2000mAh NiCd-pack till laptop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

2000mAh NiCd-pack till laptop

Inlägg av MadModder »

Har införskaffat en gammal 486-laptop för en billig penning till ett delprojekt i mitt 19"-projekt. 12V-batteripacket som satt i funkade inte så bra. Först funkade datorn i ca 1s. Laddade över natten med den medföljande trafon. På morgonen kunde datorn vara igång i hela 5s! :shock:
Plockade isär packet för jag tänkte att det är väl nån cell som är död. Men icke. Obelastat var det 1,3V i varje cell. Skumt.
Har nu laddat med 500mA i 2 timmar och spänningen är 15,1V under laddning.
Testade att belasta det med 400mA i 30s och det höll sig över 13,8. Kanske inte är så himla kasst ändå.

Funderar på att cykla det ett par gånger. Vad är en bra laddnings- resp. urladdningsström? 0,1C?

[edit]
Ajdå. Packet ska ju vara fulladdat efter 5,6 timmar med 500mA laddström. Nu efter 3 timmar sjönk spänningen lite och en cell börjar bli varm, vilket betyder att den känner sig full. Inte bra :/

[edit igen]
Efter att spänningen sjönk ytterligare 0,1V bestämde jag mig för att avbryta laddningen. Stoppade in det i laptopen, och nu har den varit igång i 40 minuter utan problem. :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det där är ju stenålder saker... vad kan man göra med en sådan förtom att starta den :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vänta du bara. ;)

Ojoj... Den har varit igång i lite drygt 2 timmar nu!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Adis skrev:Det där är ju stenålder saker... vad kan man göra med en sådan förtom att starta den :D
vad tror du om madmodder? det är ju en dator för i h-e.

dessutom, innan jag köpte min nya bärbara så satt jag på en 25Mhz Compaq med 3.11. Helt underbar att ha på semestrarna... fanns ju spel man inte spelat på jättelänge... det är ju bara tråkigt att sitta och spela UT2k4 på semestern :P
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

haha vad jag tror om man? inte mycket men jag vet mycket! det där kommer förmodligen att bli någon jävla NASA sak i slutändan :lol:
Lödrök

Inlägg av Lödrök »

Adis skrev:Det där är ju stenålder saker... vad kan man göra med en sådan förtom att starta den :D
* Den är billig = Testa tills det rycker ;)
* Låg frekvens minskar risken för störningar.
* Låg frekvens gör att man kan felsöka med enkla verktyg.
* Lättare att löda i. socklat, DIL, +5V nivå etc..

Mao snorbillig experiment dator man enkelt kan nätverka.
Som os kan man köra t.ex. freebsd.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Som experiment dator att leka med så är den i de allra flesta fall utmärkt. Man tjuter direkt inte ihjäl sig ifall man skulle elda upp den. För att styra lite hårdvara så är det enklare att använda sig av annat än 2000 och XP och då finns det kraft så det räcker till o blir över.

Den är portabel ifall man vill ta med sig sitt bygge vid fält bruk. Kanske roa sig o mäta på bilen. (jag har ett sådant projekt på G där man aukustiskt ska kunna bestämma vilken lyftare som skramlar. Det är ju inge kul att behöva byta 16st hydrauliskalyftare á 950kr/st för att bilfirman inte kan hitta vilken)

För vissa projekt så är ju faktiskt Win 3.1/3.11 en utmärkt bas att arbeta med. Vissa CNC styrsystem har ju det som bas, idag vet jag inte om det fortfarande tillverkas men det var inte så länge sedan de tillverkade dom, (Siemens) Detta för att det är en av de stabilare plattformarna att nyttja för sådant. Då kommer det bästa, en gammal värdelös 486'a 100MHz är ju då överaskande snabb. Den jag har i källaren drar igång win95 o kommer ut på nätet snabbare än många 2GHz P4'or med XP jag har sett.

Mikael
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Micke, det där med lyftare låter intressant! Plocka signalen från tändlägesgivaren och räkna ut vilken ventil som öppnar när det skrammlar?
Använder du knackgivare eller vanlig mikrofon?
Starta gärna upp en tråd om det där sen!
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag har funderat på att modda en vanlig mic så att den blir ungefär som ett stetoskope. Har du någon gång provat att lyssna på toppen genom att lägga en mejsel mot den och handtaget mot örat? Man hör riktigt bra om vad som försigår där inne. Lager osv man man också lyssna på konditionen ifall maskinen i övrigt låter så myckat att lagerljuden dränks.

Det kanske även funkar bra med en knacksensor?

Jag har som sagt tänkt att plocka ut en tändsignal eller ifrån en givare. Kanske en pickupspole på 1'ans cylinder.

Själva mätningen ska istort sett vara en ljudsampling där man kan manuellt kan redigera bort alla ljud utom knacket eller i alla fall bestämma vilket ljud det är.

När man sedan vet vid vilken vev/kamaxel vinkel det sker så borde man kunna få ner antalet som är misstänkta till 1-2st/par. Genom att ytterligare kolla vid vilken mikrofon position man får högsta signalen och minsta fördröjning (ljudet färdas väl typ 5km/sek i stål och långsammare i alu) så kanske man med lite tur säkert kan bestämma vilken den skyldiga är.

Det finns ju sannolikt en marknad för en dylik testutrustning ifall inte någon redan har tagit fram den. Näst intill alla moderna bilar har väl hydrauliska lyftare och det händer då och då att även tämliga nya bilar får bekymmer med att någon är blir otät av skit. Är det mycket så är det bara att prova o klämma till dom o se vilken som sjunker ihop. Är det som på min bil att det är så lite att bekymret visar sig endast vid hög oljetemp och lågt oljetryck. Dvs sommarhalvåret och lågvarvskörning (ofelbart när båten hamnar på släp) så funkar inte denna metod. Jag har varmkört så den slamrat rejält och slagit av för omedelbart lyfta av ventilkåpan o känna på dom, omöjligt att avgöra. Kostnaden för att låta den lokala märkesverkstaden fixa det skulle hamna på ca 20 000kr då dom inte heller kan lokalisera den skyldiga lyftaren utan byter alla.

Hur som helst så har jag funderat på att sampla signalerna via ljudkortet och sedan ta upp dom i ett grafiskt program.

Mikael
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Jodå, skruvmejsel mot örat funkar bra!
Jag är bilmekaniker och har stått och plockat lyftare bort och fram så jag vet vad du menar...
Dat kan nog finnas en marknad för ett sånt här system, bara det inte blir för dyrt. Det är ju inget man använder varje dag, så det tar väl ett tag innan man tjänat in pengarna.

Problemet är kanske att få tag i vevaxelläget.
Tändningen ligger ganska still på tomgång, men vill man lyssna på lite olika varvtal blir det svårt. Tändlägesgivaren är mer exakt, men det finns så många olika system. Hallgivare med en puls per cylinder, induktiva givare på svänghjulet med olika antal pulser per varv och olika markeringar för ÖD.
Lite svårt att anpassa det för "alla" bilar.

En så där optisk varvräknare där man mäter mot en reflextape kanske? Så man kan skaffa sig sin egen signal.
Skulle vara fint att få upp signalen grafiskt tillsammans med en skala på 720 vevaxelgrader.

En annan ide vore att låta ljudet trigga en tändinställningslampa, bara man kan sortera ut det tillräckligt bra. Då kan man ju se direkt var kamaxeln står.

En knackgivare borde funka bra, men jag tror nästan man behöver skruva fast den i motorn för att få en ren signal. Kan nog bli en del skrammel om man bara håller den. Kanske går om man har en vass spets.
Skriv svar