se ir?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

se ir?

Inlägg av grym »

en liten fundering, någon annan som kan se irljuset från fjärrkontroller?
har provat på några stycken och om man har vant sig vid mörkret och kollar på irdioden på fjärrkontrollen så ser man att den lyser svagt mörktrött, någon annan som har provat?
hm,kolla inte för nära förresten, en del har ganska hög uteffekt
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jo man kan se ett svagt rött sken ifrån vissa. Troligtvis så beror det på att dioden sänder ut ljus lite utanför sitt spektrum. (så det hamnar inom vårat "se"-område.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Om du har en digitalkamera med LCD skärm och håller ir-dioden emot kameran och kollar i LCD:n eller tar ett kort när IR-dioden är igång ser du också den... det är dock inte "rött ljus"... ett lätt sätt att se om ir-dioden ens fungerar...

//Rille
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Om man kan se ljuset från en IR-diod så lär det bero på att spektrumet från den sprider ut sig upp mot synligt rött ljus. Men sen antar jag också att alla människor har olika gränsvåglängder för hur pass långvågigt ljus de kan se. En del kan säkert se det som andra skulle uppfatta som infrarött. Ganska intressant faktiskt! Frågan är om det finns någon standardiserad gräns i nanometer?

Tror inte man behöver vara orolig för att titta på den dock. Den elektriska effekten är inte många milliwatt, verkningsgraden är låg, ljusspridningen är stor och ljuset är pulsat med låg total dutycycle.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Min vanliga digitalkamera ser in ir alls... Lite surt när jag byggde en ir-spot till den. Men min mobil(Kamera i den) ser ir hur bra som helst, ger dock sunkbilder.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

dioder brukar vara monokromatiska.
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Zeus > hade en digitalkamera som inte heller såg Ir. Men det löste sig genom att jag plockade bort Ir filtret som låg precis intill CCD:n.

Därefter så funkade det skitbra :D
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Selpix: Tror inte ajg vill göra det på min IXUS ;).

Men det funkar bra på web-kameror och liknaade.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Känsligheten på mänskliga ögat slutar ju inte rakt av vid gränsen mot infrarött.

För er som kan räkna på färgtemperatur. Prova att hetta upp en stålbit till 500-600grader och ta in den i ett mörkt rum. Då kommer man att se ett mörkrött sken. Men vilken våglängd är det?

EDIT: Men jag har aldrig kikat på det så jag provade och såg ..... inte ett skit. Undrar om det beror på at IR dioder brukar vara på antingen 880nm eller 940nm. Det är nog mera troligt att man då kan se 880.

Mikael
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Eller kanske tvärtom
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Nej, inte tvärtom. 880 nm är mera kortvågigt och därmed närmare den synliga delen av spektrum.
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

zeus skrev:Selpix: Tror inte ajg vill göra det på min IXUS ;).

Men det funkar bra på web-kameror och liknaade.
Haha nä förstår det, kameran jag gjorde det på var en gammal 1,3 megapixels, så då spelade det inte så stor roll :lol:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ja just ja. hjärnsläpp
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

på min kamera sitter den en inbyggd infragrön, bra bild som fan blir det i total mörker men längre än 10m ser man inte, men hur fan kan det där militärernas var så jävla starkt att dom ser på flera kilometers avstånd? har alltid ställt mej denna fråga, eller liksom det där som specialstyrkor har på sej som glasögon liksom en en lins i fram och med en sådan ser man en jävla bra bit fram samt med en fet kvbalite på det hela. någon som vet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De är passiva. Dvs. De sänder inte ur något ljus.
Skriv svar