Mekanisk "vakumregulator"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
limpan4all

Mekanisk "vakumregulator"

Inlägg av limpan4all »

Jag var på en restaurang idag och tittade på deras nya underverk.
En Rotaval 80040.
Den är tämligen simpelt byggd men kostar ändå ca 100kSEK.
Problemet är att man reglerar vakuumet genom att köra vakuumpumpen kontinuerligt, läsa av en vakuummätare (graderad -1 till 0 Bar) och justerar undertrycket med en vanlig ballofix mot den vanliga atmosfären (släpper in luft vid normaltryck).
Ballofixen borde ersättas med en mekanisk justerbar regulator för bättre precision reglerområdet torde ligga i storleksordningen -0,9 till -0,3 Bar och flödesområdet maximalt 10 liter/ minut.
Vart hittar man sådana?
Förslag lämpliga sökbegrepp önskas eller länkar.

Jag har gjort en snabbsök via google och de jag hittar är endera för stora eller reglerar sittandes mellan det som skall vakumpumpas och vakumpumpen, den jag behöver skall sitta mellan vakumet och vanliga luften som en bleeder.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan man inte använda en tryckregulator baklänges?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

WTF skall man med en rotationsindunstare till på en restaurang?

Büchi gör en hel del prylar som skulle kunna funka.[/url]
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Många sidor jag hittar om rotationsindunstare handlar om kokkonst och kök mm...
Aromdestillation. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

mekanisk vakumregulator med vikt har jag för mig man använder inom rörmjölkanlägningar på gårdar - prova med alfa-laval eller vad dom numera heter.

Dock gissar jag att du vill ha regulator refererande mot absolutryck och inte rådande luftryck för tillfället då detta blir väderkänsligt (barometerståndet). Vakumnivåer är ganska kinkigt om du vill ha precisa gradtal på kokpunktsnivåer vid industning eller vad det nu är.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

läge för en elektronisk variant :lol:

på ett annat ställe har jag sett som xxargs sagt en simpel mekanisk historia, blev undertrycket för stort så öppnade en ventil mot vanlig luft, den jag såg var för motsvarande centraldammsugare

finns det någon funktion på att shuntreglera det hela?
kan tänka mig att man inte enbart vill ha vattenånga i vacumpumpen?
annars hadde man ju mycket hellre reglerat motorn

kanske har kvar någon sådan regulator på jobbet, kan kolla i veckan, om inte annat för konstruktionsmodellen
xxargs

Inlägg av xxargs »

vakumpumpens utgångsgaser/luft används inte till något livsmedelsklassat förmodar jag - dvs det kommer ut en ganska äcklig sörja av vakumpumpsolja, vatten och vattenånga och annat som man helst inte vill gräva djupare i på vakumpumpsutblåset...

Då är det _inte_ lämpligt med en shunt som leder tillbaka gaserna från pumpen... för det är så jag tolkar en shuntkoppling här...

Då är det bättre med en luftbleeder, dock kanske med en rejäl bakterietät livsmedelsklassat luftfilter framför samt beakta vilka luftströmmar och dess riktning som inträffar när pumpen stängs av, om man inte har någon speciell tryckutjämningsprocess innan man skall in i anläggningen - det gäller att tänka på ev möjliga föroreningsvägar in i anläggningen...

om det inte är tillåtet med luftbleeder så är det servostyd spjäll som gäller.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Precis. I likhet med xxargs misstänker jag att det där med livsmedelsklassning kommer ställa till det.
Betala certifierade leverantörer och se glad ut, typ ...

Edit: skrivfel
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för min del så tänkte jag mera på att shunt som den ursprungliga , mot atmosfärstrycket, men med funderingen att man bör blanda i luft till vattenångan för att vacumpumpen ska må bättre än med enbart vattenånga, som sagt bara mycket lösa spekulationenr
xxargs

Inlägg av xxargs »

gårdsvakumpumpar för rörmjölksanlägningar har nog samma tuffa arbetsmiljö - dvs mest vattengånga eller tämligen tunn luft med mättad vatteånga som direkt fäller ut delvis inne i pumpen när trycket ökar och närmast stänker ut ur pumpen som våt ånga (jo, är uppväxt på gård så - därför vet jag hur det ser ut det som kommer ur pumpen...) dessa pumpar körs år efter år efter år... så dessa verkar inte ta skada av vattenångan direkt... det jag kommer ihåg är att det var mycket stor andel luft i oljeslangarna så att åtminstone lagren exponerades för torr luft och torr olja innan det gick vidare in i pumpen. dessa pumpar och många liknande pumpar får aldrig köras någon längre tid utan vakum på sugsidan då vakumet är viktig transportkraft för smörjningen.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tack för era svar.
Pumpen är av mebrantyp så ingen olja är inblandad.
Det kommer nog inte särskilt mycket vätska eller vattenånga, kondensationstornet (heter det så?) fäller ur så gott som allt om den används rätt.
Rent personligt är jag förvånad över att sådana här får innehas eller ens säljas utan några hinder alls, dom är ju perfekta hembränningsmaskiner utan explosionsrisk alls.
Något dyra dock...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ok, bra att veta, jag har funderat på en sådan mjölkmaskinspump för en soluppvärmd virkestork, ett stålrör som målas svart och får stå i solen och sedan sänka trycket så man får att snabbt torkförlopp, gäller bara att hitta ett stålrör i 200mm storleken och få tummen ur, samma rör kan ju annvändas för ångbasning med
peter555

Inlägg av peter555 »

Fjärrvärmerör finns det gott om.
Användarvisningsbild
GiK

Inlägg av GiK »

Det är nog en sådan här Du letar efter.
http://www.directindustry.com/prod/tesc ... 16684.html
Vakuum teknik är lite "knepig", ofta har man mycket höga hastigeter på luften. Dessutom är effektkurvan som ett uppochnervänt u. Största effektförbrukningen vi ca: 50% vakuum.

Det finns ett fransk förtag som säljer vakuum regulator-er också. Men jag hittar dom inte på webben.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade på dom som fanns på jobbet, en mindre modell av dom bör funka, princioen är attans enkel, ett T rör mellan pump och last, i Tröret under del finns en kägla som luter mot en packning, om undertrycket blir större än vad massan på käglan orkar hålla emot så lyfter den och släpper in luft
borde gå enkelt att bygga och exempelvis göra fjäderbelastad så man kan ställa trycket
Skriv svar