se ir?
se ir?
en liten fundering, någon annan som kan se irljuset från fjärrkontroller?
har provat på några stycken och om man har vant sig vid mörkret och kollar på irdioden på fjärrkontrollen så ser man att den lyser svagt mörktrött, någon annan som har provat?
hm,kolla inte för nära förresten, en del har ganska hög uteffekt
har provat på några stycken och om man har vant sig vid mörkret och kollar på irdioden på fjärrkontrollen så ser man att den lyser svagt mörktrött, någon annan som har provat?
hm,kolla inte för nära förresten, en del har ganska hög uteffekt
Om man kan se ljuset från en IR-diod så lär det bero på att spektrumet från den sprider ut sig upp mot synligt rött ljus. Men sen antar jag också att alla människor har olika gränsvåglängder för hur pass långvågigt ljus de kan se. En del kan säkert se det som andra skulle uppfatta som infrarött. Ganska intressant faktiskt! Frågan är om det finns någon standardiserad gräns i nanometer?
Tror inte man behöver vara orolig för att titta på den dock. Den elektriska effekten är inte många milliwatt, verkningsgraden är låg, ljusspridningen är stor och ljuset är pulsat med låg total dutycycle.
Tror inte man behöver vara orolig för att titta på den dock. Den elektriska effekten är inte många milliwatt, verkningsgraden är låg, ljusspridningen är stor och ljuset är pulsat med låg total dutycycle.
Känsligheten på mänskliga ögat slutar ju inte rakt av vid gränsen mot infrarött.
För er som kan räkna på färgtemperatur. Prova att hetta upp en stålbit till 500-600grader och ta in den i ett mörkt rum. Då kommer man att se ett mörkrött sken. Men vilken våglängd är det?
EDIT: Men jag har aldrig kikat på det så jag provade och såg ..... inte ett skit. Undrar om det beror på at IR dioder brukar vara på antingen 880nm eller 940nm. Det är nog mera troligt att man då kan se 880.
Mikael
För er som kan räkna på färgtemperatur. Prova att hetta upp en stålbit till 500-600grader och ta in den i ett mörkt rum. Då kommer man att se ett mörkrött sken. Men vilken våglängd är det?
EDIT: Men jag har aldrig kikat på det så jag provade och såg ..... inte ett skit. Undrar om det beror på at IR dioder brukar vara på antingen 880nm eller 940nm. Det är nog mera troligt att man då kan se 880.
Mikael
på min kamera sitter den en inbyggd infragrön, bra bild som fan blir det i total mörker men längre än 10m ser man inte, men hur fan kan det där militärernas var så jävla starkt att dom ser på flera kilometers avstånd? har alltid ställt mej denna fråga, eller liksom det där som specialstyrkor har på sej som glasögon liksom en en lins i fram och med en sådan ser man en jävla bra bit fram samt med en fet kvbalite på det hela. någon som vet?