Som ni kanske sett i en del andra trådar har jag brottats med småpickarna ett tag.
Jag har lyckats blinka led med 12F683.
Därefter var det det dags att göra något mer användbart.
En elektronisk tärning.

Varför?
För att det verkade lagom apsvårt.

Jag ville använda 10F202 i stället för tolvan för att dessa även finns i SOT23-kapsel.
Jag vill göra pyttesmå saker så småningom!
Prototypen slängde jag dock ihop på veroboard med 10F202 i DIP8-kapseln samt
en PICKIT2-header för att lättare kunna flasha om eländet.
För elände blev det.

Allt var frid och fröjd med 12F683, flashade från Wisp648 med Xwisp-programmet.
Funkade inte alls med 10F.
Eller rättare sagt, det var något slags dospromt-hej&hå-hack som skulle till.
Jag fixade inte det. Laddade hem Bumblebee i stället. Hurra nu funkar det.
Men, vänta, nu verkar den här picen också ha dött.

Eller snarare halvdött.
Hmmm, jag kanske råkade gnida den mot en passerande katt, c-mos och allt.
Tar en ny, de är ju så billiga.
Funkar att flascha.
Moddar programmet, picen börjar bete sig skumt igen.
Vad är det som händer?

Till slut inser jag att vad som händer är att det nya programmen flashas utan att det gamla raderas.
Väljer radera innan jag flaschar.
Sedan funkar allt.

Några timmar senare finns detta schema:

tolkat på Veroboard:


Med detta assemblerprogram: http://www.seark.se/10F202_DAYS.ASM
Varning för bitvis grymt ostrukturerad programmering samt dito kommentarer.
Det är inte så lätt när klockan är fyra på morgonen för tredje natten i rad.
Finns även hexfil här: http://www.seark.se/days2.hex
Samt slutligen en liten film där man ser det hela i action: http://www.seark.se/days.wmv
De gröna 'prerolldioderna' skall INTE börja blinka innan man rör knappen.
De triggar på någon slags störning när man kommer åt batteriet.(kondingar och motstånd är töntigt.)
Funkar som det skall med locket på.
Vad man gör är att man trycker först en gång, då rullar de gröna igång.
Sedan måste man trycka igen inom någon sekund för att börja rulla på riktigt.
Annars går den ner i sleep igen.
När man sedan släpper knappen pausar den släckt i en halv sekund och
visar sedan resultatet i några sekunder.
Duttar man till med knappen innan dess går den ner i sleep.
Det var tänkt att den skulle fada ut på slutet medelst pwm, men det syns
inte så mycket av det. Duty-cykeln behöver trimmas.
Slumptalet fås i den snabba loopen under rullfasen.
Noggrant balanserad i längd för att inte få en skev tärning.
Tärningsdioderna är snajdigt arrangerade i fyra grupper(+2 för di gröne, x&y) så att man genom
att manipulera med höga-låga-input-pinnar kan tända varje grupp för sig.
Självklart finns det tusen ideer till för både hård och mjukvaran i denna
simpla täning. Ljud, minne, yatzysumma mm mm... å de gröna dioderna skall bort tror jag.
Detta var ju skoj!

/Wombat