Aerogarden

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Soma

Aerogarden

Inlägg av Soma »

Funderar på att byga något liknande Aero Garden www.aerogrow.com

Tänkte börja med att bygga en med jord. DVS en självvattnande odlingsplätt med "artificiellt" ljus. Och värme om det behövs. Luftfuktighet och tillsisst "rotfuktighet" vill man ju kunna styra också. Är bara i absoluta förstadiet så jag har bara lite tankar kring hur det skulle kunna se ut.
Skulle gärna ha ett system som kan stå omanövrerat en längre tid.

Har läst en del på Meckis tråd om bevattning och grejer här.
Och det känns ju inte som den svåra delen.

Svårare blir det med ljuset och värmen. Tänkte satsa på ljuszoner som inte bara släcks och tänds utan "dimras" när det blir "kväll". Tänkte på uv-leds men ska fundera lite på det.
Sen vill man ju kunna ha olika inställningar för olika växter så en panel kopplad till en pic-krets som är koplad till de olika systemen och en liten skärm och lite knappar för styrning av systemen är ju måsten också.

Det var iaf en introduktion till mitt projekt :)

---
Jag lagade länkarna.
Tips: När du skriver ett inlägg så kan du hålla muspilen över t.ex URL-knappen för att se hur man ska skriva.
// Jimmy
---
peter555

Inlägg av peter555 »

Spännande projekt, ska bli intressant att se vad du kommer fram till.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Vad sägs om en enkel huvudenhet som du kopplar X antal odlingar till och sedan har mätare som visar varje odlings status? :)
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

Det är ju en heldel av projektet som inte har med elektronik att göra. eller egentligen så har det ju det. det handlar ju om att anpassa elektroniken efter växternas behov.
men det blir ju en del forskande i växternas behov och vad som funkar bäst för vilka växter.:)

tillägg till kraven på lådan är en phmätare till vattnet och jorden om man har någon sådan:)
en årstidsväxling bör man ha till de växter som lever länge. med en vintervila.
man bör nästan ha en slutensfär för att kunna reglera luftdrag och fuktighet på bästa sätt.

ska ta och kika lite på vad för typ av ljus som är bäst. voore schyst med uv-leds men det kanske inte funkar. man vill ju ha rätt ljusspektrum åt plantorna. någon som vet något om vad de vill ha?
har läst att metallhalogen vs. lysrör blir det väl annars. fullfärgslysrör säger ju alla odlings gurus, men det kan ju vara för att de är lätt tillgängliga och bättre än glödlampor. ska gräva mig ned i det.

frallzor:
himlans bra ide där. att göra det i moduler som man bara kopplar på ett centersystem. smart.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Man behöver egentligen inte hjälpa växterna på traven. Vill de växa så gör de det, oavsett omgivning.

Den här hittade jag i diskhon idag:

Bild

Grön och fin, trots diskmedel, hett vatten, dåligt ljus, osv. :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Läste i vad jag tror var Ny Teknik, där var det en som tagit fram en lampa med lysdioder som tydligen gav optimalt ljus för växter.

Var olika cykler med olika färger och intensitet om jag inte minns fel.

Kan vara värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag vet inte riktigt om den där bilden säger mer om växten eller dig Jimmy... :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:lol: :lol: :lol:

:eh:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

JimmyAndersson skrev:Man behöver egentligen inte hjälpa växterna på traven. Vill de växa så gör de det, oavsett omgivning.

Den här hittade jag i diskhon idag:

Grön och fin, trots diskmedel, hett vatten, dåligt ljus, osv. :)

Haha!

Jag hade en liknande som satt i det lilla "anti-översvämmningshålet" en bit upp på sidan på diskhon. Den plockade jag upp och satte i en kruka och det blev en 1,5m stor tomatplanta med typ ett kilo tomater på!

Tappra små rackare!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ska nog fixa mig en fin liten odlingsbänk iaf och bara ha fake-ljus till den.

Timer och så något som vattnar lagom, borde bli kanon.

Men vad ska man odla?
-Örter!
-Sallad!
-Tomat?
-Paprika?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ätbar mat .. Tomater?
Slipper man besprutningen iaf.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

dar303: Ojdå! :D

Måste prova att plantera den här och se vad det blir. :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

dar303: Bild önskas ;)
torben

Inlägg av torben »

Chili är roligt att odla! Har själv en chiliplanta som ger massor av chilifrukter! Starka jeflar också, man får passa sig för att klia sig i ögat när man hackat upp dem...
När man tagit de sista chilifrukterna är det bara klippa av grenarna lite, då förgrenar den sig och skaffar nya blommor som blir chilifrukter till sist!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Blueint: ska kolla om jag hittar nån bild!

Ursäkta trådkapningen men det är så roligt med odling! :)

Precis, chili ska det vara! Kolla in Serrano, Habanero eller Birds eye(=döden)!

Jag har några Serrano-plantor hemma.
Det är en fin växt som blir väldigt stor och får fina lila blommor. Frukterna är runda 2-5cm i diameter som små tomater och är starka som attan! Mina plantor är nu 2,5 år gamla ca, 1-1,5m höga och har fått bark! :)
Jag har drivor med Serranofrön om någon vill ha, PM:a!
Här är en bild på min jungel:
Bild
De är lite spretiga men jag hade inte hjärta att tukta dom i våras, ska göra det i vinter!

Jag har även en experimentell planta som är en korsning mellan italiensk pepperoni och troligen en liten asiatisk sort som jag köpte på konsum, den var ännu starkare än Serranon jag odlat tidigare. Får se hur den artar sig.

Jag har ett inomhusväxthus (ca100x50x40cm) med timer och fina lysrör för att diva upp plantorna, funkar även bra för att ha färska kryddor under vinterhalvåret.

Kolla in http://www.ebboflod.se/ för fina färdiga system för hydroponisk odling, det går även att mycket enkelt göra egna system för en bråkdela av vad ett ebb&flodsystem. De flesta guiderna på svenska finns dock på ett ganska"suspekt" forum så kolla inte på jobbet eller så om det är känsligt. Google är din vän.

Onda frön finns på http://plantim.se/product_info.php/cPat ... cts_id/295
Världens starkaste chilli, upp emot 1 miljon scoville!
En kock på en indisk restaurang i england sa att dom går att använda i matlagning, man håller i skaftet och rör med lite i grytan, det räcker... :)

Jag har också lite planer på att göra mig en hydro-odling med chili bara för att testa , kul att blanda in elektronik och styr/regler i det hela!
Skriv svar