Billig men ok lödkolv?
Billig men ok lödkolv?
Jag vill komma igång och experimentera lite, men just nu har jag inga större slantar att lägga på det. Så jag tänkte införskaffa en enkel lödkolv nu, för att senare, om jag känner att behovet och intresset finns, införskaffa en hygglig lödstation.
Av den anledningen vill jag alltså lägga så lite pengar som möjligt just nu (helst inte mer än 100-200 kr om man får nåt vettigt för det), men jag vill ju ändå ha något som fungerar och som inte bara är en källa till förtret.
Nån som har nåt tips? Vilken effekt är lagom för vanlig elektroniklödning?
Av den anledningen vill jag alltså lägga så lite pengar som möjligt just nu (helst inte mer än 100-200 kr om man får nåt vettigt för det), men jag vill ju ändå ha något som fungerar och som inte bara är en källa till förtret.
Nån som har nåt tips? Vilken effekt är lagom för vanlig elektroniklödning?
-
Lödning eller för att löda kretskort?
Är det några kabalr då o då o kanske en diod på ett kretskort som behöver bytas så klarar man sig med en vanlig penna utna ställbar temp.
Dock alltid roligare at ha så man kan ställa temperaturen o förhoppningsvis att man inte stekerkomponenterna och blir av med vissa kallödningar mm
Är det några kabalr då o då o kanske en diod på ett kretskort som behöver bytas så klarar man sig med en vanlig penna utna ställbar temp.
Dock alltid roligare at ha så man kan ställa temperaturen o förhoppningsvis att man inte stekerkomponenterna och blir av med vissa kallödningar mm
-
- Kontakt:
Skulle rekommendera denna, ganska bra spets, framförallt inte skruvad som många billiga lödkolvar är. Det brukar vara ett irritationsmoment av guds nåde när man sitter och löder nån lite pillig grej och spetsen ideligen glappar upp.
Tror den finns med enkel temperaturkontroll också, men Clas har inte den varianten.
/Andreas
Tror den finns med enkel temperaturkontroll också, men Clas har inte den varianten.
/Andreas
Jag har ett par gamla lödstationer jag inte längre behöver:
Velleman VTSS20U ( http://www.vellemanusa.com/us/enu/produ ... ?id=522794 ) 200kr + frakt.
Toolcraft 50W Digital Lödstation Art nr 588500 på conrad.se. 400kr + frakt.
Båda stationerna är i mycket bra skick.
Edit: Toolcraftstationen var på 50W
Velleman VTSS20U ( http://www.vellemanusa.com/us/enu/produ ... ?id=522794 ) 200kr + frakt.
Toolcraft 50W Digital Lödstation Art nr 588500 på conrad.se. 400kr + frakt.
Båda stationerna är i mycket bra skick.
Edit: Toolcraftstationen var på 50W
-
Håller med - allt under 50 Watt är för klent och speciellt för nybörjare så bör de jobba med lödpennor som orka ge ordetligt med värme utan att behövas värmas till 450 grader innan spetsen sätts emot lödpunkten... Likaså inte använda för smal och lång spets, vilket dito tyvärr brukar utmärka billighetspennorna med skruvklämd spets... givetvis skall den också vara steglöst justerbar i temperatur.
Gå ned i effekt ock spetsstorlek kan man göra när man redan kan löda och vet vad man skall titta efter när man håller på med riktig finlir ala smått ytmonterat under microskop ungefär...
Det krävs skicklighet om man måste använda 'dåliga' prylar för att ändå kunna ge bra slutresultat på arbetet - inget man startar med som nybörjare...
Gå ned i effekt ock spetsstorlek kan man göra när man redan kan löda och vet vad man skall titta efter när man håller på med riktig finlir ala smått ytmonterat under microskop ungefär...
Det krävs skicklighet om man måste använda 'dåliga' prylar för att ändå kunna ge bra slutresultat på arbetet - inget man startar med som nybörjare...
Jag har fått möjlighet att låna hem en station från jobbet, de som finns tillgängliga är:
Stannol Industa 300, 30W, spetsen sitter med en skruv
eller
Solomon SL-20, med en 48W penna, där spetsen liksom träs in i ett rör som skruvas fast i pennan. Den ser väldigt lik ut Vellemanstationen som elf98 hade till försäljning, jag vet inte om det är samma fast under annat namn.
Är någon av dem att föredra och varför? Ett aber är att spetsarna är rätt kassa på bägge, så en förutsättning är att det går att hitta utbytesspetsar till någon av dem, är det någon som vet var man kan göra det? Jag har kollat på ELFA, där jag tror de är inköpta från början, men de finns inte längre i sortimentet.
Edit: Jag hittade en Solomon 976-ESD som det fanns extra spetsar till, så den får det bli. Jag har läst folks omdömen om den också och den verkar ju helt ok, dessutom är den på 50W.
Stannol Industa 300, 30W, spetsen sitter med en skruv
eller
Solomon SL-20, med en 48W penna, där spetsen liksom träs in i ett rör som skruvas fast i pennan. Den ser väldigt lik ut Vellemanstationen som elf98 hade till försäljning, jag vet inte om det är samma fast under annat namn.
Är någon av dem att föredra och varför? Ett aber är att spetsarna är rätt kassa på bägge, så en förutsättning är att det går att hitta utbytesspetsar till någon av dem, är det någon som vet var man kan göra det? Jag har kollat på ELFA, där jag tror de är inköpta från början, men de finns inte längre i sortimentet.
Edit: Jag hittade en Solomon 976-ESD som det fanns extra spetsar till, så den får det bli. Jag har läst folks omdömen om den också och den verkar ju helt ok, dessutom är den på 50W.
- Electricguy
-
Är intresserad av att köpa en lödstation. Jag har provat en Veller-variant med LCD display, tror det var en "Lödstation Weller WHS 40 digital " och blev mer eller mindre kär i den. Funderar på ifall det är nästan lika bra att investera i en analog Wellervariant. Någon som provat båda? Den Digitala är typ 50%dyrare (1250SEK) än den analoga (855SEK), men överväger fördelarna så kanske det blir en digital ändå. Skulle vara skönt med en display som visar den faktiskt temperaturen....
Den visar ändå inte den faktiska temperaturen. Hur varm givaren är betyder väldigt lite jämfört medhur varm spetsen är då Du satt ner den på lödstället och börjat tillföra tenn.
IMHO är det tämligen meningslöst med digitaldisplay på lödstationen. Viktigare med en bra kolv som klarar av att hålla värmen på krävande lödningar.
IMHO är det tämligen meningslöst med digitaldisplay på lödstationen. Viktigare med en bra kolv som klarar av att hålla värmen på krävande lödningar.
Jag har en sån här: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80770
Fast det står Vellemann på den och inte Biltema
För mig fungerar den alldeles jättebra, sitter en lysdiod i skjutreglaget som slocknar när inställd temperatur är uppnådd, mer precision än så har Jag inget behov av.
Fast det står Vellemann på den och inte Biltema

För mig fungerar den alldeles jättebra, sitter en lysdiod i skjutreglaget som slocknar när inställd temperatur är uppnådd, mer precision än så har Jag inget behov av.