12V till den bärbara.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

12V till den bärbara.

Inlägg av TomasL »

Får en ny nätdel till min bärbara, hmm (släpbara), kan behålla den gamla.
Skulle vilja ha möjligheten att driva den på 12V.
Frågan är om man kan använda nått i den gamla nätdelen, förutom anslutningskabeln mot datorn för att få ihop en fungerande 12V strömförsörjning.

Innan ni kommer med svar att det finns sådana att köpa, NEJ det finns inga som klarar av att driva min bärbara.
Det enda alternativet jag hitintills har hittat är en vanlig 12->240 inverter, och ansluta den befintliga nätdelen till den.

Problemen är två, effektbehovet och anslutningskontakten.
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

men har du kollat på kjell & co, dom har nätadaptrar som borde räcka för ditt behov!?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja jag har kollat allt.
Det är ingen nätadapter jag vill ha utan en 12->18V inverter som pallar 200W kontinuerligt effektuttag, vilket min bärbara kräver.
Dessutom vill den ha 2 spänningar 18V och 5V, vill jag minnas.
Det finns inga sådana på marknaden (för vettiga pengar).
Nuvarande lösning skulle bli så här:
12V -> 240V 400W -> datorns nätdel -> bärbar dator, lite klumpigt tycker jag.
Vill ha 12V -> Omvandlare -> dator.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det finns ju en uppsjö med DC/DC men jag tror knappast du hittar någon med 18V och 5V ut i en fin liten låda med sladd ut. I så fall får du nog bygga in dem själva.

200W? Det är en rejäl släptop du verkar ha! :)

Vicor har trevliga DC/DC för hög effekt som jag har kört en hel del med men de är dyra, och som sagt du hittar ingen färdig låda som du kan ha med i väskan direkt.

EDIT: Såg nu att de har mest för högre ingångsspänningar (24V, 48 etc). Vi kör ju på 28 V i flygplanen och inte 12 V....
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Eftersom AC/DC adaptrar oftast fungerar som DC/DC utan större problem. Och om den är av en typ som är tolerant mot att inspänning är både högre och lägre än utspänning. Så skulle man kunna linda om switchtransformatorns primärdel med färre lindningar av tjockare diameter.

Tror det här är ett problem som behöver fler ideér..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kikade lite noggrannare på den.
Jo den klarar 100-240V 2,9A
Jag hade fel om utspänningen dock.
Det är två 19V utgångar ratade till 9,5A styck (troligtvis tillsammans, det är lite tvetydigt avseende märkningen), 180W.

Friska idéer mottages tacksamt.

Det sitter en Intel P4 hypertrådad på 3,4 Ghz i den samt ett ATI Mobility Radeon X600 i den.
Den är mycket effektkrävande.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag byggde i sin tid om några PLC från nätdrift till 12V vid att dels switcha 12V -> 24V och delas switcha till 5V.

Jag skulle nog lösa ditt problem vid att switcha 12V till 18V, 200W är inte så himla farligt att det inte går att lösa, men viktigast ville nog vara 5V som jag tror är den "stora boven" strömmässigt. Självklart ska det finnas lite säkerhet så att om ena spänningen lägger av stryps båda osv.

Men bilen måste ju köra hela tiden, 200W är en hel del på 12V, räkna med max. 1 timmes drifttid på ett väl laddad bilbatteri om du sedan ska starta bilen också.
Skriv svar