Behöver man någon speciell matning till en laser eller är det bara att mata den från strömkällan?
For idag till skroten och kolla. Länge sedan jag var där sist. Hittade detdär kortet och en ringkärntrafo.
Kortet är tillverkat av Ericsson med Article code 760 145/1.
Lasern är troligen osynlig, när det står på lappen "Danger Invisible laser radiation".
Vad kan man använda dessa lasrar till?
Driva laser
-
Om det är diodlaser eller "solid-state" laser så har de bägge en laserdiod som du måste driva med en konstant ström, inte spänning.
Du behöver veta drivströmmen och sedan konstruera en mycket stabil drivare. Laserdioder kraschar mycket lätt och då är det bara att slänga den. Du behöver bl.a. ha "soft-start" på den.
Vad du ska ha den till kan jag inte hjälpa dig med, tyvärr. Fördelen med osyliga lasrar är att de är billiga att tillverka i förhållande till sin uteffekt.
Men de är inte så kul att labba med när man inte ser ljuset... Och så är det farligt att få ljuset i ögonen....
Du behöver veta drivströmmen och sedan konstruera en mycket stabil drivare. Laserdioder kraschar mycket lätt och då är det bara att slänga den. Du behöver bl.a. ha "soft-start" på den.
Vad du ska ha den till kan jag inte hjälpa dig med, tyvärr. Fördelen med osyliga lasrar är att de är billiga att tillverka i förhållande till sin uteffekt.
Men de är inte så kul att labba med när man inte ser ljuset... Och så är det farligt att få ljuset i ögonen....