jag fick tag i då.
Fdisk är bara en partitionshanterare för att skapa och förändra partitioner - skall du flytta/kopiera diskimage mellan diskar så är det 'dd' som gäller.

Gäller dock att man förstår hur filerna under '/dev' funkar då tex /dev/sda representerar hela den fysiska disken medans /dev/sda1 representerar den första partitionen, /dev/sda2 den andra partitionen etc. Med med fdisk kan man kolla vilken partition som är vad och partition 5 är alltså /dev/sda5 senare när man kopierar - dd är helt filsystem-neutral och bryr sig inte om innehållet i disken/partitionen.

Har du ingen floppy/cd så montera in en extra disk på datorn eller en tillräkligt stor USB/firewire-disk istället dessa komme upp sig som /dev/sdb, /dev/sdc - disk då i linux så är alla 'masstorage' representerade som just SCSI-diskar - troligen så 'mountar' dom sig automatiskt i OS:t så du kan spara din image av '/dev/sda' som en fil i extradiskens befintliga filsystem - så länge den är tillräckligt stor - och om du vill så kan du 'pipa' igenom imagefilen genom gzip 'on the fly' när den läggs ned på andradisken så att den tar mindre plats.

kom ihåg att i linux kan man mounta direkt mot en diskimage-fil liggande på en disk - den behöver inte placeras på en HD för att kunna öppnas och skriva/läsa i diskimagen och detta inkluderar även ntfs i moderna linuxdistrubitioner.

Allt detta kan du göra från en live-DVD (eller tom. en bootbar USB-pinne) med linux utan att röra en enda byte på på disken du vill säkerhetskopiera

Man kan också klippa ut första cylindern/sektorerna genom

'dd if=/dev/sda of=/annan/disk/startblocken_po_forsta_disken bs=512 count=63'

och då tar 'dd' 63 första sektorerna av 512 byte storlek och lägger i filen '/annan/disk/startblocken_po_forsta_disken'

om man vill hoppa över ett stycke så kan man använda 'skip=1024' och då hoppar den över från starten räknat 1024 st block av 'bs=xx' storlek.

Tro mig, vad detta kunde rädda mycket när man höll på med skadade tapebackupper där orginalprogrammet i windows inte ville läsa alls...

i mina ögon så är ghost och liknande bara 'förpackade versioner av 'dd' på en linuxkärna med olika skriptar och grafiska skal ;-)

---

om man är obekant med detta så är det bra att träna på operationerna på en dator och disk där det inte gör så mycket om man klanta sig - efter ett tag när man vet hur det fungerar så stuntar man i andra kommersiella programvaror när det gäller diskimagehanteringar för här gör verktygen exakt det man säger och har inga begränsningar eller någonting annat irriterande för att man inte betalat för fullversionen...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har tidigare velat dela upp en hårddisk utan att formatera och då provades ett antal olika program och ingen av dem fixade detta bla partition magic..

Konstigt, så sent som för 2 dagar sedan så delade jag upp en 40GB hårddisk i två prationer utan problem och det har jag gjort ett antal gånger med olika antal partitioner likväl att sammanfoga två till en stor. Den versionen jag har är långt ifrån ny men vet dock ej hur gammal den är men gissar på runt en 6 år eller så.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

xxargs skrev:...
jo fdisk användes inte till backup den gången det var kanske lite oklart men det var iaf räddningen den gången.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tänk på att om du får läsfel redan nu så kommer läsfelen att klonas över till den nya disken!

Ang. Partition Magic så har alltid det fungerat som en dröm för mig! Fram till för något år sedan körde jag en mycket gammal version, och den har alltid fungerat helt lysande både för att splitta och slå ihop partitioner (med data på, utan att skada datat).
Skriv svar