Måste återuppliva denna tråd för att be om lite hjälp. Tack för tipsen jag fick i höstas, det blev till slut av att jag byggde en liten låda själv. Den funkade i ungefär en dag
Jag skaffade detta relä från ELFA:
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... 000A0A036A
När jag hade byggt lådan kopplade jag in datorn och dess kringutrustning på den. När jag stängde av datorn på kvällen funkade det som det skulle, reläet slog ifrån och bröt strömmen till kringutrustningen. Nästa dag slog jag på datorn och reläet slog till. Allting stod på hela dagen och när jag på kvällen stängde av datorn slog inte reläet ifrån, det hade fastnat i på-läge.
Jag demonterade allting och mätte och testade reläet, det var helt enkelt låst i ett läge. Reläet fick sedan ligga i några veckor för att jag tänkte gå tillbaka till ELFA med det. Efter dessa veckor testade jag reläet och då funkade det igen. Då bestämde jag mig för att testa det ordentligt.
Först hade jag reläet inkopplat på styrströmmen under några dagar utan att det gick starkström genom det. Inga problem, reläet fungerade som det skulle. Sedan testade jag att koppla in en lampa på reläet under några dagar. Återigen fungerade reläet problemfritt.
Efter det testade jag att koppla in all kringutrustning igen. Exakt samma sak som tidigare skedde, reläet fungerade första dagen det var inkopplat men hade låst sig i på-läge på kvällen dagen efter.
Det verkar ju som att kringutrustningen är för mycket för reläet men reläet ska ju enligt specifikationen klara 5A och det finns inte en chans att kringutrustningen drar så mycket. Jag mätte faktiskt upp det till 0.65A, alltså bara lite drygt en tiondel av vad reläet ska klara.
Är det nån som har nån aning om vad det kan vara för fel?
Tack på förhand!