Torkar sensor?
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Torkar sensor?
Tja.
Undrar hur lätt det är att bygga en lite krets med sensor till bilen som sitter i vindrutan. förslagsvis tex två seriekopplade sensorer som måste triggas innan signal skickas till relät för att torkarna ska dra ett svep.
Något man bör kunna pilla ihop? Inkoppling i relät lägger man sig bara efter 'duttläget' eller lägstahastighet.
Undrar hur lätt det är att bygga en lite krets med sensor till bilen som sitter i vindrutan. förslagsvis tex två seriekopplade sensorer som måste triggas innan signal skickas till relät för att torkarna ska dra ett svep.
Något man bör kunna pilla ihop? Inkoppling i relät lägger man sig bara efter 'duttläget' eller lägstahastighet.
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Lite luddigt.
Bilen har inget sånt har orginal och jag tror knappast det är något som finns på snarlika modeller häller.
Dock bör det väl gå att plocka från vilken bil som hälst i stora drag och sedan bara koppla in sig på sitt relä?
Det är som sagt senson som är det största problemet när den ska börja detektera att det regnar eller inte.
Enda senso som tittar i rutan är en för AC'n.
EDIT: det med att plocka från vilken bil som hälst så måste man isf ta reda på exakt vad man behöver ta det kan ju vara mycket mer än bara sensorerna i rutan tex.
Sen måste de ju placeras på ett sådant sätt så att torkarna drar över de men så att de inte detektekterar att torkarna är regna så de drar ett varv till och det blir en evighetslop.
Placeras de utanför vindrutetorkarnas område så ligger regnkvar där och då blir det dessutom även en evighetstorkande.
Bilen har inget sånt har orginal och jag tror knappast det är något som finns på snarlika modeller häller.
Dock bör det väl gå att plocka från vilken bil som hälst i stora drag och sedan bara koppla in sig på sitt relä?
Det är som sagt senson som är det största problemet när den ska börja detektera att det regnar eller inte.
Enda senso som tittar i rutan är en för AC'n.
EDIT: det med att plocka från vilken bil som hälst så måste man isf ta reda på exakt vad man behöver ta det kan ju vara mycket mer än bara sensorerna i rutan tex.
Sen måste de ju placeras på ett sådant sätt så att torkarna drar över de men så att de inte detektekterar att torkarna är regna så de drar ett varv till och det blir en evighetslop.
Placeras de utanför vindrutetorkarnas område så ligger regnkvar där och då blir det dessutom även en evighetstorkande.
Senast redigerad av -=Fullmoon=- 15 oktober 2008, 19:21:06, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 7106
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Problemet är att få till ett vettigt utförande på sensor sedan är det inte kostbart att koppla ihop med torkarn. Kanske en svamp som trycks fast högt upp i ett hörn och torkar med fartvinden. Att sedan få en lämplig resistans och avkänning blir värre. Ett vettigare alternativ blir kanske någon typ av kapacitiv sensor. Ett lämpligt intervall på dutten blir inte svårt att fixa.
Tyvärr är det nog inte att bara ta vilken sensor som helst eftersom det oftast är nån form av busskommunikation till det mesta i en bil idag.
De regnsensorer jag tittat på är i princip modulerade irdioder som lyser lite snett inåt och i mitten en lämplig irmottagare som ser ljuset som reflekteras tillbaka genom vattendropparna.
Denna attiralj sitter vanligtvis limmad framför backspegeln så torkarna gör "rent" när de åker förbi.
Det är nog lite pyssel med att få till vinklar och avstånd för bra respons och få mottagaren att skilja på solljus och irljus, men uppenbarligen fungerar det ju. Iallafall ibland.
Nu var det nåt år sen jag kollade lite på detta, så de har antagligen blivit ändrade, förhoppningsvis till det bättre.
De regnsensorer jag tittat på är i princip modulerade irdioder som lyser lite snett inåt och i mitten en lämplig irmottagare som ser ljuset som reflekteras tillbaka genom vattendropparna.
