Det är nog enklast att köpa en RF modulator själv eller ta en ifrån en skrotad video.
Vad den gör? Jo signalen i antennsladden, coaxen. Den ligger på en bärvåg, oavsett om den kommer direkt ifrån antennen, videon eller något annat. Eftersom bärvågen har olika frekvenser så kan man välja ut en frekvens och därmed en kanal att titta på. RF modulatorn skapar en bärvåg och blandar ihop den med videosignalen o ljudet. Det är inte sådär jätte enkelt med video signaler eftersom ljudet ligger förskjutet ett antal MHz mot bilden.
Här i södra Stockholm så har Vi en enkel störningssiganal på kabelTV.
Den är enkel och funkar så att men stör bildfrkvensen med en signal som
ligger ett antal khz över och interfererar med bildsynk Obs bildsynk
Dvs bilden rullar, man kan se tydligt vad den innehåller.Jag har expreminterat
med enkla filter på ca 4.5 Mhz via videobandspelaren och Scart ,någon som
kan något om detta ?
Men som information för den tekninkintresserade så kan man säga följande. Du ska ha ett filter som tar bort störningen direkt ifrån bärvågen. Det är inget enkelt filter utan består av 4st spolar o 4st kondensatorer ifall man följer kabelvisions isärsågade originalfilter som fanns tidigare. Jag har ett sådant hembyggt justerbart liggandes (preskriberat idag). Det var lite trixande för att justera in det.
Men är det en verkligen än sådan typ av störning. Är det inte en signal där dom höjt synknivån så att TV'ns mottagera inte längre kan särskilja den? Då rullar den samtidigt som den även stör på horisonatlasynken så att bilden fladdrar i sida. Man känner igen den på att den höjda synken blir visuell på skärmen i form av ett brett lodrätt fladdrande band med vita sidor o svart i mitten. (jo jag har en sådan dekoder också, också preskriberat)
Men nu är det väl snart bara digitalt som gäller. Här har det varit så i flera år nu.
Eftersom du ser det som en sport att lura, bedra och begå olagligheter i din egen bostad så förmodar jag att du också ser det som en sport att bjuda besökare i din bostad på kaffe med stryknin i, eller drinkar med nån våldtäktsdrog i. Det är ju ändå i din bostad och då får ju besökarna skylla sig själva om dom är så dumma enligt ditt resonemang.
Det finns en benämning på personer som postar på detta sätt. "Troll". Det är inte lönt att ge sig in i diskution, det är ju syftet med så provokativa inlägg. Man ignorerar eller så får admin rensa bort inlägget.
Jag har drivit ett forum själv i 3-4 år och sedan 1-2 år som ev av flera admin. Hundratals timmar har vi lagt ner på att slänga käft med dessa "troll". Jag har lärt mig att det inte är lönt, det finns så mycket roligare saker att ägna sin fritid till.
Ja, "Troll" är ju det engelska uttrycket på en sådan person. Men jag har funderat lite på vad det kommeri från.
Ett troll - sådant som bor i skogen är är fult - är väl inte särskilt retsamma och pratiga av sig? Jag tänker mig snarare att uttrycket kommer i från den troll/trolling som är ett fiskedrag och när man släpar med nät efter båtar för att föröka på napp (på någon som vill föra diskussionen vidare).
Så för mig känns det lite underligt att använda ordet troll i ett svenskt sammanhang. Fast å andra sidan skulle "fiskare" låta lika eländigt det. :-)