En fullständigt vansinnig idé

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

En fullständigt vansinnig idé

Inlägg av ensten »

Har läst lite om olika robotbyggen och funderat på vad man ska ha dom till.
Förutom att byggandet, felsökningen och hela upplevelsen att skapa nå't eget väger upp eventuella "onödighetsfaktorer" (sug på den Svenska Akademien) så har jag kommit på en totalt vansinnig idé inspirerad av gräsklipparroboten på robotshop.se. Varför inte göra en robot som söker upp trädgårdssniglar och vaporiserar dom med en laserstråle. Kanske använda en kombination av nattkamera med bildigenkänning och ir-detektorer. Om dom nu avger värme förstås.

Vad säger ni, grabbar o jänter, det vore nå't att sitta och titta på sena sommarkvällar.

Ta det här som lite skoj och lite allvar. :wink:
Användarvisningsbild
Luff

Inlägg av Luff »

Nog skulle det vara trevligt med en Killbot, tyvärr finns det ingen lämplig strömkälla nog stark för att kunna driva en lasergun. Kan du nöja dig med en vanlig semi-automatisk pistol? Då skulle strömförsörgningen underlättas rätt rejält. Att hitta och känna igen objekt är lite småknepigt. Jag håller på leka lite med ett opensource projekt jag hittade, som känner igen när ett människo ansikte tittar in i kameran och ritar då ut en fyrkant runt det. Inte säker på hur det fungerar men genom att modifiera den koden kanske man skulle kunna få ihop något, beroende på vad du vill ta kol på. Sen är resten av byggande och kodandet inget större problem.. :wink:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Vi döper den till "Killbot"

Inlägg av ensten »

[Luff: Nog skulle det vara trevligt med en Killbot]

Hahaha :lol:

Kan man kanske skicka e´n välriktad saltvattenstråle på dom. Dom smälter ju av det ...
Användarvisningsbild
Luff

Inlägg av Luff »

Aha, läste inte tillräckligt noga, såg inte att det var trädgårdssniglar du ville ta kol på, därmed är det kanske lite overkill med en semi-automatisk pistol :D

Har något liknande som projektarbete. Har alltid velat haft ett fjärrstyrt vapen sen jag såg Schakalen, så jag hade tänkt bygga ihop ett beväpnat med ett airsoft! Som en liten extra feature ska det kunna känna av objekt(rörelser, färger, ansikten, tänkt testa vad som är bäst) och ha ett autofire system. :twisted:
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Går de att få död på genom högspänning á la stungun.
markusp

Inlägg av markusp »

Testa dressera en katt eller hund till att äta dom, både nyttigt för djuret och billigt för ägaren!
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Är inte såndadära sniglar utan "hus" och alltså ganska lätta att göra om till slamsor med en liten roterande kniv? På så sätt så får man ju gräsmattan klippt åxå. Två flugor på smällen alltså :-)
Detraw

Inlägg av Detraw »

verkar ju som en riktigt ball idé, sen kan man ha en liten kamera som spelar in alla döds scener :) Synd bara om det blir fel på programmer så att den börjar jaga familjens katt med en roterande kniv eller laserkanon, och att man sedan kan se allt på film... :shock:

Men en ball idé va det iaf :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Här har du en sån robot, fast utan lasern då. HIT ME!
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Räcker inte ett välriktat slag med en hammare ? :)

/Johan
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det vore inga problem att skjuta ihjäl dom med en semiautomatisk pistol, luftpistol då av softairgun typ som ger +100m/s. Det räcker gott för att slamsa till dom på kort håll. Men det är inget nöje i det. Ett PCP (PreCharged Pneumatic) luftgevär o ett kikarsikte som är på minst 10x förstoring kan vara riktigt kul ifrån verandan. En FX bössa på fullpower så kan man först se till att vända runt dom på 40m håll så att dom ligger pekandes rakt emot en för att låta nästa diabol sprida ut dom som gödning. :twisted:

Mikael
evert2

Inlägg av evert2 »

Det verkar som ni tröttnat på vanliga dataspel :lol: :lol:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

matseng skrev:Är inte såndadära sniglar utan "hus" och alltså ganska lätta att göra om till slamsor med en liten roterande kniv? På så sätt så får man ju gräsmattan klippt åxå. Två flugor på smällen alltså :-)
Finns flera gräsklippar-"robotar" på marknaden. Anledningen till "" är att det enligt min definition inte riktigt är en robot. Jag tycker de mer liknar AGV-er som istället för att fälja en slinga håller sig innanför en.

En idé vore ju att bygga en gräsklippar- och skadedjursbekämpande robot som är intelligentare än de gräsklippar"robotarna" som finns nu.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Enligt min mening är de bra mycket mer robotar än typ "robotwars" Det är ju robotar som gör en uppgift utan att styras av någon. Indstri robotar har mindre egna beslut..
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Micke_71 skrev:Det vore inga problem att skjuta ihjäl dom med en semiautomatisk pistol, luftpistol då av softairgun typ som ger +100m/s. Det räcker gott för att slamsa till dom på kort håll. Men det är inget nöje i det. Ett PCP (PreCharged Pneumatic) luftgevär o ett kikarsikte som är på minst 10x förstoring kan vara riktigt kul ifrån verandan. En FX bössa på fullpower så kan man först se till att vända runt dom på 40m håll så att dom ligger pekandes rakt emot en för att låta nästa diabol sprida ut dom som gödning. :twisted:

Mikael
Jag vet vad du menar, jag är själv en nöjd ägare av ett FX2000 i fullpower :twisted: :twisted:
Skriv svar