Brum och kontaktproblem i radion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Swat

Brum och kontaktproblem i radion

Inlägg av Swat »

Jag har köpt en liten portabel philipsradio AE2480/12, som bla har utgång för hörlurar. Därtill har jag köpt en liten 12 w monoförstärkare (typ plug and play) från conrad. Denna har två st högtalarkablar (ut), 8-16 volts uttag och 1 st ingång mod RCA. I min hall har jag tre stycken seriekopplade högtalare på okänt ohm tal, som sitter inbyggda i taket. :D skrattretande jag vet, men dessa ska bara skråla lite på dagarna för min hund när han är ensam. :lol:

Så nu till frågorna:
1: När jag kopplar in en vanlig 12 volts transformator, så får jag ett brummande ljud i högtalarna. Varför?? går det inte att använda en vanlig transformator?

2: Jag har satt en 3,5 mm stereoplugg (kabel) från hörlursuttaget på radion, som övergår (via adapter) till en RCA kontakt (in i förstärkaren) Borde inte detta fungera, eller tänker jag fel? får nämligen inget ljud i högtalarna, mer än brummet, som jag får direkt när transformatorn kopplas in, även utan RCA kontakten.

Vore jätteglad om någon kunde hjälpa mig problemet.

Tack på förhand.
G

------
Ändrade rubriken
//Jimmy
------
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Varför serie kopplat? inte så konstigt att det brummar. vanligast är väl högtalare på 4 eller 8 ohm. du har ju där 12-24ohm :shock:

Räcker väl bara med en högtalare på varje kanal alt en försäkaren på rca out o högtalare därefter.

EDIT: Dålig topic. ändra till lätt förstålig. man får mer hjälp om en tropic förklarar lite vad det handlar om.
Swat

Inlägg av Swat »

Tack för ditt snabba svar!
Inte helt säker på att jag förstår vad du menar bara :) Ska jag hellre paralellkoppla de tre högtalarna kanske??

Jag har sålunda tre högtalare som mynnar ut i två tåtar, dvs plus och minus, som jag kopplat på kablarna från förstärkaren.

Mvh G
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Då jag inte vet vad din monoförstärkare kan hantera för effekt eller impedans så testa först med enbart en högtalare. Obs polvändnings bör vara rätt. konen ska slå utåt och inget annat.
Swat

Inlägg av Swat »

Bra tips, ska testa det! Men du anser iaf att det ska fungera att använda hörlursuttaget till RCA ingången på förstärkaren??

(Fakta om förstärkaren från Conrad) Högtalarimpedans 416 · Ingångskänslighet 80 mV

Mvh G
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad menar du med en "vanlig transformator" ??
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Att det brummar tyder på att du matar förstärkaren med växelspänning (AC) istället för likspännig (DC).

Kolla om transformatorn är märkt AC/DC eller AC/AC.

Testa med batteri eller en annan trafo, dålig glättningskondensator i trafon borde också ge ett j***a brummande.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

-=Fullmoon=- skrev: Obs polvändnings bör vara rätt. konen ska slå utåt och inget annat.
Vad ska den stackaren göra om den går innåt då??

Det har faktisk ingen betydelse om de går inåt eller utåt ( när man lägger likspänning över talspolen) bara det är lika på alla högtalarna, sedan är det inte så himla viktigt om det bara ska skråla för hunden.

Om det blir 12 veller 24 ohm har heller inte så stor betydlse om det ska låta lite till hunden.

Protte
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

-=Fullmoon=- skrev:Varför serie kopplat? inte så konstigt att det brummar. vanligast är väl högtalare på 4 eller 8 ohm. du har ju där 12-24ohm :shock:
Med parallellkopplade högtalare blir det 1,3 /2,6 ohm. Det kan väl vara mist lika dåligt. ( :shock: )
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är bättre att seriekoppla än att paralellkoppla i detta fall eftersom vi inte vet vad förstärkaren klarar... Det som händer vid seriekoppling är att förstärkaren får jobba lite mer för att få lika högt ljud. Nu är det ju "bara" hunden som ska få lite sällskap och då behöver inte ljudet vara så högt (dom har bra hörsel). Funderat på en "hundradio" någon gång? Finns speciella radios som spelar melodier (tonföljder) som bara hundar hör (ultraljud), kolla med din zoohandlare, annars kan jag fixa en till dig.

Tillbaks till ditt problem, det är precis som tidigare sagts, mest troligt brum redan på matningen. Det är inte alltid så bra att koppla till hörlursutgång direkt eftersom den utgången har mycket högre nivå än just "lågnivå". Finns det ingen lågnivå utgång (kräver volymkontroll på förstärkaren) så tycker jag att du ska koppla in en kondensator och ett motstånd i serie med din hörlursutgång och förstärkaringång för att få lämpligare nivå.

/PeterH
Swat

Hej Peter

Inlägg av Swat »

Jag har en volymkontroll på förstärkaren. Ska testa med en ny transformator, och att koppla om högtalarna. Men du tror att det fungerar att mata från hörlursuttaget till förstärkarens RCA ingång iaf??

Mvh G
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Exakt vad menar du med transformator?
Utspänningen ska vara DC. Den bör vara stabiliserad. Den ska klara minst 12W. Pga förluster kanske man ska kolla närmare 20W.

Den här kanske funkar på låg volym

Den här klarar det garanterat
Swat

Inlägg av Swat »

Har testat en AC adaptor på 12 volt uteffekt. En vanlig sådan transformator som man använder till typ ett modem eller liknande. Är det fel??
Glad för alla som hjälper till..tack!

Mvh G
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, om utgången är AC (vilket betyder växelspänning) är adaptern av fel typ.
Swat

Nu jäklars gott folk har jag fått igång det!

Inlägg av Swat »

Hittade en 12 volts transformator....nu funkar det perfekt. Har dock bara testat med en högtalare. Vad tycker ni...ska jag testa med serie eller paralellkopplat??? kan ni förklara den exakta innebörden med båda versionerna!!

Mvh Göran
Skriv svar