Fluke Scopemeter 199C (Import, Tull mm)
Fluke Scopemeter 199C (Import, Tull mm)
Funderar på att införskaffa en Fluke ScopeMeter 199C, frågan är bara varifrån?
www.elfa.se (Elfa)
199C (v.7) 37 958 kr + moms = 47 447.5 kr
se.farnell.com (Farnell)
199C 37 958 kr + moms = 47 447.5 kr
http://www.tequipment.net (Test Equipment)
199C/3 $2971.08 = (forex) = 20 183,44 kr + moms = 25 229.3 kr
http://www.bestelectricsupply.com (Best Electric Supply)
199C $2,795.00 = (forex) = 18 987,27 + moms = 23 734.1 kr
(Naturligvis tillkommer frakt + tull från USA)
Exakt samma pris på Elfa och Farnell hmmm! Vad jag sett hittills så verkar det vara ungefär samma pris inom EU.
Känns minst sagt fel att betala nästan det dubbla för samma sak här i Sverige. Funderar på att beställa en Fluke multimeter 179 eller något liknande på prov från USA, kostar ett par tusen på så vis, ungefär det dubbla här i Sverige. Man undrar ju var mellanskillnaden egentligen tar vägen?
Såg även hos Test Equipment att man kan få 25% rabatt på vissa instrument från Fluke genom detta: http://www.tequipment.net/FlukeSale.html, som länkar hit: http://support.fluke.com/educators. Skickade precis iväg en ansökan till Fluke, då jag förmodligen är kvalificerad för detta.
Har egen firma vid sidan av mitt vanliga liv och beställer titt som tätt prylar från ex USA, som fraktas från bl.a. Irland, vilket man pga. av EU inte behöver tulla och moms betalas vid deklaration. Skall kolla upp med tullverket om samma sak kan göras med momsen som vid privatimport betalas samtidigt som tullavgiften då paketet löses ut från posten.
Vad är era erfarenheter kring all denna byråkrati som vi människor drabbar oss själva med? Hur gör ni för att på bästa sätt få hem prylar utanför EU utan att själv åka dit och hämta dem? Det går ju faktiskt ihop sig rent ekonomsikt att flyga dit själv, men då får man väl miljöaktivister på sig istället. Var handlar ni prylar som dessa online utomlands?
www.elfa.se (Elfa)
199C (v.7) 37 958 kr + moms = 47 447.5 kr
se.farnell.com (Farnell)
199C 37 958 kr + moms = 47 447.5 kr
http://www.tequipment.net (Test Equipment)
199C/3 $2971.08 = (forex) = 20 183,44 kr + moms = 25 229.3 kr
http://www.bestelectricsupply.com (Best Electric Supply)
199C $2,795.00 = (forex) = 18 987,27 + moms = 23 734.1 kr
(Naturligvis tillkommer frakt + tull från USA)
Exakt samma pris på Elfa och Farnell hmmm! Vad jag sett hittills så verkar det vara ungefär samma pris inom EU.
Känns minst sagt fel att betala nästan det dubbla för samma sak här i Sverige. Funderar på att beställa en Fluke multimeter 179 eller något liknande på prov från USA, kostar ett par tusen på så vis, ungefär det dubbla här i Sverige. Man undrar ju var mellanskillnaden egentligen tar vägen?
Såg även hos Test Equipment att man kan få 25% rabatt på vissa instrument från Fluke genom detta: http://www.tequipment.net/FlukeSale.html, som länkar hit: http://support.fluke.com/educators. Skickade precis iväg en ansökan till Fluke, då jag förmodligen är kvalificerad för detta.
Har egen firma vid sidan av mitt vanliga liv och beställer titt som tätt prylar från ex USA, som fraktas från bl.a. Irland, vilket man pga. av EU inte behöver tulla och moms betalas vid deklaration. Skall kolla upp med tullverket om samma sak kan göras med momsen som vid privatimport betalas samtidigt som tullavgiften då paketet löses ut från posten.
Vad är era erfarenheter kring all denna byråkrati som vi människor drabbar oss själva med? Hur gör ni för att på bästa sätt få hem prylar utanför EU utan att själv åka dit och hämta dem? Det går ju faktiskt ihop sig rent ekonomsikt att flyga dit själv, men då får man väl miljöaktivister på sig istället. Var handlar ni prylar som dessa online utomlands?
-
För en del år sedan var Fluke väldigt noga med att återförsäljarna följde de rekommenderade priserna. Verkar vara så än idag. Brukar dock gå att göra upp om bättre priser med en del mindre återförsäljare. Speciellt när man byter upp sig. Men det blir småpengar jämfört med prisskillnaden här och "over there".
> Har egen firma vid sidan av mitt vanliga liv och beställer titt som tätt prylar
> från ex USA, som fraktas från bl.a. Irland, vilket man pga. av EU inte
> behöver tulla och moms betalas vid deklaration.
