Koka-över-på-spisen-sensor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pejlaren

Koka-över-på-spisen-sensor

Inlägg av Pejlaren »

Jag behöver lite konstruktionshjälp. Jag vill helt enkelt ha en "mojäng" som känner av när det kokar över på spisen.

Enklast vore kanske ett runt kretskort med kopparbanor runt själva spisplattan, när en skvätt vatten landar så leder kopparbanorna etc.
Men nu är det ju så att spisen av naturliga skäl blir varm, så jag vet inte om det är en bra lösning? Vad händer med kretskortet efter några timmars värme?

Synpunkter? Tankar och idéer tas emot tacksamt! Även ni som vill disa det hela är välkommna :lol:
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Är det inte bättre att mäta temperaturen på vattnet i kastrullen?

Edit: Om man är intresserad av att veta när det är på väg att koka alltså.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Hmm, kanske det. En tempsensor i makaronikastrullen som larmar vid 95 grader eller nått.... Ingen dum idé...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag konstruerade en dylik uppkokningssensor för några år sedan. Den var baserad på två småsignaltransistorer och några resistorer samt en lysdiod.

Den ena transistorn agerade temperatursensor. Det fungerar tack vare att transistorns VBE minskar med 1.75-2mV/°C. Det betyder att en transistor som har VBE = 0.7 V @ 25°C har Vbe ~= 0.56-0.577 V @ 95°C.

Så principen är altså väldigt enkel: Förspänn en transistor till 0.56-0.57 V (använd gärna en vridpot i serie med spänningsdelaren för att kunna justera). Koppla transistorn så den drar en andra transistor, som i sin tur tänder lysdioden :)
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Det låter som en mycket billig lösning :)

Men jag vette tusan om jag begriper. Skicka in 0,56-0,57 V in på basen på första trissan? När trissan blir tillräckligt varm så öppnar den, eller?

Fast jag vet inte om jag är så sugen på att doppa en trissa med blyat tenn, fluss osv bland mina potatisar.. :?
Nåja, jag kan testa principen i alla fall... :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Precis :) I.o.m. att VBE minskar med ett känt värde per grad ökad temperatur så går den att använda som en enkel temperatursensor :)

Vill minnas att jag använde två 547'or i min konstruktion.

Nej, man kanske bör kapsla den lite :) Jag monterade en summer på den jag bygde till mig själv, samt kapslade trissan med nåt lim vill jag minnas. Använde den när jag skulle koka nudlar när jag gick sista två åren på gymnasiet :D

Att använda en trissa som sensor på det sättet är garanterat inte det mest noggranna sättet att mäta temperatur, men det funkar! :)
Vissa trissor kan man f.ö. även använda som fototransistorer :) Man behöver "bara" knippsa av kapseln så man blottlägger transistorns inre för ljuset man ska detektera.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu är det väl inte vatten som är det som lättast kokar över?

Det brukar heta att "vatten kokar vid 100 grader celsius, mjölk kokar när man vänder ryggen till". Och mjölk kokar antagligen inte vid 100 grader.

När jag kokar pasta är det inte temperaturen på vattnet som avgör om det skummar över eller inte (vattnet kokar hela tiden) utan det är hur hårt det kokar som påverkar hur mycket skum som bildas.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Givetvis inte, men det finns ju en poäng med att veta om vattnet nått över exempelvis 95 grader. Det är ju ingen större vits att stå och dumstirra på 50-gradigt vatten ^^
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

När jag ska koka upp något eller värma det till en viss temp så använder jag mig av en digital stektermometer, på den kan man ställa in vilken temp som ska generera ett pipande larm!

mycket smidigt tycker jag!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Men det gills inte, det är ju inget elektronikprojekt ;)
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

hehe, förvisso sant, men skruva isär den då, sätt den i ett annat hölje och lägg till några blinkande lysdioder och vips är det ett elektronikprojekt! :D
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Eller så häller man i fett eller olja i vattnet (själv har jag kört med flytande margarin) så skummar det inte över alls... kan stå och stormkoka pasta utan att det kokar över...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det trixet funkar inte för mig, hur mycket olja behöver man? 1 dl verkar inte räcka...
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Hmm, är det något annorlunda med olja då? för mig räcker en svätt med flytande margarin iallafall! har faktiskt inte testat med olja utan bara flytande margarin, men det är ju mest olja så...
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Variosboy skrev:När jag ska koka upp något eller värma det till en viss temp så använder jag mig av en digital stektermometer, på den kan man ställa in vilken temp som ska generera ett pipande larm!

mycket smidigt tycker jag!
Tror nog att det får bli nått sånt! Känns mer hygeniskt att doppa en stektermometer i potatisvattnet än hembyggd elektronik.

Självklart får jag modifiera den med blinkande lampor....

8)

Beträffande pasta och mjölk osv, så står man redan vid spisen så det känns inte som ett så stort problem. Det är värre när man väntar på att makaronivattnet ska koka upp. Det kan liksom koka över i 5-10 minuter innan jag märker det...
Skriv svar