TFT av större bredd än standard?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PeotryD
EF Sponsor
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 november 2005, 13:24:44
Ort: Umeå
Kontakt:

TFT av större bredd än standard?

Inlägg av PeotryD »

Hejsan!
En liten fundering, hur går jag tillväga om jag vill ha en TFT-skärm som är ca 1dm hög och 3-4dm bred?

Går det att kapa tft skärmar?
Frågan har sin grund av att jag skulle vilja byta ut min hastighetsmätare och varvräknare i bilen mot en tft skärm, och via obd interfacet och en dator visa hastigheten på skärmen där visarna satt.
Går detta, mycket nyfiken, är inte instatt i hur skärmarna styrs......
Skulle det gå om jag bygger en helt egen skärmstyrning, kan man kapa en tft skärm då?

[Edit:rättstavning + tillägg under]
För att få plats får inte skärmen vara högre än ca 1 dm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en TFT-skärm där en stor del av övre vänstra hörnet är borta, men resten som finns kvar fungerar hur fint som helst. Så jag *tror* att det går om man kapar motsatta sidan som anslutningarna sitter på. Dvs om anslutningarna sitter längst ner så *kan* det gå att kapa bort den övre delen. Det vore kul att prova med någon risig skärm. :)
PeotryD
EF Sponsor
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 november 2005, 13:24:44
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Åh, nu blir jag alldeles lyrisk:-)
Fasen vad kul om det skulle gå, jag trode inte att det gick nämligen!!!! :-)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tror du får rejält svårt att hitta EN skärm med dom måtten. Däremot kan du sammanfoga flera 6" (12.32 x 9.24 cm 4:3) skärmar till en. Dock kommer varje enhet att lämna sådär ~1cm totalt i död bredd (iaf på laptop 15" skärmar).
Skärmarna tar som oftast parallell LVTTL eller seriell LVDS styrning. Så antingen har du flera grafikort på något inbyggt system. Eller en liten FPGA som kan göra allt i ett svep.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

7" wide används ofta som just detta - billiga, robusta och allmänt bäldigt bra paneler - kanske int elika wide som önskas, men det duger och som sagt - väldigt bra skärmar till läga priser - tyvärr TTL drivning istället för lvds, men det går alldit at lösa.
PeotryD
EF Sponsor
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 november 2005, 13:24:44
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

blueint:tjenare!
jo, tanken har slagit mig att ha flera små skärmare, men 1 cm, glapp som det blir är inte acceptabelt....så, kör jag måste allt ritas upp på en skärm annars inte...
PeotryD
EF Sponsor
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 november 2005, 13:24:44
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

bengt-re:hade inte koll på detta, skall kolla in dom skärmarna och hur dom ser ut, tackar och bockar:-)
Grymt hedrad att Bengt-re svarar på min fråga !!!:-), du är juh en legend:-)
PeotryD
EF Sponsor
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 november 2005, 13:24:44
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

många som är legender, Jimmy andersson är också en legend:-), men....Bengt-re har kunskaper vi alla önskar vi hade!
*är lite onykter....men grymt seriös:-)*
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

bengt-re är också lite onykter på gottt och ont.

http://www.swetouch.se/ gör en cool touch till en kund som kör med 7"W till just instrument panels applikation till ehhh... ett företag. De är sjukt prisvärda och går driva med en ARM9 utan problem (går driva med en Proppeller också om det kristar eller varför inte en FPGA om man har fritid över...)

PS. Enda orsaken till en viss kunskap är att jag börjar bli så förbannat gammal.... DS
PeotryD
EF Sponsor
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 november 2005, 13:24:44
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

haha, bengr-re den kunskapen du samlat in, är vi alla extremt tacksama att t del av!
vi bir inte gamla. vi blir bara mer erfarna, se det så, du blir alldrig gamal!!!!
*har lite halvångest imorgon tror jag, att jag svarar på ett medelande efter krogen*
Helt allvarligt, vi borde ha ett tidlås på detta!!!:-)
Sköt om er alla, ni är oerhört sköna människor!!!
Skriv svar