Intressant elektrolysbieffekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
J10

Intressant elektrolysbieffekt

Inlägg av J10 »

Som vissa kanske sett i min säljtråd så testade jag att lasta ett par nätaggregat med ett vattenbad som konstlast.
I vattenbadet hade jag vanligt kranvatten och salt, inget magiskt alls.
Som elektroder hade jag 2 gamla at-nätaggregatschassin.

När jag var klar med testandet så såg den negativa delen ut såhär:
Bild
Bild
(Den gula färgen är inte rättvis, det är mycket mindre gult i verkligheten.)
Mönstret är rätt djupt, man ser tydligt att det är gropar och det känns när man drar fingret över.

Vad beror detta på?
Det är inget mönster jag sett tidigare när jag mekat med elektrolys och delarna var inte särskilt rengjorda eller skitiga, bara så som plåt är.
Har det något att göra med den stora ström jag kört med?
Det tog nog runt 3-4minuter på sin höjd med en medelström på runt 30-40A.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Coolt! :)
Förmodligen är metallen inte helt homogen. Syntes det nåt mönster i den innan badet?
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Du har svar på nästan alla dina frågor här:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... elektrolys
J10

Inlägg av J10 »

digitaliz: Inte vad jag kunde se. Det såg ut som vilken plåt som helst.
Den var iofs matt i ytan efter att ha legat "utomhus" ett bra tag men inget mönster alls.

Edit:
Silverwulf: Det kanske inte riktigt framgick men min undran var endast varför just detta mönster uppstått, inte hur elektrolys fungerar.

Det var ju lite ballt så jag funderade mest på om det kanske var något man kunde lita på skulle uppstå även i framtiden så att man kunde göra mönstret på annat med mening.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är någon slags beläggning på plåten, för det rostar inte förrän man repar den. Ett lager zink belagt mha elektrolys kanske?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ytkemi är nog bland det mest komplicerade som finns trots att det finns och sker överallt.

Förmodligen är den någon beläggning ovanpå (tex storkristallinsk zink eller fosfatering) som gjorde att utfrätningen startar tidigare i vissa gränsområden än andra och sedan förstärks processen av sig själv då det som har kommit igång fortsätter att reagera lättare än de mer passiviserade ytorna...

---

hmm - det måste väl ha utvecklad en del klorgas när du körde all ström - rör du om elektrolyten kraftigt under körning så får du natriumhypoklorit (aktiva komponenten i klorex 55 om jag inte mins helt galet)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ja, det är nog zink. för att den plåten fungerar till citronbatterier också. ända tills beläggningen släpper som ett slemmigt skal.
J10

Inlägg av J10 »

xxargs: Det blev betydligt mindre gasbildning än jag hade trott. Inget som inte en bilkylfläkt kunde ta hand om iaf. :)
Jag rörde inte om något alls efter att jag rört tills saltet löst sig.

Rifakungen: Det kan nog stämma rätt bra, när jag sköljde av plåten så var det ett svart "slemmigt skal" som låg över mesta av ytan som lossnade i stora bitar.

Då är det alltså inget man kan lita på ska uppstå även vid nästa försök med slumpmässigt utvald plåt. Synd. :(
Skriv svar