Helt rätt, dagismetoden är perfekt för oneoffs ja flera för den delen också.
Det är mången prototyp och kortserier som jag har tagit fram både det ena och det andra med dagismetoden.
frontpaneldesigner från schaeffer verkar ha ett eget format, som av en händelse heter det ".fpd"
Borrmall skulle jag nog vilja kalla det ändå, det skulle vara skönt att ha ett rastermönster med 5mm hål med 10mm c-c just för att kunna borra ett snyggt hålmönster varesig det är som kylhål i ett rörsteg eller högtalargaller, jag tänkte att en remsa "hålmönstershablon" vore förträffligt att ha liggandes på arbetsbänken
En borrmall i aluminium brukar inte vara nån höjdare (hålen brukar inte vara så snygga efter en stunds användande). En borrmall bör nog göras i stål, och gärna härdas.
(Fast det kanske är tänkt att sättas härdade styrningar i de där 5 mm hålen? Men då borde toleranserna på hålen vara rätt petigt.)
Jag använde faktiskt en bit labbkort som borrmall till en frontpanel en gång. Satte fast kortet injusterat mot kanten på panelen och borrade sedan små 1mm hål på lämpliga positioner i labkortets hålbild. Sedan borrade man upp hålen till lämpliga storlekar. Då fick man iallafall snygga placeringar på ett enkelt sätt. Allting hamnar på 2,54 mm raster, men spelar det ingen roll så funkar metoden. Enkelt blir det iallafall.