Så häromdagen fick jag en trasig nokia-mobiltelefon av en bekant, och medans vi drack kaffe och åt glass pillade jag lite med den och den fungerarde när jag gick därifrån.

Jag har aldrig haft någon Nokia innan, men efter lite testande fann jag att man kunde lägga in snabbnummer, så om man håller ner en siffra tillräckligt länge (2 sek?) så ringdes numret upp.
Så nu tänkte jag konstruera ett larm som trycker ner siffran så att den ringer upp min mobil om någon tar sig in. Tänkte låta en solenoid dra ner en hävarm (för att öka kaften) som trycker på knappen. Funderar bara på vad jag mer kan lägga in för funktioner och hur jag bäst larmar lokalen och hur jag bäst avaktiverar när jag själv ska in där, utan att behöva köpa dyra kod-tangentbord. Förutom dörren finns där ett fönster i markplan som inte går att öppna. Enklast kanske är att köpa en IR-rörelse sensor, Såg att Claes Olsson rear ut en enkel modell.
Ska det gå en signal till inkräktaren att larmet gått (t.ex en summer)? Jag har ca 2 km avstånd till lokalen, och ett hörbart larm kanske skrämmer bort inkräktaren? Dom hinner kanske sticka sin väg annars innan jag hinner dit. Jag vågar dock inte använda sirén då jag är rädd att störa grannarna mitt i natten, särskilt om det visar sig vara falsklarm! Nackdel med summer är kanske att de upptäcker larmet och kanske hinner sabotera det ... fast jag kan ju fördröja summern tills nokian hunnit ringa upp.
Har inte heller löst hur jag ska "lägga på luren"... kanske finns det ett sätt utan att behöva trycka på ännu en knapp. Jag har nu Comvic-kontantkort. Är det så att samtalet bryts automatiskt om mottagande parten lägger på luren? Jag har haft olika erfarenheter av det, ett fall då jag fått betala för 2.5 timmar när jag bara pratat i en minut!
tips, kommentarer?