Om jag tolkar det där rätt, så är det alltså för att betala den irländska
MOMS'en istället för den svenska? För att den är lägre, antar jag? Eller
varför tar du det via Irland ?
> Skall kolla upp med tullverket om samma sak kan göras med momsen
> som vid privatimport betalas samtidigt som tullavgiften då paketet löses
> ut från posten.
Jag betalar alltid den MOMS som Posten (eller vem som nu importerar
prylarna) debiterar. Sedan tas detta upp i den vanliga MOMS-deklarationen.
Eller missförstog jag något ?
> från ex USA, som fraktas från bl.a. Irland, vilket man pga. av EU inte
> behöver tulla och moms betalas vid deklaration.
> Skall kolla upp med tullverket om samma sak kan göras med momsen
> som vid privatimport betalas samtidigt som tullavgiften då paketet löses
> ut från posten.
Det jag funderade på var att moms ju är kvittbar för företag,
så i princip spelar det ingen roll om man (som företagare)
betalar irländs eller svensk moms.
> Att köra via irland är nog inte helt enligt regelboken,
Tja, vet inte. Många företag har sina Europalager på t.ex Irland.
Sedan är det momsfritt inom EU. Ja har svårt att tro att det
skulle vara helt mot reglerna.
så i princip spelar det ingen roll om man (som företagare)
betalar irländs eller svensk moms.
> Att köra via irland är nog inte helt enligt regelboken,
Tja, vet inte. Många företag har sina Europalager på t.ex Irland.
Sedan är det momsfritt inom EU. Ja har svårt att tro att det
skulle vara helt mot reglerna.
Vid utbyte av varor mellan företag inom EU (under förutsättning att köparen är moms-registrerad), debiteras ingen moms överhuvudtaget.
I momsdeklarationen redovisas den fiktiva momsen på en speciell rad, som sedan kvittas mot den fiktiva ingående momsen.
Enkelt eller hur.
Vid handel utanför EU, debiterar Tullen momsen, och det blir som vanligt.
EDIT, man få alltså INTE dra av moms som betalas till ett utländskt företag.
Dvs betalar man Irländsk, eller nått annat lands moms på en produkt, får man skylla sig själv, den är inte avdragsgill.
I momsdeklarationen redovisas den fiktiva momsen på en speciell rad, som sedan kvittas mot den fiktiva ingående momsen.
Enkelt eller hur.
Vid handel utanför EU, debiterar Tullen momsen, och det blir som vanligt.
EDIT, man få alltså INTE dra av moms som betalas till ett utländskt företag.
Dvs betalar man Irländsk, eller nått annat lands moms på en produkt, får man skylla sig själv, den är inte avdragsgill.
Nej, inte i Sverige men inom EU går det fint (om man har ett VAT-nr som var giltigt vid köpetillfället). Fast man får göra sig omaket att kontakta säljande lands skattemyndigheter...TomasL skrev: Dvs betalar man Irländsk, eller nått annat lands moms på en produkt, får man skylla sig själv, den är inte avdragsgill.
Det finns rutiner för hur man (företag) begär tillbaka momskostnader man haft i utlandet. Skall man göra det själv är det avskräckande bökigt. Det finns firmor i finansbranschen som hjälper till, givetvis mot betalning, sök t.ex. Momsåtervinning på Svea Ekonomi. Stora företag som har mycket utländska aktiviteter och personal på resande fot har kompetensen på sin egen ekonomiavdelning.
-
- EF Sponsor
- Radioman
- Kontakt:
Ja, jag är kanske inte fullt uppe i ytan och medveten, men ändå....larsson skrev:TomasL skrev: Nej, inte i Sverige men inom EU går det fint (om man har ett VAT-nr som var giltigt vid köpetillfället). Fast man får göra sig omaket att kontakta säljande lands skattemyndigheter...
Jag har köpt väldigt mycket från Tubetown i Tyskland. Ruskigt snabba leveranser och bra varor till billigt porto (ungefär samma som i Sverige)
Jag talade om mitt VAT nummer som jag ju får från skattemyndigheten varje år när jag har firma. De tar då bort sin 19% moms utan vidare.
Sedan använder jag SPSC Visma bokföringsprogram och där finns allt inklusive köp från EU land. Gör jag något fel? Har jag missat något?
T.o.m. deklarationen sköter SPCS Visma om. Jag lever i en visshet av lycka. Kanske har jag fel... Jag har i alla fall inte tagit kontakt med tyska myndigheter när jag köpt fån en firma registrerad i Tyskland. Vettigt tycker jag om det kan funka så här inom EU.
Kanske är jag helt ute och cyklar och har skitigt i helt fel skåp? Är det så, så är jag tacksam om någon kan tala om för mig hur dum jag är, för själv förstår jag inte bättre.

Det fungerar som du säger. Den omständliga proceduren jag menar behövs endast när du faktiskt betalt moms i utlandet. T.ex. en taxiresa du gjort utomlands i tjänsten, eller om du handlat kontant i Tubetowns butik.
