Okänd komponent
Okänd komponent
Hej,
Är på jakt efter datablad eller specar på en ST komponent vid namn TN615 men hittar inget när jag söker på google eller ST Microelctronics hemsida
Hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig.
Det jag undrar över är om det är en spänningsregulator och i såfall vad den skall ge spänningar ut och vad man skall välja för ersättningskomponent om denna är trasig
-=Griffin=-
Är på jakt efter datablad eller specar på en ST komponent vid namn TN615 men hittar inget när jag söker på google eller ST Microelctronics hemsida
Hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig.
Det jag undrar över är om det är en spänningsregulator och i såfall vad den skall ge spänningar ut och vad man skall välja för ersättningskomponent om denna är trasig
-=Griffin=-
Om man kollar på ST's hemsida och söker på "TN*" kommer det bara thyristorer upp...
Alltså borde man anta att det nog är en thyristor...
Alltså borde man anta att det nog är en thyristor...
Halvledar komponent, agerar som en slags brytare antar jag.
In(Anod), ut(Katod) och styr signal(Gate), när den väl "slagit på" så är den på tills strömmen slutar flyta.
Edit:
Hittade gammal quote från annan tråd.
In(Anod), ut(Katod) och styr signal(Gate), när den väl "slagit på" så är den på tills strömmen slutar flyta.
Edit:
Hittade gammal quote från annan tråd.
Rifakungen skrev:Tyristorn är elektronisk komponent uppbyggd av halvledarmaterial. Den har fyra halvledarskikt, döpta PNPN. Symbolen är den för en diod men med en extra ingång på sidan som kallas gate eller styrelektrod. Tyristorn är normalt icke ledande mellan huvudspänningens anslutningar men den börjar att leda när styret matas med positiv spänning, detta kallas att den tänds. Tyristorn fortsätter därefter att vara tänd oberoende av om styrspänningen bryts eller till och med blir negativ. Den slutar leda då huvudspänningen över den understiger ett visst värde nära 0. För en växelspänning innebär det alltså att den tänds när styrspänningen kopplas in och släcks strax innan nollgenomgången för varje period.
Genom att låta tyristorn föregås av en styrkrets som reglerar när i perioden styrspänningen kopplas in kan man reglera effekten i växelströmskretsar.
Tyristorer i växelströmskretsar ger kraftiga elektriska störningar och måste därför alltid avstöras med hjälp av filter.
(kopierat från wikipedia)
-
En thyristor är en sorts diod som man kan slå på, den slår sedan av bara när strömmen genom den sjunker under ett visst nivå.
Det är INGET man reglerar DC med! Den kan dock sitta som "crowbar-protection" och fungera vid att OM spänningen kommer över ett visst nivå triggas thyristorn och kortsluter fram till säkringen har brunnit.
Det är INGET man reglerar DC med! Den kan dock sitta som "crowbar-protection" och fungera vid att OM spänningen kommer över ett visst nivå triggas thyristorn och kortsluter fram till säkringen har brunnit.
-
-