Elektronisk laddtrycksmätare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Elektronisk laddtrycksmätare?

Inlägg av PHermansson »

I min bil (Saab 9-5 -99) vill jag ha en laddtryckmätare. Vanligtvis köper man då en sådan för 400-700.- och monterar in. Enkelt.
Men jag tycker det finns två problem. Det första är att det är mekaniska mätare, vilket innebär att man ska koppla en slang på insugningsröret och sedan dra in denna slang i kupén till mätaren. Känns lika driftsäkert och modernt som tempmätaren i min tvåtaktare ungefär...
Det andra problemet är placeringen av mätaren. Ofta sätter man den på panelen vid a-stolpen eller i ett prylfack. Eftersom jag tänkt klämma in en LCD i panelen är det dock ont om plats, och jag är inte ute efter att ha en flashig mätare. Jag vill bara kunna kolla att turbon laddar som den ska nån gång ibland.
Det optimala hade varit att man kunde se laddtrycket i sid'en, men det lär vara krångligt att få till. Istället borde man kunna montera en elektrisk tryckmätare vid insugningsröret och en liten display inne i bilen. Här kunde en Pic och Sodjans DLR?-nånting-display fungera.
Men vad ska jag använda för tryckmätare? Går det att göra så här?
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Klart att det fungerar. Trionic systemet som styr motorn mäter ju inte trycket mekaniskt direkt.
Antingen använder du den sensor som redan finns i insuget eller så monterar du en egen.
Vill du ha övertrycket kontra utsidan, och inte det absoluta trycket, behöver du mäta både lufttryck och trycket i insuget.

Har för mig att det finns sensorer som mäter båda och ger en signal som är differensen, eller så får du räkna ut det i programvara.

--- Jonas
Norpan

Inlägg av Norpan »

Driftsäkerheten kan du ju inte klaga på på såna gamla mätare. :)
Om du skriver mpx i sökrutan hos ELFA dyker det upp tryckgivare om du ska bygga själv.
Annars borde det gå att stjäla lite mätspänning från mapsensorn du redan har.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja map-sensorn var också något jag funderade på... det känns löjligt att sätta dit en sensor till om det redan finns en. Frågan är vad man får ut från den?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag vet att "henrikg" på STCS-forumet konstruerade en sån och byggde åt flera på fourumet. Däremot vet jag inte om nåon satte den på just en 9-5:a. Han använde någon extern tryckgivare, tror jag. Däremot vet jag inte hur tryckgivaren på 9-5:an fungerar. På 9000 har jag för mig att den ger en spänning (i mV) motsvarande absoluttrycket i mbar, eller nåt sånt. Typ 2,5V för ungefär 1,5 bars övertryck. Det finns säkert mer att hitta om det på STCS forum.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Aha tack!

Fick inspiration att söka lite mer på STCS, har nog hittat vad jag behöver:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=97344
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Mapsensorn är identifierad, en låda med blå etikett på denna bild:
Bild

För Saab 9000 gäller:
50kpa 0,96V
100kpa 1,9V
125kpa 2,4V
150kpa 2,8V
175kpa 3,3V

Så 2.5v skulle ge 0.32bar för ladd om det skulle ha varit 100kpa för lufttryck ute när du körde repan.
Så nu är det bara att göra följande:
-Köpa tid.
-Dra in en kabel från MAP-sensorn till kupén.
-Ta reda på värdena för en 9-5a och kontrollmäta.
-Bygga en voltmätare med anpassad skala, alternativ en EasyLogger att koppla till den kommande bildatorn.
bjolin

Inlägg av bjolin »

Lite inspiration angående att koppla till SID.
Något som jag tror kan leda till en trevlig bildator finns här
laban12

Inlägg av laban12 »

Precis en sådan byggde jag till min Passat-Turbo.
Körde på en MPX som inte fanns på elfa då utan fick beställa från USA så den blev onödigt dyr :(

Men det fungerade klockrent.
Sen en Atmel i en låda med knappar, menysystem och display.

Den visade trycket med siffror, lagrade maxtryck (gick att nollställa) och visade även momentant tryck med en bar-graf. (lättare att se)

Det fanns även möjlighet att "spela in" upp till ett par minuter (beroende på vad man valde för upplösning) och sedan kunde man tanka ur det till excel. Klart perverst!! :D

Så... om du inte är HELT insnöad på SID så kan du få några tips... ;-)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

PHermansson: Två tankar slår mig:
1. Det är ju en 9000 det handlar om som står att läsa i länkad tråd från stcs. Även om 9-5 också har sensorn, så kanske det inte stämmer?

2. Vågar man sno den signalen? Även om man lyssnar lite på den så kanske man påverkar den? = fel till styrdonet = fel blandning av soppa/luft.

Är dock sugen på laddtryckmätare jag också. Fast av lite elektroniskare variant än en analog. Följer dina projekt med spänning! (hehe, kul uttryck på EF!)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo värdena är för 9000 så skiljer sig nog. Får kolla om nån på STCS har värden fråm WIS till 9-5an.
Det borde inte vara några problem att 'låna' signalen, får se till att ha en högimpediv ingång.

laban12: Låter intressant! Nej SIDen blir för avancerat i första läget. Funderar på att använda min Pi-baserade (ej färdiga) färddator till tvåtaktarn som grund. Har för mig att bla voltmätaren är färdigkodad där.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag skulle inte våga koppla in mej på styrsystemets sensor, isåfall skulle man kanske köpa en sensor på skroten och jacka in sej på den.

Men som jag ser det är det svåra presentationen, att mäta värdet och låta en pic behandla det till nåt vettigt är väl inte så svårt kanske, men få saker är lika bra att titta på som en analog mätare.

Fast alltså, enm MODERN turbotrycksmätare från ett vettigt företag (typ Apexi,HKS,Greddy osv) är ju elektronisk, den har ens ensor du skruvar in i motorrummet med en slang till insuget och sen har den en sladd till mätaren som sitter i bilen.
Skriv svar