Automatisk start av dammsugare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
johanpet

Automatisk start av dammsugare

Inlägg av johanpet »

Ofta kopplar jag dammsugaren till mina verktyg, exempelvis slipmaskiner, cirkelsåg, sänksåg mm. Jag har en gammal dammsugare jag använder för detta. Nu vill jag att den ska starta automatiskt när jag startar elverktyget.

Hur kan jag bygga något som känner ström? Vill känna av när verktyget börjar dra ström. Har även sökt lite på forumet men hittar inte något som passar.

Har ni tips?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag har ett sådant grenuttag som du pratar om till min dator. Så det finns iallafall...

Kjell & co
johanpet

Inlägg av johanpet »

Jag vill bygga en sån själv, hur ska jag känna av att det går ström?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Linda ett antal varv koppartråd runt *en* av ledarna till förbrukaren och koppla till en OP som förstärker signalen. Med lämplig efterbehandling av OP-signal kan du sedan styra ett relä...

Finns säkert tonvis med ritningar på nätet men jag har tyvärr ingen lämplig tillgänglig just nu (någon annan har säkert) annars googlar du lite...

/Peter
Joe

Inlägg av Joe »

Hade det varit DC så hade du kunnat linda ena ledaren runt ett reed element som i sin tur drar ett relä.

Kanske funkar för AC också, beroende på fall tiden för reed elementet??
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Låt förbrukaren gå genom den isolerade röda kabeln och ersätt LED'n med en optotriac eller optokopplare.

Bild

Längden (antalet varv) får i viss mån "trimmas" lite beroende på last så att LED'n tänds.
Skriv svar