Limma metall & glas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Limma metall & glas

Inlägg av Illuwatar »

Är det någon här som är hemma på området limning?

Jag har nämligen lite funderingar på hur man bäst limmar glas mot metall och metall mot metall (aluminium i båda fallen). Fogarna skall vara tillförlitliga och tåla värme (skall eventuellt användas i ett rörförstärkarbygge).

Dessutom, vart kan man få tag på tjock (4 - 6mm) kopparplåt? Tips på företag önskas alternativt om någon har att sälja.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Tänk på att glas o metall har olika längdutvidning. Limmet måste vara flexibelt för annars riskerar du att glaset knäcks.

Mikael
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Metallvaruhuset, säljer även spillbitar över disk, fråga om priset först, dom tar alltid betalt för ett kilo även om du handlar mindre.

http://www.metallvaruhuset.se/
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Silicon! Jag har varit med att testa det i fruktansvärt aggresiva miljöer. Nackdelen är ju att det krävs lite tjockare fog för att det skall bli riktigt bra, men å andra sidan är det väldigt värmetåligt och klarar ju skillnaden i utvidgnings coefficienten (vet inte hur det stavas) väldigt bra.

EDIT: Har jobbat i glasindustrin och vi limmade fast oljehusbrännare på glas. Dom blir ju ordentligt varma, men det satt fast så vansinnigt så man slet nästan sönder glaset för att få isär det, dessutom utsattes fogen för både lysfotogen och lampolja utan problem. Har också limmat glas mot tenn med silicon.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Den inre backspegeln lossnade på min förra bil (ford scorpio).

Vet inte exakt vilken lättmetall det var; zinc ,zamac eller aluminium.

Limmade tillbaka den med biltema´s quick-epoxy.

Tog mycket längre tid än angivet (vaddå quick ?!? :evil: )

Men när det väl torkat satt den ordentligt fast.

Epoxy ger en hård fog.

Men en backspegel har rätt liten fot, så utvidgningen hadde kanske ingen påverkan i mitt fall.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

www.kjell.com
Bra lim: 53-341
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Silikon ger starka limfogar om man använder rätt sort. När jag jobbade med miltär elektronik så limmade vi vissa kontakter med en tunn, tunn sträng Elastosil 100. Det var ett helvetes jobb då man blev tvungen att byta kontakt. Vi använde även det till andra limningar och det är förvånansvärt starkt och segt. Vill man limma snyggt så laddar man som vi gjorde i en 5-10ml doseringsspruta och tar en 1mm nål.

Helt appropå det. För små snygga limningar, skruvlåsning osv som ska bli snyggt utan kladd. Ja ska helt enkelt bli perfekt. Köp doseringssprutor. Jag brukar köpa på apoteket, man får skriva under ett papper om att de ska nyttjas till tekniskt bruk. Kanylerna brukar man få såga av o fila plana då de är långa och vassa. Synd att Nordpost endast säljer om man har intyg från vetrinär då de kostar typ 1-2kr styck och apotekets är bra mycket dyrare. Elfas kostar ju apa. Har funderat på att höra med dom om de säljer för tekniskt bruk. Man får ju sprutor med kanyl idag i varenda jäkla refillkit för bläckpatroner.

Mikael
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Nordpost engångssprutor (10ml) kostar 100 kronor INKL moms (klicka på texten EXXL moms i spalten för att växla till inkl moms). DET VAR INTE BILLIGT!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tackar för svaren - skall börja med Metallvaruhuset och höra om dom har hörnprofiler med spår. Då slipper man limma över huvud taget. Annars verkar silikonspåret vara det bästa hittils. Det finns silikon som är avsedda för motorer så värme skall nog inte vara något problem. Fogarna kommer inte att synas eftersom hörnen skall ha vinkelprofiler i aluminium.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

sebastiannielsen skrev:Nordpost engångssprutor (10ml) kostar 100 kronor INKL moms (klicka på texten EXXL moms i spalten för att växla till inkl moms). DET VAR INTE BILLIGT!
Du har inte kollat hur många det är i kartongen? :wink: 10ml sprutor av den enklare modellen kostar en kartong med 100st 77kr. Dvs 77öre styck. Exakt samma spruta på apoteket kostar ungefär det 10dubbla. Kanylerna hamnar på ca 100:- för 100st.

För det priset så kan man limma med epoxi utan att behöva bry sig att den är förstörd efteråt.

Jag skickade ett mail ifrån Nordpost och kollade ifall de kan sälja för tekniskt bruk. Ska bli spännande o se vad de svarar.

Mikael
MICKE
Kontakt:

Inlägg av MICKE »

Ska du limma något som du aldrig någonsin vill ta isär igen så använd
Simson isr 70-03.
Det bästa som finns!

Edit: kolla på exempelvis www.bostik.no. Hela produktserien Simson isr är av absoluta toppklass!
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Kolla med närmaste bilfirma, det finns satser för att limma metall-glas. Låset och gångjärnen på den lilla trekantiga rutan i framdörren på Volvo 140 är limmat. Det blir rätt hög dragbelastning på den fogen när man stänger fönstret och trycker ihop gummilisten. Vansinnigt starkt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hur är det med nyansen på siliconfogar om man limmar glas-glas? Vill ju inte gärna att det blir en pissgul skarv när man limmar ihop exempelvis två plexibitar :?
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det blir ju inte så värst snyggt färgmässigt med de flesta silikoner. Plexi kan man väl limma genom att lösa upp lite plast i ex aceton och limma med. Detta är dock en absolut färskvara. Lösningen suger fukt och blir grumlig tämligen snabbt.

Mikael
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Dom sorter jag använt, våtrumssilikon glasklar, blir inte missfärgad. Jag har rivit ett 20 år gammalt akvarium som var limmat med silikon och det var fortfarande helt glasklart. Man måste vara försiktig så att det inte kladdar bara för det är ju ett elände att göra rent.
Skriv svar