Fler frågor (bilens tändsystem, automatsäkringar)
-
Fler frågor (bilens tändsystem, automatsäkringar)
I bilens tändsystem är det en hög spänning för att antända bensinen. Men hur åstadkoms den?
Min gissning skulle vara en switch kopplade mot tändspolen (in/ur-koppling av induktansen varvid högspänning uppstår).
Automatsäkringar, hur fungerar dem?
Min gissning skulle vara en switch kopplade mot tändspolen (in/ur-koppling av induktansen varvid högspänning uppstår).
Automatsäkringar, hur fungerar dem?
Stämmer.
Tändspolen är i princip en transformator med primär och sekundär ihopkopplade till minus på spolen.
Plus till batteriet, minus till en brytare i parallell med en kondensator.
Brytarspetsarna styrs av kamnockar på fördelaren.
På moderna bilar är det en transistorswitch som styrs av en induktiv pickup i fördelaren.
Automatsäkringar består av en bimetall-fjäder som böjer sig när den genomflyts av ström och hoppar då ur det förspända läget.
Som en brödrost ungefär.
Tändspolen är i princip en transformator med primär och sekundär ihopkopplade till minus på spolen.
Plus till batteriet, minus till en brytare i parallell med en kondensator.
Brytarspetsarna styrs av kamnockar på fördelaren.
På moderna bilar är det en transistorswitch som styrs av en induktiv pickup i fördelaren.
Automatsäkringar består av en bimetall-fjäder som böjer sig när den genomflyts av ström och hoppar då ur det förspända läget.
Som en brödrost ungefär.
Tändspolen är som ngn skrev 2 lindningar som är ihopkopplade.
Man låter strömm flyta igenom den när man inte vill ha gnista (detta gör att ett konstant magnetfält finnt runt spolen)
När man sedan öppnar brytaren (så det slutar gå ström) så bildas det en EMK med en välldigt hög spänning. Den leder man då ut till tändstiftet via tändkablarna och gnistan slår via stiftet till jord (toppen på motorn)
Kondensatorn har till funktion att minska gnistbildningen så man inte bränner sönder brytarspetsen på 1min.
Man låter strömm flyta igenom den när man inte vill ha gnista (detta gör att ett konstant magnetfält finnt runt spolen)
När man sedan öppnar brytaren (så det slutar gå ström) så bildas det en EMK med en välldigt hög spänning. Den leder man då ut till tändstiftet via tändkablarna och gnistan slår via stiftet till jord (toppen på motorn)
Kondensatorn har till funktion att minska gnistbildningen så man inte bränner sönder brytarspetsen på 1min.
-
Med det är likström i tändspolen?
Blir det en väldigt högfrekvent spänning som minskas av kondensatorns kapacitiva reaktans?
När det gäller det här med säkringar undrar jag om dessa apparater, tex hårtork, som slutar fungera när den blir för varm, och efter en stund fungerar igen utan att man behöver återställa säkringen. Hur går det till?
Blir det en väldigt högfrekvent spänning som minskas av kondensatorns kapacitiva reaktans?
När det gäller det här med säkringar undrar jag om dessa apparater, tex hårtork, som slutar fungera när den blir för varm, och efter en stund fungerar igen utan att man behöver återställa säkringen. Hur går det till?
När brytaren släpper så kommer kondensatorn och spolen att bilda en serieresonans krets. Spänningen över primärspolen kommer i denna krets att bli betydlig högre än 12volt under de få svängningar som blir. Ja du kommer att få en högfrekvent högspänning om jag har förstått det rätt.
Termostaten i en hårtork är väl också det en bimetall som kröker sig när den blir för varm. Sedan återgår den när den svalnar. Men genom olika lösningar så har man åstadkommit en ren brytarfunktion. Dvs en mekanisk hysteres kurva så att den slår av och på rent utan att smyga iväg med en ljusbåge i kontaktpunkterna.
Eftersom du frågar om dessa olika saker och även undrar ifall en timer består av en RC krets så kan man fundera på vad det är för hyss du ska hitta på med. Ha en termostat i stolsdynan så att det skickar en pärla i rumpan på svärmor efter att hon stannat för länge?
Ha ett gnistgap i en påse fylld med acetylen och syre?
Mikael
Termostaten i en hårtork är väl också det en bimetall som kröker sig när den blir för varm. Sedan återgår den när den svalnar. Men genom olika lösningar så har man åstadkommit en ren brytarfunktion. Dvs en mekanisk hysteres kurva så att den slår av och på rent utan att smyga iväg med en ljusbåge i kontaktpunkterna.
Eftersom du frågar om dessa olika saker och även undrar ifall en timer består av en RC krets så kan man fundera på vad det är för hyss du ska hitta på med. Ha en termostat i stolsdynan så att det skickar en pärla i rumpan på svärmor efter att hon stannat för länge?