Denna attiralj sitter vanligtvis limmad framför backspegeln så torkarna gör "rent" när de åker förbi.
Det är nog lite pyssel med att få till vinklar och avstånd för bra respons och få mottagaren att skilja på solljus och irljus, men uppenbarligen fungerar det ju. Iallafall ibland.

Nu var det nåt år sen jag kollade lite på detta, så de har antagligen blivit ändrade, förhoppningsvis till det bättre.
Jag har en sån på min bil, den sitter hopbyggd med innerbackspegeln så en sådan del borde gå att finna på skroten!
Då har du själva sensorn, som mycket riktigt består av en ir-diod & mottagare - sen borde du kuna rensa den på eventuella buss-grejer och bygga nytt själv.
Testa att modulera dioden, häll vatten på rutan och övervaka mottagerens utgång på lämpligt sätt.
Då har du själva sensorn, som mycket riktigt består av en ir-diod & mottagare - sen borde du kuna rensa den på eventuella buss-grejer och bygga nytt själv.
Testa att modulera dioden, häll vatten på rutan och övervaka mottagerens utgång på lämpligt sätt.
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Så min tanke var ju att ta . dioderna (de som sitter i rutan) på en bil och sedan bygga uteifrån det. det behöver väl knappast vara mer än någon transistor
+ till ir Dioderna som är kopplade med transistor deras minus kopplas in till relät på 12v
eller samma visa fast man tar det via någon brygga tex ett relä7transisotr som ger en signal till relät.
detta bör väl gå?
frågan är bara om fönstren på bilarna släpper igenom olika mycket data så att en del dioder kansek är confade efetr en vissbilmodell och andra efetr en annan. då kan man väl få problem att de blir över elelr underkänsliga?
+ till ir Dioderna som är kopplade med transistor deras minus kopplas in till relät på 12v
eller samma visa fast man tar det via någon brygga tex ett relä7transisotr som ger en signal till relät.
detta bör väl gå?
frågan är bara om fönstren på bilarna släpper igenom olika mycket data så att en del dioder kansek är confade efetr en vissbilmodell och andra efetr en annan. då kan man väl få problem att de blir över elelr underkänsliga?
Igår byggde jag en konduktivitetssensor som bygger på en 555. Utfrekvensen ändras beroende på konduktivitet så den matas till en PIC som räknar och visar resultatet. Om det är intressant med ett schema kan jag fixa det.
Här är sidan jag snodde schemat från, fast jag använder 5V och har modifierat lite.
Min sensor består av två kablar som är skalade i ändarna och sitter ca 10mm ifrån varann. Den är avsedd att doppas i vätskor. Hur en konduktiv sensor skulle vara utformad på en bil har jag ingen bra idé om men kanske nån diskret metallfilm som limmas på rutan?
Om man inte vill köra med IR-diod förstås...
Här är sidan jag snodde schemat från, fast jag använder 5V och har modifierat lite.
Min sensor består av två kablar som är skalade i ändarna och sitter ca 10mm ifrån varann. Den är avsedd att doppas i vätskor. Hur en konduktiv sensor skulle vara utformad på en bil har jag ingen bra idé om men kanske nån diskret metallfilm som limmas på rutan?
Om man inte vill köra med IR-diod förstås...
Herr Fullmåne:
Ska du använda ir måste det till nån form av modulering, annars ser inte mottagaren nån skillnad på ljuset du vill den ska se eller annat ljus.
Det kan ju bli lite jobbigt om torkarna startar varje gång du kör under ett gatlyse eller när solen går i moln.
E85:
Konduktivitet funkar nog inte bra på en bilruta, sensorn behöver bli avtorkad av torkarna för att få en vettig koppling till hur mycket vatten det är å titta igenom.
Det blir inte bra för torkarbladen när de åker över nåt sånt.
