Pinballmaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grapetonix

Pinballmaskin

Inlägg av grapetonix »

Tyvärr är jag för tillfället extremt upptagen med studier. Men när tid ges, må det vara om en vecka, ett halvår, ett år eller decennium - ges så tänkte jag börja bygga en pinballmaskin (eller flipperspel som det ju så fint heter på svenska :roll: )

Egentligen ser jag bara ett problem med hela projektet som jag inte har helt på det klara.

Hur konstruerar jag ett par bra flippar? Antar att de kommersiella maskinerna har någon typ av elektromagneter kopplade till reläer som bryts av knapparna och "driver upp" själva flippern (givetvis nån form av utväxling inblandad). Google har tyvärr inte gett mig mycket till tips.

Någon som är duktig på elektromekanik, pneumatik eller liknande kanske har goda tips på vägen! I det närmaste omedelbar respons vid tryckning är givetvis ett krav. Det måste vara rätt så kraftiga saker också, ståldankarna som brukar användas är vanligtvis på 3/4" diam. och väger kanske närmare ett hekto styck!

Tack // Grape
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Jag har ett gammalt "Jack in the box" flipperspel från tidigt 70-tal, tror jag.
Jag kan ta lite bilder på det ikväll ock lägga upp, så kan du se hur själva "flippern" är konstruerad.

// Fredrik

EDIT: en liten länk fast mitt är mycket fräshare (Kolla bild 25 o 26 där ser du 4 gula spolar, de går till flipprarna)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har ett Cyclone som jag brukar pilla med ibland, mycket kan man lära sig av reparationsguiderna på http://marvin3m.com/sys37/index.htm

mvh

/d
Användarvisningsbild
teed

Inlägg av teed »

Jag har funderat på det samma, och det jag kom fram till var att det borde funka bra är solinoiden till startmotor på bilen. (vet inte om det stavas så mm.)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

bordet lutar ju... Det är ju inte lodrätt. Prova med att sätta en flipper utan magnet i ett bräde som du lutar typ 20 grader eller något. Sedan släpper du en ståldanke (som du ska använda) från högsta punkten (på brädet) rakt ner mot flippern samtidigt som du trycker upp flippern med fingrarna när kulan nuddar flippern. Då kan man nog känna ungefär vilken kraft som behövs.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

En spelplan på ett flipperspel lutar 6,5 grader... Om det är korrekt inställt.
"Ståldanken" är i normala fall 1,1/16" stor.

Ta en kik på http://www.marvin3m.com/wpc/index3.htm#flip
så ser du hur flipprar ur uppbyggda i producerade spel.
Skriv svar