Mikael
Man får inte särskilt hög spänning då. För att det ska bli en gnista så måste man klippa rakt av. Det finns dock ett sätt att effektivt transformera fram högspänning. Man nyttjar primären i trafon som induktans i en serieresonanskrets. Ju högre Q-värde desto högre blir då spänningen över komponenterna i resonanskretsen. Men induktansen ändras i samma ögonblick man belastar sekundären. Därför så ska resonanskretsen samtidigt vara den som bestämmer frekvensen på oscillatorn.
I de flesta kamerablixtar så hör man faktiskt detta hur oscillatorns frekvens ändras.
Är har man ett Q-värde på ex 100ggr i primärspolen och oscillatorn svänger så att man har en AC spänning på 10volt. Då är spänningen över spolen 1000volt. Transformerar men denna sedan 10ggr så har man 10kV. Men jag misstänker att Q-värdet sjunker med ökad belastning så det kommer inte att kunna lämna några större effekter vid riktigt höga spänningar. En massa ström kommer att flyta genom resonanskretsen i serieresonans vid detta Q-värde. Energi effektivare vore väl en lösning av CDI typ.
I gymnasiet så hade vi en tämligen fet spole med jäkligt högt Q-värde. Man kopplade den i serieresonans med en konding över en effektförstärkare och matade med en sinus på resonansfrekvensen. Jag lurade ett par killar på detta innan vi hade läst om det då jag kunde en hel del elektronik innan. Kopplade en multimeter över hela resonanskretsen och den visade några få volt. Sedan slog jag vad med dom att de inte vågade ta i anslutningarna på spolen eller kondingen. Spänningen över dessa var ju uppemot 1kV.
Mikael
I de flesta kamerablixtar så hör man faktiskt detta hur oscillatorns frekvens ändras.
Är har man ett Q-värde på ex 100ggr i primärspolen och oscillatorn svänger så att man har en AC spänning på 10volt. Då är spänningen över spolen 1000volt. Transformerar men denna sedan 10ggr så har man 10kV. Men jag misstänker att Q-värdet sjunker med ökad belastning så det kommer inte att kunna lämna några större effekter vid riktigt höga spänningar. En massa ström kommer att flyta genom resonanskretsen i serieresonans vid detta Q-värde. Energi effektivare vore väl en lösning av CDI typ.
I gymnasiet så hade vi en tämligen fet spole med jäkligt högt Q-värde. Man kopplade den i serieresonans med en konding över en effektförstärkare och matade med en sinus på resonansfrekvensen. Jag lurade ett par killar på detta innan vi hade läst om det då jag kunde en hel del elektronik innan. Kopplade en multimeter över hela resonanskretsen och den visade några få volt. Sedan slog jag vad med dom att de inte vågade ta i anslutningarna på spolen eller kondingen. Spänningen över dessa var ju uppemot 1kV.

Mikael
Tänk på att tändspolar inte går på 12 v utan dom matas oftast via ett motstånd, det är bara vid start av motorn som motståndet kopplas förbi men då blir batterispänningen betysdligt lägre.
Jag vet att det finns tändsystem som ger en sågtandsspänning vid varje tändpuls bara för att få flera gnistor på tändstiftet.
Tändspolen är en vanlig tranformator men inte annpassad för växelspänning.
Jag vet att det finns tändsystem som ger en sågtandsspänning vid varje tändpuls bara för att få flera gnistor på tändstiftet.
Tändspolen är en vanlig tranformator men inte annpassad för växelspänning.
-
Micke_71 skrev: Eftersom du frågar om dessa olika saker och även undrar ifall en timer består av en RC krets så kan man fundera på vad det är för hyss du ska hitta på med. Ha en termostat i stolsdynan så att det skickar en pärla i rumpan på svärmor efter att hon stannat för länge?Ha ett gnistgap i en påse fylld med acetylen och syre?
![]()
Mikael

Börjar störa mig lite på gumman. Bra att ha en säkring så att hon inte blir allt för upprörd och jag inte får några julklappar... Nej, allvarligt talat så är jag bara nyfiken.
Tog de i anslutningarna? Reste sig håret på dem?Micke_71 skrev: I gymnasiet så hade vi en tämligen fet spole med jäkligt högt Q-värde. Man kopplade den i serieresonans med en konding över en effektförstärkare och matade med en sinus på resonansfrekvensen. Jag lurade ett par killar på detta innan vi hade läst om det då jag kunde en hel del elektronik innan. Kopplade en multimeter över hela resonanskretsen och den visade några få volt. Sedan slog jag vad med dom att de inte vågade ta i anslutningarna på spolen eller kondingen. Spänningen över dessa var ju uppemot 1kV.![]()
Mikael