Seriekommunikation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Seriekommunikation

Inlägg av MadModder »

På en dator har jag en parasite-power-adapter för att driva ett one wire network med en bunt DS18S20 temperatursensorer på. Mitt schema:
Bild

Nu har jag ett litet problem. Jag behöver en tredje COM-port för utgående RS232-trafik, och jag kan inte stoppa i något extra I/O-kort.
Visst borde det vara möjligt att koppla in sig på GND och TXD i samma kontakt som adaptern sitter i, och skicka data där när man inte läser av temperaturerna?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Tja, varför inte? :wink:

Jag vet inte hur det funkar riktigt, men kan man inte komma åt någon av statuspinnarna när man haxxar egna program på datorn? Isåfall skulle du kunna använda dessa för att vippa TXD från 1-wire-bussen till din andra sak du öskar koppla in?
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Kan man inte använda en pic med några max232 som splitter?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, PIC funkar väl.
Jag funderade på ett litet relä som jag styr med en pinne. Alternativt nån sån elektronisk switch. Men först provar jag att bara koppla in dem samtidigt :)
älan

Inlägg av älan »

Vad använder du för programspråk i datorn är det visual basic isåfall skulle jag vilja vet hur man läser av ds1820:orn
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

står nog här nånstans hur han gjort: http://madmodders.no-ip.com/moddningar/ ... index.html
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nja... jag har använt digitemp för DOS, och tar in värdena från det programmet i qbasic. inget märkvärdigt
Skriv svar