Sen har vi vintertiden med saltvatten å annat som lägger sig i sensorn, och antingen ärjar sönder den eller leder för bra så den tror att rutan är illblöt hela tiden.
Ska du använda ir måste det till nån form av modulering, annars ser inte mottagaren nån skillnad på ljuset du vill den ska se eller annat ljus.
Det kan ju bli lite jobbigt om torkarna startar varje gång du kör under ett gatlyse eller när solen går i moln.

E85:
Konduktivitet funkar nog inte bra på en bilruta, sensorn behöver bli avtorkad av torkarna för att få en vettig koppling till hur mycket vatten det är å titta igenom.
Det blir inte bra för torkarbladen när de åker över nåt sånt.
Sen har vi vintertiden med saltvatten å annat som lägger sig i sensorn, och antingen ärjar sönder den eller leder för bra så den tror att rutan är illblöt hela tiden.
du får ta en billig webbkamera som är fokuserad på glasytan - signalprocessa efter vattedroppar i bilden med 2-dimensionellt signalanpassade filter och när det blir tillräkligt tätt - start vindrutetorkaren
problemet är attf få det att fungera i allehanada miljöer och belysningsförhållande inklusive motljus i nattmörker...
andra metoderna är att nyttja optiklagarna och få in lagom med ljus (IR) i själva glaset och sedan mäta ur mycket ljus som försvinner och bryts ut av påsittande rengdroppar. Antingen tittar man efter det som skimrar ut som ljus pga. droppar eller så mäter man förlusten i glaset... tror det är skimret av ljus man skall satsa på...
en tredje metod är att sätta en piezo-element som microfon och räkna smattret mot glaset - klarar förståss inte dugg och påfuktande dimma...
Sedan är det stor skillna på utvecklinginsatsen om det skall fungera 100% av alla lägen eller om det bara bhöver ta 80% av tillfällena och resten styr man manuellt.
problemet är attf få det att fungera i allehanada miljöer och belysningsförhållande inklusive motljus i nattmörker...
andra metoderna är att nyttja optiklagarna och få in lagom med ljus (IR) i själva glaset och sedan mäta ur mycket ljus som försvinner och bryts ut av påsittande rengdroppar. Antingen tittar man efter det som skimrar ut som ljus pga. droppar eller så mäter man förlusten i glaset... tror det är skimret av ljus man skall satsa på...
en tredje metod är att sätta en piezo-element som microfon och räkna smattret mot glaset - klarar förståss inte dugg och påfuktande dimma...
Sedan är det stor skillna på utvecklinginsatsen om det skall fungera 100% av alla lägen eller om det bara bhöver ta 80% av tillfällena och resten styr man manuellt.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34929
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Givaren är "enkel". Som de flesta föreslår ska du ha en givare som fungerar så att en ljusstråle skickas genom rutan och reflekteras tillbaka till en mottagare. Genom att skicka på en AC-signal och detektera med en PLL kan du särskilja din ljussignal från externt ljus (sol, gatlyktor eller UFOn).
Sändare - mottagare är monterade så att ljuset träffar/reflekteras i någon "udda" vinkel. Om/när rutan är fuktig/blöt reflekteras inte ljuset utan leds av vattendropparna ut ur rutan utan att reflekteras.
Just den sortens givare använde vi på RIFA som nivådetektor för vätskor. Vår givare bestod av en metallkropp med lysdiod och fototransistor och en glasstav som var snedslipad i änden. Denna glasstav stack in i kärlet.
Sändare - mottagare är monterade så att ljuset träffar/reflekteras i någon "udda" vinkel. Om/när rutan är fuktig/blöt reflekteras inte ljuset utan leds av vattendropparna ut ur rutan utan att reflekteras.
Just den sortens givare använde vi på RIFA som nivådetektor för vätskor. Vår givare bestod av en metallkropp med lysdiod och fototransistor och en glasstav som var snedslipad i änden. Denna glasstav stack in i kärlet.