Höghastighetslysdiodsklocka, hjälp en fullkomligt okunnig
Höghastighetslysdiodsklocka, hjälp en fullkomligt okunnig
Hej!
Jag har funderingar på att bygga ett motion capture system med vanliga DV-kameror och fri mjukvara, och behöver ett sätt att tidsstämpla bildrutorna från alla kamerorna (6 eller 8 st). Min idé är att bygga en anordning där ett antal lysdioder visar unika mönster i ett snabbt tempo, som sedan kan avläsas i bildrutorna och avkodas.
Då jag är nästan fullkomligt okunnig när det kommer till att bygga kretsar (hittade hit med google), så skulle jag vara mycket tacksam om någon vill ge lite tips om hur man skulle kunna lösa det på bästa eller enklaste sätt.
Specifikationer på modulen som jag skulle vilja ha:
*Kunna styra 8 eller fler grupper av lysdioder så att de visar ett stort antal unika förprogrammerade mönster som byts med hög frekvens (x antal hundra Hz).
*Frekvensen får gärna vara reglerbar i ett par grova steg när man vill använda en annan slutartid på kamerorna.
mvh
/Lennart
edit:särskrivning
Jag har funderingar på att bygga ett motion capture system med vanliga DV-kameror och fri mjukvara, och behöver ett sätt att tidsstämpla bildrutorna från alla kamerorna (6 eller 8 st). Min idé är att bygga en anordning där ett antal lysdioder visar unika mönster i ett snabbt tempo, som sedan kan avläsas i bildrutorna och avkodas.
Då jag är nästan fullkomligt okunnig när det kommer till att bygga kretsar (hittade hit med google), så skulle jag vara mycket tacksam om någon vill ge lite tips om hur man skulle kunna lösa det på bästa eller enklaste sätt.
Specifikationer på modulen som jag skulle vilja ha:
*Kunna styra 8 eller fler grupper av lysdioder så att de visar ett stort antal unika förprogrammerade mönster som byts med hög frekvens (x antal hundra Hz).
*Frekvensen får gärna vara reglerbar i ett par grova steg när man vill använda en annan slutartid på kamerorna.
mvh
/Lennart
edit:särskrivning
Senast redigerad av leero 22 augusti 2008, 23:08:40, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Intressant. Ja efter att ha brukat sökfunktionen lite mera har jag förstått att det är ett väldigt vanligt projekt, det är ju i princip samma sak som att bygga en LED-display. Ska ut och surfa
Kunde dock inte hitta tråden ni tipsar om genom att söka på LED eller *diod, såvida det inte är denna: http://elektronikforumet.com/forum/view ... hlight=led
Han verkar ju göra ngt liknande helt klart.
Kunde dock inte hitta tråden ni tipsar om genom att söka på LED eller *diod, såvida det inte är denna: http://elektronikforumet.com/forum/view ... hlight=led
Han verkar ju göra ngt liknande helt klart.
jo många forums sökmotorer brukar ignorera just två eller tre-ställiga sökbegrepp - tyvärr är det ganska mycket som är kopplad till just två och treställiga benämningar som DC, AC, LCD eller LED och det kan vara ganska 'plågsamt' att hitta trolig använda mångbokstäviga synonymer som hugger på samma sak eller användningsområde...
Precis, man ska inte behöva synka kamerorna när man filmar, utan det sker vid efterbehandlingen av videoströmmarna. Kamerorna kan ju ha slutartider på ett par millisekunder, även om de leverar bildrutor som är 1/bildfrekvens sekunder "långa". En hand eller fot som rör sig fort hinner röra sig ganska långt på tiden som en bildruta tar upp, varför det är viktigt att veta precis när slutaren på kameran gick av under det tidsintervallet.
Kom på att jag har en bror som kan en del kretskonstruktion, så det löser sig nog. Tack ändå alla som svarat.
ps. Tycker någon motion capture låter häftigt och vill hjälpa till med lite (mycket) programkodning är det bara att hojta till. ds.
Kom på att jag har en bror som kan en del kretskonstruktion, så det löser sig nog. Tack ändå alla som svarat.
ps. Tycker någon motion capture låter häftigt och vill hjälpa till med lite (mycket) programkodning är det bara att hojta till. ds.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
OK, jag tycker att det är bra bakvänt sätt att jobba på. Måste ju bli ett helvete att synka upp materialet i efterhand, dvs att du måste ha nåt i bild för att göra detta. Jag skulle se till att allt material ligger i synk med tidkod, bilderna blir ju därefter så som du har ställ in 'exponeringstiden' på respektive kamera men alla ligger i grunden i synk. Sen kanske de kamerorna du hadde tänkt dig att använda inte är high-speed kameror med synk.
Jag är van att jobba med film med optisk tidkod typ Aaton samt timelaps och highspeed kameror. Synk är A och O
Jag är van att jobba med film med optisk tidkod typ Aaton samt timelaps och highspeed kameror. Synk är A och O
Ok, jag tror jag förstår hur du menar. Man man kommer egentligen inte att behöva synka ihop videoströmmarna, utan man interpolerar istället läget på de optiska markörerna på skådespelaren vid en viss tidpunkt ("huvudtiden") emellan två bildrutor.
Tanken är få systemet hyffsat teknikagnostiskt, då det kommer att bli en öppen mjukvarulösning. Kamerorna är tänkta att vara vanliga DV- eller HDV-kameror.
Tack för sunpunkterna.
Tanken är få systemet hyffsat teknikagnostiskt, då det kommer att bli en öppen mjukvarulösning. Kamerorna är tänkta att vara vanliga DV- eller HDV-kameror.
Tack för sunpunkterna.