Limma metall & glas
- Illuwatar
- Kontakt:
Limma metall & glas
Är det någon här som är hemma på området limning?
Jag har nämligen lite funderingar på hur man bäst limmar glas mot metall och metall mot metall (aluminium i båda fallen). Fogarna skall vara tillförlitliga och tåla värme (skall eventuellt användas i ett rörförstärkarbygge).
Dessutom, vart kan man få tag på tjock (4 - 6mm) kopparplåt? Tips på företag önskas alternativt om någon har att sälja.
Jag har nämligen lite funderingar på hur man bäst limmar glas mot metall och metall mot metall (aluminium i båda fallen). Fogarna skall vara tillförlitliga och tåla värme (skall eventuellt användas i ett rörförstärkarbygge).
Dessutom, vart kan man få tag på tjock (4 - 6mm) kopparplåt? Tips på företag önskas alternativt om någon har att sälja.
Metallvaruhuset, säljer även spillbitar över disk, fråga om priset först, dom tar alltid betalt för ett kilo även om du handlar mindre.
http://www.metallvaruhuset.se/
http://www.metallvaruhuset.se/
Silicon! Jag har varit med att testa det i fruktansvärt aggresiva miljöer. Nackdelen är ju att det krävs lite tjockare fog för att det skall bli riktigt bra, men å andra sidan är det väldigt värmetåligt och klarar ju skillnaden i utvidgnings coefficienten (vet inte hur det stavas) väldigt bra.
EDIT: Har jobbat i glasindustrin och vi limmade fast oljehusbrännare på glas. Dom blir ju ordentligt varma, men det satt fast så vansinnigt så man slet nästan sönder glaset för att få isär det, dessutom utsattes fogen för både lysfotogen och lampolja utan problem. Har också limmat glas mot tenn med silicon.
EDIT: Har jobbat i glasindustrin och vi limmade fast oljehusbrännare på glas. Dom blir ju ordentligt varma, men det satt fast så vansinnigt så man slet nästan sönder glaset för att få isär det, dessutom utsattes fogen för både lysfotogen och lampolja utan problem. Har också limmat glas mot tenn med silicon.
Den inre backspegeln lossnade på min förra bil (ford scorpio).
Vet inte exakt vilken lättmetall det var; zinc ,zamac eller aluminium.
Limmade tillbaka den med biltema´s quick-epoxy.
Tog mycket längre tid än angivet (vaddå quick ?!?
)
Men när det väl torkat satt den ordentligt fast.
Epoxy ger en hård fog.
Men en backspegel har rätt liten fot, så utvidgningen hadde kanske ingen påverkan i mitt fall.
Vet inte exakt vilken lättmetall det var; zinc ,zamac eller aluminium.
Limmade tillbaka den med biltema´s quick-epoxy.
Tog mycket längre tid än angivet (vaddå quick ?!?

Men när det väl torkat satt den ordentligt fast.
Epoxy ger en hård fog.
Men en backspegel har rätt liten fot, så utvidgningen hadde kanske ingen påverkan i mitt fall.
Silikon ger starka limfogar om man använder rätt sort. När jag jobbade med miltär elektronik så limmade vi vissa kontakter med en tunn, tunn sträng Elastosil 100. Det var ett helvetes jobb då man blev tvungen att byta kontakt. Vi använde även det till andra limningar och det är förvånansvärt starkt och segt. Vill man limma snyggt så laddar man som vi gjorde i en 5-10ml doseringsspruta och tar en 1mm nål.
Helt appropå det. För små snygga limningar, skruvlåsning osv som ska bli snyggt utan kladd. Ja ska helt enkelt bli perfekt. Köp doseringssprutor. Jag brukar köpa på apoteket, man får skriva under ett papper om att de ska nyttjas till tekniskt bruk. Kanylerna brukar man få såga av o fila plana då de är långa och vassa. Synd att Nordpost endast säljer om man har intyg från vetrinär då de kostar typ 1-2kr styck och apotekets är bra mycket dyrare. Elfas kostar ju apa. Har funderat på att höra med dom om de säljer för tekniskt bruk. Man får ju sprutor med kanyl idag i varenda jäkla refillkit för bläckpatroner.
Mikael
Helt appropå det. För små snygga limningar, skruvlåsning osv som ska bli snyggt utan kladd. Ja ska helt enkelt bli perfekt. Köp doseringssprutor. Jag brukar köpa på apoteket, man får skriva under ett papper om att de ska nyttjas till tekniskt bruk. Kanylerna brukar man få såga av o fila plana då de är långa och vassa. Synd att Nordpost endast säljer om man har intyg från vetrinär då de kostar typ 1-2kr styck och apotekets är bra mycket dyrare. Elfas kostar ju apa. Har funderat på att höra med dom om de säljer för tekniskt bruk. Man får ju sprutor med kanyl idag i varenda jäkla refillkit för bläckpatroner.
Mikael
-
- Kontakt:
- Illuwatar
- Kontakt:
Tackar för svaren - skall börja med Metallvaruhuset och höra om dom har hörnprofiler med spår. Då slipper man limma över huvud taget. Annars verkar silikonspåret vara det bästa hittils. Det finns silikon som är avsedda för motorer så värme skall nog inte vara något problem. Fogarna kommer inte att synas eftersom hörnen skall ha vinkelprofiler i aluminium.
Du har inte kollat hur många det är i kartongen?sebastiannielsen skrev:Nordpost engångssprutor (10ml) kostar 100 kronor INKL moms (klicka på texten EXXL moms i spalten för att växla till inkl moms). DET VAR INTE BILLIGT!

För det priset så kan man limma med epoxi utan att behöva bry sig att den är förstörd efteråt.
Jag skickade ett mail ifrån Nordpost och kollade ifall de kan sälja för tekniskt bruk. Ska bli spännande o se vad de svarar.
Mikael
Ska du limma något som du aldrig någonsin vill ta isär igen så använd
Simson isr 70-03.
Det bästa som finns!
Edit: kolla på exempelvis www.bostik.no. Hela produktserien Simson isr är av absoluta toppklass!
Simson isr 70-03.
Det bästa som finns!
Edit: kolla på exempelvis www.bostik.no. Hela produktserien Simson isr är av absoluta toppklass!