Testpanel med PWM Controller
-
Testpanel med PWM Controller
Tjo!
Jag håller på att bygga en testpanel för att kontrollera spänning och ström till olika ventiler.
Tanken är att man ska koppla in sig på kabel mellan den befintliga styrenheten och magnet ventilen med ett "t-stycke". På mätarna ska man kunna utläsa hur mycket ström & spänning som ventiler använder.
Man ska även kunna koppla in sig direkt på ventilen och påverka ventilen med hjälp av en PWV controller.
Jag har ritat upp ett schema på det hela.
Kolla gärna på schemat och kommentera vad ni tycker.
https://secure.storegate.se/user/share. ... 979fb5d832
Lite förklaringar:
Kontakt XC-1 24VDC från extern källa
Kontakt XD-1 Inkommande/utgående till magnet ventil.
Stift : 1 = + till magnet
Stift: 2 = + från befintlig styrenhet
Stift: 3 = GND till magnet
Stift: 4 = GND från befintlig styrenhet
Jag håller på att bygga en testpanel för att kontrollera spänning och ström till olika ventiler.
Tanken är att man ska koppla in sig på kabel mellan den befintliga styrenheten och magnet ventilen med ett "t-stycke". På mätarna ska man kunna utläsa hur mycket ström & spänning som ventiler använder.
Man ska även kunna koppla in sig direkt på ventilen och påverka ventilen med hjälp av en PWV controller.
Jag har ritat upp ett schema på det hela.
Kolla gärna på schemat och kommentera vad ni tycker.
https://secure.storegate.se/user/share. ... 979fb5d832
Lite förklaringar:
Kontakt XC-1 24VDC från extern källa
Kontakt XD-1 Inkommande/utgående till magnet ventil.
Stift : 1 = + till magnet
Stift: 2 = + från befintlig styrenhet
Stift: 3 = GND till magnet
Stift: 4 = GND från befintlig styrenhet
-
-
Efter att ha kollat schemat så har jag följande kommentarer;
- det blir mera lättläst om du har komponenterna (blocken) mera åt samma håll och texten liggande.
- försök få ledningarna mellan komponenterna så raka som möjligt.
- om ledningarna går horisontellt sätt även komponenterna i ledningarna horisontellt.
- gör hellre en ihopkoppling av 4 ledningar i en kopplingpunkt än i två kopplingspunkter med 3-ledningar i varje.
- det blir mera lättläst om du har komponenterna (blocken) mera åt samma håll och texten liggande.
- försök få ledningarna mellan komponenterna så raka som möjligt.
- om ledningarna går horisontellt sätt även komponenterna i ledningarna horisontellt.
- gör hellre en ihopkoppling av 4 ledningar i en kopplingpunkt än i två kopplingspunkter med 3-ledningar i varje.
- Schnegelwerfer
> - gör hellre en ihopkoppling av 4 ledningar i en kopplingpunkt än i två kopplingspunkter med 3-ledningar i varje.
Det håller jag inte med om. På de ställen jag jobbat har det ansetts vara "good practice" att INTE koppla ihop 4 ledningar i en kopplingspunkt.
Detta p.g.a att kopplingsinformationen inte ska vara beroende på punkten... på en dålig papperskopia kan det vara svårt att avgöra om det är en punkt där två ledare korsas eller inte.
Det håller jag inte med om. På de ställen jag jobbat har det ansetts vara "good practice" att INTE koppla ihop 4 ledningar i en kopplingspunkt.
Detta p.g.a att kopplingsinformationen inte ska vara beroende på punkten... på en dålig papperskopia kan det vara svårt att avgöra om det är en punkt där två ledare korsas eller inte.
-
Rent omedelbart häpnar jag över att du har batteridrift av ett nätdriven apparat, det är oftast en mycket dålig lösning, nu är instrumenten förvisso av LCD-typ men det finns backlight med...
Jag skrev förvisso (på ELFAs forum) att du skulle ha separat matning men jag menade då en egen liten nätdel, batteri i en nätdriven enhet är bara ett irritationsmoment.
Du har även separata brytare för att slå på instrumenterna och drivspänningen, en tydlig tankevurpa. Och inte avstängning av batteriet innan 7805'an, en 7805 drar runt 5mA i "tomgång", batteriet sugs alltså ut illa kvickt.
Och om panelinstrumenten kan jobba med PWM? Det ska stå i databladet, i annat fall vore det ett tecken på dålig kvalitet och dags att hitta ett annat.
Vridspoleinstrument fungerar å andra sidan med PWM och ska inte ha någon matning (om man inte vill ha backlight).
Jag skrev förvisso (på ELFAs forum) att du skulle ha separat matning men jag menade då en egen liten nätdel, batteri i en nätdriven enhet är bara ett irritationsmoment.
