Styra 230 V med datorn genom USB

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Lennholm

Styra 230 V med datorn genom USB

Inlägg av Lennholm »

Jag använder en laptop som har en del kringutrustning inkopplad. När jag startar och stänger av datorn kopplar jag på och bryter strömmen till dessa genom en grenkontakt med strömbrytare. Jag har en idé om att automatisera detta genom att utnyttja det faktum att USB-portarna på datorn matar 5 VDC hela tiden (så vitt jag vet) när datorn är igång. Tanken är att använda ett relä som styrs av en USB-port istället för den manuella strömbrytaren på grenkontakten, enligt skissen nedan:
Bild

Är detta så enkelt som att skaffa ett relä som drivs av 5 VDC och släpper igenom upp tom 230 VAC eller är det mer jag måste tänka på?
Mvh Micke Lennholm
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men den använder väl parallellporten? :wink:

Lennholm:
"Är detta så enkelt som att skaffa ett relä som drivs av 5 VDC och släpper igenom upp tom 230 VAC"

Japp. Se mitt projekt där jag bygger just en sådan liten grejj. :)
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

allt om elektronik 7/2008.
Lennholm

Re: Styra 230 V med datorn genom USB

Inlägg av Lennholm »

Måste återuppliva denna tråd för att be om lite hjälp. Tack för tipsen jag fick i höstas, det blev till slut av att jag byggde en liten låda själv. Den funkade i ungefär en dag :(

Jag skaffade detta relä från ELFA: http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... 000A0A036A

När jag hade byggt lådan kopplade jag in datorn och dess kringutrustning på den. När jag stängde av datorn på kvällen funkade det som det skulle, reläet slog ifrån och bröt strömmen till kringutrustningen. Nästa dag slog jag på datorn och reläet slog till. Allting stod på hela dagen och när jag på kvällen stängde av datorn slog inte reläet ifrån, det hade fastnat i på-läge.
Jag demonterade allting och mätte och testade reläet, det var helt enkelt låst i ett läge. Reläet fick sedan ligga i några veckor för att jag tänkte gå tillbaka till ELFA med det. Efter dessa veckor testade jag reläet och då funkade det igen. Då bestämde jag mig för att testa det ordentligt.
Först hade jag reläet inkopplat på styrströmmen under några dagar utan att det gick starkström genom det. Inga problem, reläet fungerade som det skulle. Sedan testade jag att koppla in en lampa på reläet under några dagar. Återigen fungerade reläet problemfritt.
Efter det testade jag att koppla in all kringutrustning igen. Exakt samma sak som tidigare skedde, reläet fungerade första dagen det var inkopplat men hade låst sig i på-läge på kvällen dagen efter.
Det verkar ju som att kringutrustningen är för mycket för reläet men reläet ska ju enligt specifikationen klara 5A och det finns inte en chans att kringutrustningen drar så mycket. Jag mätte faktiskt upp det till 0.65A, alltså bara lite drygt en tiondel av vad reläet ska klara.

Är det nån som har nån aning om vad det kan vara för fel?
Tack på förhand!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Notera att enligt databladet (du har väl läst det ?) så sjunker
strömtåligheten till ca 0.35 A vid 230V. 5A klarar det upp till ca 30V.
Det är nog helt enkelt inte lämpligt till det du vill göra.
Jag har halvlederreläer som tar en insignal på 5V och som hanterar
230V vid upp till 25A. Det är i princip samma som 37-448-28, annat
fabrikat och flatstiftkontakter istället för skruvar.
100:-/st inkl frakt och allt. Maila vid intresse...
Lennholm

Inlägg av Lennholm »

Hej sodjan, tack för ditt svar. Jo jag har läst databladet men lade inte märke till detta. Jag är inte så insatt i terminologin kring det här och hur specifikationer brukar anges så när det i databladet uttryckligen står DC (Max. DC load breaking capacity) på grafen samtidigt som ELFA:s produktbeskrivning anger "Brytförmåga AC: 5 A @ 250 V" trodde jag det var lugnt.
"5 A @ 250 V" är väl rent felaktigt isf, "0.35 A @ 250 V" / "5 A @ 30 V" borde det väl vara snarare?

360 kr exkl.moms låter lite saftigt. Vad tror du om detta?: http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... 000A0A036A
Så vitt jag kan se verkar det som att det ska funka, eller innebär det att jag skulle begå samma misstag igen?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> 360 kr exkl.moms låter lite saftigt.

Men det är väl ELFA's modell/pris ??

Sen kan jag ha rört till det med ström/spänningsspecen.
Dock så ser inte reläet speciellt kraftigt ut...
Lennholm

Inlägg av Lennholm »

:oops: Ursäkta mig sodjan, jag lyckades på nåt vis helt missa sista raden i ditt meddelande, läste för snabbt stressad som jag är mest för jämnan. Det är klart intressant, kan du ange måtten på komponenten?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Längd: 58 mm
Bredd: 45 mm
Höjd: 25 mm
-står det hos elfa.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> -står det hos elfa.

:-)
Lennholm menade nog den jag har... :-)
Men det i princip samma, det är nog standardstorlek på dom där.
Det hr är i alla fall mina :

Bild
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag antog att det var standardstorlek, har själv en sån som du säljer och den har nog ungefär dom måtten,
den kommer förmodligen från dig också.
Använder den som till/frånslagning av spindelmotorn på min cncfräs.
Mycket bra pris på dom tycker jag!
Skriv svar