Har suttit och klottrat runt lite och spånat på en cnc fräs/router av modell större som skall klara att ta hela skivor av tex MDF etc som brukar vara runt 2.4x2.4m eller något sådant.
Arbetsområdet är runt 2.8m i Y-led och 3.8m i X-led sedan i Z-led är det inte bestämt men kan tänka mig att runt 40-50cm är lagom. Och det som rör sig är en vagn som går på X-axeln och innehåller Y-axeln och Z-axel med spindeln på.
Noggrannheten jag eftersöker är åtminstone 0.1mm eller bättre och jag vet att projektet troligen kommer kosta en del slantar men det har jag räknat med.
Har nytt jobb och där finns det tillgång till en en mekanisk verkstad med svarvar, fräsar, slipmaskiner, svetsutrustning och hoppas därför kunna nyttja dessa så mycket som möjligt för att hålla priset nere.
Grundkonstruktionen består av 80x80mm fyrkantsprofil i stål som eventuellt svetsas eller bultas ihop för att vara enkel att montera ned vid eventuell flytt då den blir ganska tung och otymplig.

Det jag funderar över är hur jag lättast löser själva rörelserna i X och Y då dessa är så långa att kulskruvar kommer kosta multum samt tex ett par THK linjärer i dessa längder ochså blir rätt saftigt.
Z-Axeln är tänkt att byggas med THK linjärer samt troligen kulskruv medans jag lutar åt kuggstång eller vad det kallas till X och Y. Hur är noggranheten på kuggstänger, någon som vet något om detta?
Lite av min konstruktion är hämtat från mechmate och dom använder sig ju av kuggstång för drivningen av axlarna. Dom har även kullagrade V-rullar som går på ett par 45 graders slipade järn. Men hur står dessa sig om man tex trycker på hårt från sidorna finns det inte risk att V-rullarna trycks av eller förskjuts en bit?
Jag vill försöka få en väldigt stabil maskin så dessa V-rullar gör mig ganska fundersamma var istället inne på att använda sånna där runda stänger som har en vagn som är kullagrad och åker på den. Verkar iaf vara billigare än svin dyra THK eller Hiwin linjärer.
Hoppas att någon här har lite tankar och kanske även lösningar åt mig i hur man enkelt kan lösa detta.
Mvh,