På samma sätt kan en tysk servicetekniker som gjort inköp i ELFAs butik begära tillbaka moms när han sitter hemma och gör bokföringen i slutet av månaden. Men bökigt är det, inget för små belopp...
På samma sätt kan en tysk servicetekniker som gjort inköp i ELFAs butik begära tillbaka moms när han sitter hemma och gör bokföringen i slutet av månaden. Men bökigt är det, inget för små belopp...
Sodjan
- Råkar bara vara så att en del amerikanska leverantörer jag köper in från har lager på Irland, eller andra länder innanför EU, precis som du säger. Betalar alltid svensk moms.
- Det jag syfter på är omvänd skattskyldighet, men inte via tullen direkt utan via deklaration.
danei
Det blir ju moms på frakten också. Så det blir lite dyrare än så. Att köra via irland är nog inte helt enligt regelboken, är det hål i lagen eller, ska man inte betala moms där man bor?
- Se ovan, svensk moms.
Jo då utnyttjar man ju ett kryphål genom att företaget finns där. Men jag tror inte att Marcus har någon verksamhet på Irland. Där av min fråga. Efter som han räknar in momsen så gissar jag att det är ett privat inköp... Det borde vara smidigare att kvitta Svensk moms än Irländsk.
- Nja, jo, sysslar med utveckling / forskning vilket betyder att ev. vinster kommer längre fram, så länge kvittering moms in/ut har marginell effekt. Däremot är den avdragsgill.
TomasL
Enkelt eller hur.
- Precis
Vid handel utanför EU, debiterar Tullen momsen, och det blir som vanligt.´
- Det är detta jag misstänker och detta var svaret på en av mina frågor som jag tänkter höra med tullen om.
barbarossa
Jag har tagit in en del instrument från USA till universitetet och eftersom det skall användas till forskning så är det tulfritt. En annan väg kan vara att importera från Mexiko som har frihandelsavtal med både USA och EU. Jag är dock inte så insatt i det sista.
- Mycket intressant, tack så mycket
Radioman
Jag har köpt väldigt mycket från Tubetown i Tyskland. Ruskigt snabba leveranser och bra varor till billigt porto (ungefär samma som i Sverige)
Jag talade om mitt VAT nummer som jag ju får från skattemyndigheten varje år när jag har firma. De tar då bort sin 19% moms utan vidare.
- Ah, jättetack, måste kolla upp denna firma snarast.
Tack för alla svar, är iväg på driftsättning så tid är en konstant bristvara. Efterlyser fler firmor innanför EU som säljer Fluke till lägre pris än Elfa / Farnell mm, där man kan ange Momsreg.nr/VAT-nr vid beställning. Helst av allt någon amerikansk firma med lager innan för EU som säljer Fluke där man kan ange VAT vid beställning, det vore inte helt fel.
Mvh
Marcus
- Råkar bara vara så att en del amerikanska leverantörer jag köper in från har lager på Irland, eller andra länder innanför EU, precis som du säger. Betalar alltid svensk moms.
- Det jag syfter på är omvänd skattskyldighet, men inte via tullen direkt utan via deklaration.
danei
Det blir ju moms på frakten också. Så det blir lite dyrare än så. Att köra via irland är nog inte helt enligt regelboken, är det hål i lagen eller, ska man inte betala moms där man bor?
- Se ovan, svensk moms.
Jo då utnyttjar man ju ett kryphål genom att företaget finns där. Men jag tror inte att Marcus har någon verksamhet på Irland. Där av min fråga. Efter som han räknar in momsen så gissar jag att det är ett privat inköp... Det borde vara smidigare att kvitta Svensk moms än Irländsk.
- Nja, jo, sysslar med utveckling / forskning vilket betyder att ev. vinster kommer längre fram, så länge kvittering moms in/ut har marginell effekt. Däremot är den avdragsgill.
TomasL
Enkelt eller hur.
- Precis
Vid handel utanför EU, debiterar Tullen momsen, och det blir som vanligt.´
- Det är detta jag misstänker och detta var svaret på en av mina frågor som jag tänkter höra med tullen om.
barbarossa
Jag har tagit in en del instrument från USA till universitetet och eftersom det skall användas till forskning så är det tulfritt. En annan väg kan vara att importera från Mexiko som har frihandelsavtal med både USA och EU. Jag är dock inte så insatt i det sista.
- Mycket intressant, tack så mycket
Radioman
- Ah, jättetack, måste kolla upp denna firma snarast.
Tack för alla svar, är iväg på driftsättning så tid är en konstant bristvara. Efterlyser fler firmor innanför EU som säljer Fluke till lägre pris än Elfa / Farnell mm, där man kan ange Momsreg.nr/VAT-nr vid beställning. Helst av allt någon amerikansk firma med lager innan för EU som säljer Fluke där man kan ange VAT vid beställning, det vore inte helt fel.
Mvh
Marcus