Rörförstärkare - SingleEnded PushPull

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Rörförstärkare - SingleEnded PushPull

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kämpar med min subminiförstärkare (där pinnarna på sitter alldeles för tätt och dessutom är klippta(?) bara ett par mm från glaskroppen) men håller på att studera något helt annat - en singleended pushpull-förstärkare.

Rör förekommer inte som transistorer i NPN- och PNP-varianter varför det inte är alldeles okomplicerat att göra pushpullförstärkare. Istället gör man singleended förstärkare och pushpull-förstärkare vilken är två SE-stärkare sammansatta så de delar på en gemensam transformator men där rören körs i motfas. Och just transformatorn måste vara där eftersom ett rör är högohmigt.
Dock finns det en variant som kommit att kallas SingleEnded PushPull där två rör placeras på varandra. Det nedre röret matas med en spänningssignal som direkt styr det nedre röret, medan det övre röret styrs av spänningen över dess katodmotstånd, se bild.
Högtalaren på schemat ersätts av en transformator ( :roll: ) men eftersom kondensatorn filtrerar bort DC-ström är denna transformator av typen Parafeed = SE-trafo utan luftspalt (luftspalten hanterar DC-magnetisering pga av den biasström som går genom ett SE-steg).
Jag har en påse rör - EL86, ett par trafar, som visserligen är på 1,5kohm, jag fått från Malaysia och säkert finns här nättrafar liggande någonstans.
Om jag kan köra steget utan drivsteg blir det ju himla enkelt.

Bild

Hela schemat (med stycklista): HELA KONKARONGEN