GSM-larm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jesse

GSM-larm

Inlägg av jesse »

Jag hyr en källarlokal där jag har all min elektronik. Det har blivit mer och mer grejer där och eftersom dörren är en enkel förrådsdörr börjar jag bli rädd för inbrott. Så hur gör jag då? Jag har inte råd att köpa något dyrt larm.

Så häromdagen fick jag en trasig nokia-mobiltelefon av en bekant, och medans vi drack kaffe och åt glass pillade jag lite med den och den fungerarde när jag gick därifrån. :D

Jag har aldrig haft någon Nokia innan, men efter lite testande fann jag att man kunde lägga in snabbnummer, så om man håller ner en siffra tillräckligt länge (2 sek?) så ringdes numret upp.

Så nu tänkte jag konstruera ett larm som trycker ner siffran så att den ringer upp min mobil om någon tar sig in. Tänkte låta en solenoid dra ner en hävarm (för att öka kaften) som trycker på knappen. Funderar bara på vad jag mer kan lägga in för funktioner och hur jag bäst larmar lokalen och hur jag bäst avaktiverar när jag själv ska in där, utan att behöva köpa dyra kod-tangentbord. Förutom dörren finns där ett fönster i markplan som inte går att öppna. Enklast kanske är att köpa en IR-rörelse sensor, Såg att Claes Olsson rear ut en enkel modell.

Ska det gå en signal till inkräktaren att larmet gått (t.ex en summer)? Jag har ca 2 km avstånd till lokalen, och ett hörbart larm kanske skrämmer bort inkräktaren? Dom hinner kanske sticka sin väg annars innan jag hinner dit. Jag vågar dock inte använda sirén då jag är rädd att störa grannarna mitt i natten, särskilt om det visar sig vara falsklarm! Nackdel med summer är kanske att de upptäcker larmet och kanske hinner sabotera det ... fast jag kan ju fördröja summern tills nokian hunnit ringa upp.

Har inte heller löst hur jag ska "lägga på luren"... kanske finns det ett sätt utan att behöva trycka på ännu en knapp. Jag har nu Comvic-kontantkort. Är det så att samtalet bryts automatiskt om mottagande parten lägger på luren? Jag har haft olika erfarenheter av det, ett fall då jag fått betala för 2.5 timmar när jag bara pratat i en minut!

tips, kommentarer?
Khaki

Inlägg av Khaki »

Det innebär visserligen mer jobb att fixa, men det vore väl smartare att skicka sms.

Solenoid som drar ner hävarm som trycker på knapp ...
Det där skulle jag aldrig lita på :?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Byt dörr, larmet kommer bara funka som ett informationsystem till dig att du borde gå och laga dörren.

Om du är hemma och sover lär det ju endå ta 5 min för dig att ta dig dit, sannolikt har tjuvarna då insett att det bara innehåller en massa junk(= visst det kan stå utrustning för massor där, men oefterfrågat på marknaden). En dator eller två rycker de åt sig och försvinner igen.
laban12

Inlägg av laban12 »

Om du googlar lite så hittar du specar på nätet för hur protokollet i bottenkontakten fungerar...
Sen köper du en kabel och kopplar telefonen till serieporten på något smarrigt uC-kort du meckar ihop...

SEN börjar det likna ett GSM-larm... en arm som trycker på en knapp? ;) Hehe... innovativt men det känns lite "ensam hemma"...
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

En annan fullösning som är lite säkrare är ju att du löder in en brytare över en av knapparna. Sedan kopplar du den till dörren. Någon förbikopplare behövs inte för när du ska in själv så trycker du bara på upptagetknappen när det ringer på din egna telefon. Möjligtvis bör du sätta någon hållkrets ifall dörren öppnas och stängs inom 2 sekunder.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Byt dörr

du har nog tyvärr en poäng där :?

Jag vet att "hävarm som trycker på knappen" är en något lustig lösning, men vad gör man när man inte har nån koll på mobiler?

>protokollet i bottenkontakten ...

vore ju smidigt förstås... om jag (1) lyckas hitta det på nätet (vet inte ens vad jag ska söka på för ord?) och (2) kan begripa protokollet (3) få det att fungera med en µC ... Just nu har jag väl varken tid att pyssla med en "hävarm" eller protokoll, så det kanske blir att förstärka dörren till att börja med.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En idé:
IR-rörelsedetektorer har ofta en reläutgång. Koppla den till knappen som ringer upp ditt förval. Klart. :)

edit: Det går ju även att knapp in nummret och låta rörelsedetektorns reläutgång gå till den vanliga "ringa upp"-knappen (Grön lur).

Säkrare dörr vore nog inte dumt det heller.
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Jag har gjort ett liknande larm till sommarstugan, där används utgången från en IR-detektor till att aktivera en MCU som skickar en puls till ett relä som i sin tur sitter kopplat till "ring" knappen. Har fungerat fint i snart 1 år.
bjomo

Inlägg av bjomo »

Jag har haft en rad Nokia-telefoner och samtliga knappsatser är enkelt uppbyggda. Strippa knappsatsen från gummi och annat junk (knappar alltså) så kan du enkelt löda in en kortslutningsutgång (relä, transistor eller dylikt) direkt på guldet.

Visst, det är fult, men det är ännu fulare att använda elektromekaniska aktuatorer.

Bottenkontakten är en snygg lösning men det kräver en hel del utveckling.

Annars tycker jag att de flesta aspekter kring projektet är väl samlade i denna tråd. Saknas ytterst få och små beslut utöver vad som nämnts.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Varför jag hellre vill använda "hävarm" istället för att strippa tangentbordet beror på främst två saker:

1) jag vill kunna vid behov bara kunna öppna boxen och plocka ut telefonen för att ringa med / svara.
2) Jag vill enkelt kunna programmera om telefonens inställningar med tangentbordet (t.ex. det valda numret). Blir jobbigt om jag strippar det.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

"Byggde" en sådan för ett tag sedan till Nokia 5110
Bild
snöret gick till en nubb på dörren och en öggla på snöret gjorde det möjligt att larma på från ut
sidan med yterst liten glipa mellan dörrposten och dörren.
Hittade inte mobilen just nu, så jag kan inte fota med den monterad.
bjomo

Inlägg av bjomo »

Point taken. Men missuppfatta mig rätt: med "strippa" menar jag givetvis att du kan dra ut två tunna trådar under knappsatsen på sidan och därmed bibehålla telefonens funktion...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag försökte något liknande med en miniräknare en gång vilket i princip förstörde den, så man får väl vara försiktig när man börjar pilla.

Har just nu så mycket annat på gång så den där mobilen får nog bli liggandes ett tag till, tror jag.
EMS

Re: GSM-larm

Inlägg av EMS »

I mitt område där jag bor har jag tagit hand om vårat vattenverk och för att fåreda på om där det skulle uppstå en drift larm så köpte jag en så kallat GSM-larm från Kjell & company.

Detta var bara helt i några veckor, och tog hem det för att kolla up felet. När jag öppnade
Så fanns det en gammal mobil i lådan (blev väldigt besviken på GSM-larmet.)

Uppgiften som jag använder är inte för inbrott utan för driftlarm, så om det blir larm på utrustningen i vattenverket så ringer den upp min mobil. På detta sett vet jag att något är fel, men inte felet.
Jag styr allt med att ett relä blir aktiverat och det i sin tur simulerar att man håller en knapp inne på telefonen. För att inte det ska kosta pengar lägger jag på luren när ett larm kommer up.

Att göra ett larm på detta sett är inte så komplicerat.

H. EMS
Skriv svar