Du har även separata brytare för att slå på instrumenterna och drivspänningen, en tydlig tankevurpa. Och inte avstängning av batteriet innan 7805'an, en 7805 drar runt 5mA i "tomgång", batteriet sugs alltså ut illa kvickt.
Och om panelinstrumenten kan jobba med PWM? Det ska stå i databladet, i annat fall vore det ett tecken på dålig kvalitet och dags att hitta ett annat.
Vridspoleinstrument fungerar å andra sidan med PWM och ska inte ha någon matning (om man inte vill ha backlight).
-
Med tanke på att den inte alltid är kopplad till nätdelen så vill är tanken att man ska kunna kolla spännning / strömRent omedelbart häpnar jag över att du har batteridrift av ett nätdriven apparat, det är oftast en mycket dålig lösning, nu är instrumenten förvisso av LCD-typ men det finns backlight med...
Vilken lösning ska man använda?
Brytaren "S2" flyttar jag så att den sitter mellan batterit och regulatorn.Du har även separata brytare för att slå på instrumenterna och drivspänningen, en tydlig tankevurpa. Och inte avstängning av batteriet innan 7805'an, en 7805 drar runt 5mA i "tomgång", batteriet sugs alltså ut illa kvickt.
Ja, är det meningen att man ska kunde använda den "off-line" är batteri ju nödvändigt, detta framgick ju inte av vad du vill med detta instrument.
Likaväl är det dåligt att ENBART ha batteri till att driva det med, jag hade vald ett annat sätt att driva allt med helt och hållet men jag har också "lite mer" erfarenhet.
Rent omedelbart, för att hålla det "primitivt", hade jag vald att hålla kvar 7805'an men kompletterat med en liten nätdel. Sedan hade jag kopplat via 2 dioder så att batteriets + (från brytaren) gick till anoden på ena dioden, nätdelens + gick till andra diodens anod och katoderna gick ihop till 7805'an.
Nätdelen skulle även ha högre spänning än batteriet, kanske 12V.
Ytterligare skulle jag koppla så att backlight automatisk slogs på av nätdelen och att man på batteridrift bara kunde slå på det med en momentan tryckknapp.
Likaväl är det dåligt att ENBART ha batteri till att driva det med, jag hade vald ett annat sätt att driva allt med helt och hållet men jag har också "lite mer" erfarenhet.
Rent omedelbart, för att hålla det "primitivt", hade jag vald att hålla kvar 7805'an men kompletterat med en liten nätdel. Sedan hade jag kopplat via 2 dioder så att batteriets + (från brytaren) gick till anoden på ena dioden, nätdelens + gick till andra diodens anod och katoderna gick ihop till 7805'an.
Nätdelen skulle även ha högre spänning än batteriet, kanske 12V.
Ytterligare skulle jag koppla så att backlight automatisk slogs på av nätdelen och att man på batteridrift bara kunde slå på det med en momentan tryckknapp.
-
Icecap: Tack!!, det du säger är helt rätt. "jag har också "lite mer" erfarenhet." det betvivlar jag inte ett dugg på och tack än en gång för bra tips och idér.
man kanske skulle sätt i ett Primärswitchande agg från elfa art: 69-953-92
som levererar 24VDC/ 6,5A (150W) dels för PWM enhet och för mätarna när man är innomhus och jobbar och sen köra med två 9V batterier för enbart mätarna med diod kopplingen som du beskrev.
Det här blir ju bara bättre och bättre.
man kanske skulle sätt i ett Primärswitchande agg från elfa art: 69-953-92
som levererar 24VDC/ 6,5A (150W) dels för PWM enhet och för mätarna när man är innomhus och jobbar och sen köra med två 9V batterier för enbart mätarna med diod kopplingen som du beskrev.
Det här blir ju bara bättre och bättre.
-
Det är ett bra argument för att inte göra fyrpunktskorsningar. Jag har hört flera som har det argumentet. Hur vanligt det är vet jag inte, och det behövs kanske en egen tråd för att reda ut det.Schnegelwerfer skrev:> - gör hellre en ihopkoppling av 4 ledningar i en kopplingpunkt än i två kopplingspunkter med 3-ledningar i varje.
JoakimCreutzer
Laddbara batterier vore den naturliga vägen att gå om den mestadels står ansluten till vägguttag. Men utan att direkt veta hur kostnadskänsligt det är är det svårt att avgöra detta.
-
Ang. Kopplings punkterna så skulle jag också vilja ha en diskution om.
Laddningsbara batterier vore inte en dum ide. priset är inte så noga. bara det blir ett bra resultat i slutet.
vad behöver man för att bygga in en laddkrets? är det bara att lägga in 9V +X% emot batterina eller krävs det nått mer?
Laddningsbara batterier vore inte en dum ide. priset är inte så noga. bara det blir ett bra resultat i slutet.
vad behöver man för att bygga in en laddkrets? är det bara att lägga in 9V +X% emot batterina eller krävs det nått mer?
-