snbbheten på kretsar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

snbbheten på kretsar

Inlägg av dangraf »

Det finns lite olika kretsar på marknaden som gör samma sak, t.ex latchar.

om man tar ett exempel på 74 XX 373 /YY, så finn det XX = ALS, LS, F, HC och HCT.
Dessutom slutar de på PH, FCH och NTE

Jag har för mig att man kan se på beteckningen vilka kretsar som är av äldre modell och vilka som är nya. däremot har jag glömt hur man gör det.
Det finns ju t.ex hc kretsar, hct och ls. är det någon som har koll på vilken beteckning den snabbaste familjen har och vilka det finns?

Är det någon som kan bringa klarhet i denna "djungel" av beteckningar? :roll:
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

snabbhet..?

Inlägg av anlamotte »

lite info (hämtat från elfa):

74 (standard TTL) - 10ns - 10mW
74S (schotty TTL) - 3ns - 20mW
74AS (Aschotty TTL) - 1,5ns - 22,5mW
74LS (low power) - 9ns - 2mW
74ALS (a low power) - 4ns - 1mW
74F (fast TTL) - 3ns - 3mW

tiden är fördröjningen per grind, alltså är 74AS snabbast.

/Andreas
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Kan någon förklara vad 17 en latch är för något?? Det snackas om det här stup i kvarten men jag har inte en aning om vad det är.

/Björn
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

De snabbaste är ofta av familjen ECL (emitter coupled logic)
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

>>netbear
Nu ska jag försöka förklara vad en latch är, så håll i dig :D

du kan koppla in den på den databus och skriva ut ett digitalt värde. latchen håller sedan kvar värdet så att du kan använda databussen till fler än en sak.

låt säga att du har en adressbuss på 3 bitar viket kan bilda olika kombinationer. Därför kopplar du in en demultiplexer (kanske av typ 74hc138) Den har 3 ben in och 8 ben ut. om du skriver talet 5 på de tre inbenen så blir ben 5 lågt på utbenen medan alla andra ben är höga. man kan alltså välja vilket av utbenen som skall gå låg medan alla de andra är höga.

Om du nu vill styra flera grejjer med din microprocessor, t.ex 4 stegmotorer och lite dioder behöver du fler utgångar än 8 som din databus brukar vara på.

Därför har man kommit på latchen. genom att aktivera en latch med hälp av demuxen och därefter skriva ut ett värde på databussen hålls signalen kvar av latchen, så att du kan i detta fall styra 8 enheter med 8 bitar var med samma databus. detta utan att de stör varandra

Latchen kallas ibland för D-vippa och kan även användas i sekvensiella nät och har säkert ännu fler användingsområden.

hoppas det gav lite klarhet :roll:



>>anlamotte
vart i Elfa hittade du det där? var det i katalogen eller på nätet? standard, är det hc eler hct eller nått annat?
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

>>dangraf

Tack... jag tror jag fattar ungefär iaf...
/Björn
fluke12
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 augusti 2003, 18:37:20

Inlägg av fluke12 »

Kanske en enklare förklaring:
Latch= lås, fast tillstånd. Den har alltid en Set och Reset ingång.
Med signal på setingången blir utgången hög även om insignaleln går låg.
Enda sättet att sätta utgången låg, är en signal på resetingången
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Latchar kan vara som elektroniska vägkorsingar eller en telefonväxel ;-)

Dom 8-bitars latchar man använder på en databuss (motorvägen) hämtar sina data från databussen i det ögonblick clock eller 'set' inngången ändras. Ungefär som det gröna ljuset tänds i en vägkorsning. Då skapar databussen trafik på en ny led.

Transparenta latchar får samma innehåll på in och ut-sidan så länge styrpinnen har ett LÄGE (hög eller låg).
Flip-flop versioner får samma innhåll på in och ut-sidan så fort styrpinnen ÄNDRAS (edge triggered, positiv eller negativ) Den sista 'minns' vad som stod på databussen.


PS: inte alla latchar har en reset/clear...
Skriv svar