jag har några frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virr3

jag har några frågor

Inlägg av Virr3 »

som topic lyder jag har ett par frågor om div saker, ganska skilda faktiskt..

den första frågan är:

hur styrs en unipolär stegmotor? alltså istället för h-brygga.. eller ahh ni fattar.. vill veta principen för hur man skapar en styrning för stegmotor helt enkelt.

fråga två:

jag såg någonstans här på forumet men kan tyvärr inte hitta de men jag tror att dte var något i stil med att pilen på en transistor(i ett schema) alltid var emitter, stämmer det?

fråga tre:

jag undrar lite vad som är farligt.. hur mycket ström klarar kroppen?

stog i efa att det var ca:28mA eller något.. men det är ju betydligt mer i ett bateri och det har väll alldrig någon dött av?

det var nog allt för denna gången..
tack på förhand
Viktor
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

1: det räcker med fyra transisrtorer. spännings sätta anslutningarna en i taget. Mittutaget jordas. Sesta att söka det finns massor av info i ämnet.

2. Ja

3. Det krävs en spänning för att driva strömen. Under 50V är man tämligen säker.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Fråga1:
En stegmotor har inget med en h-brygga o göra. Man leder ström i dom olika lindningarna i speciella sekvenser så snurrar motorn. Så man använder trissorna (transistorerna) enbart som switchar. Läs mer HÄR.

Fråga2:
Pilen i transistor-symbolen är alltid emitter ja. Pekar den innåt emot basen så är det en pNp (negativ, strömmen går in i transistorn via emittern). Om den pekar ut ifrån basen så är det en nPn. (strömmen går ut via emittern)

Fråga3:
28mA hade du ju redan hittat. Däremot så har kroppen en inre resistans.
Här gäller ohms lag. I=U/R

Så även om batteriet kan leverera hög ström vid 0ohm så behöver inte det betyda att det kommer gå hög ström genom ett 1Mohms motstånd.

Om man därmeot ökar spänningen så kommer strömmen att öka.
Det går ju mer ström i en krets med 150v och 1ohms resistor än i en med 1,5v och 1ohm.

Förstår du resonemanget?
Jordfelsbrytare tillåter MAX 0,03A och har en brytningstid på MAX 0,03s om den är för personskydd.

Damn: danei han före :)
Senast redigerad av Hedis 30 mars 2005, 11:40:31, redigerad totalt 2 gånger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du får väl skylla på att du skrev bättre och mer utförliga svar. 8)
Virr3

Inlägg av Virr3 »

hehe..

visste det där med h-brygga 8) kom bara inte på något bra sätt att förklara på :wink:

tack för båda svaren :)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Hedis>Jag skulle vilja påstå att H-bryggor faktiskt har med stegmotorer att göra. Man driver Bipolära stegmotorer med H-bryggor.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

RDX*, det har du ju iofs rätt i. Tänkte inte på det.
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

i låten Facts Of Life som dom spelar flitit nu sjunger dom väl att det är 3 om året som dör av 9 volts batterier. Men det är väl ingen säker källa direkt
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kanske dom transformerat upp spänningen lite?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

De säger att det är tre om året som dör av att testa ett 9V-batteri på tungan. Men författaren till låten säger att "faktan" är tagen från vanlig kvällspost och är tillförlitlig därefter.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Dålig hjärta kanske, och dog av chocken av att det gjorde ont på tungan?

Det finns säkert några per år som dör av att folk hoppar fram bakom dom och säger buh! Också är det säkert ett hundratal som dör i stroke när dom ska "lägga en kabel" på toa..... :-)
Virr3

Inlägg av Virr3 »

lite offtopic kanske men..

jag hörde att det var 6,5 pers som hör i en vattenpöl
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Saxat från "dumma sätt att dö på"
http://www.fenice.info/english/darwin.asp

1999: .. a sailor playing with a multimeter .. was curious about the resistance level of the human body. He had a Simpson 260 multimeter, a small unit powered by a 9-volt battery. That may not seem powerful enough to be dangerous.. but it can be deadly in the wrong hands. The sailor took a probe in each hand to measure his bodily resistance from thumb to thumb. But the probes had sharp tips, and in his excitement he pressed his thumbs hard enough against the probes to break the skin. Once the salty conducting fluid known as blood was available, the current from the multimeter travelled right across the sailor's heart, disrupting the electrical regulation of his heartbeat. He died before he could record his Ohms.

.. How, you might ask, with only a 9V battery? .. 1mA of current through the human body can be felt, 10mA of current is sufficient to make muscles contract to the point where you cannot let go of a power source, and 100mA is sufficient to stop the heart. .. Our body's resistance [is] 500K Ohms. Using 9V and 500K Ohms .. we come up with a current of 18 microAmps, below the "feel" threshold of 1mA. However, removing the insulation of skin from our curious sailor here, the resistance through the very good conducting electrolytes of the body is sharply lower. Around 100 ohms, .. resulting in a current of 90mA - sufficient to stop our sailor's heart and kill him. .. This sailor apparently did this alone in the lab, and spent a few minutes in ventricular fibrillation. A defibrillator might have saved his life had someone been there to use it. ..
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Surt sa räven

Inlägg av ensten »

Ibland är det nog rena turen att man INTE dör. Jobbade i ett sliperi en gång. Vattenslipning - hela jag var blöt - slitna träskor på ett obehandlat betonggolv - någon hade tagit bort locket på motorskyddet med 3-fas - jag såg mig inte för och lade handen över hela motorskyddet för att stänga av.
Den flygturen glömmer jag inte i första taget ca 3 meter och pumpen gick säkert i 200bpm. Räddningen var att jag var genomblöt så alltihop gick på utsidan, dessutom gick nog mycket genom handen.

Jupp, jupp, så går det till i vilda västern ...
Skriv svar