Har två datorer som jag inte får till nätverk imellan dvs att jag kan hämta och lämna filer på vise versa.
Bägge är Xp pro ena är sp1 och andra sp2. Har gjort guiderna likadana angett olikadatornnamn och samma arbetsgruopp men likförbannat hittar de inte varandra.
Har testat med brandväggar och virusprog avstängda men det är samma sak där.
Igentligen behöver bara min primdatorn (sp2) har åtkomst att hämta filer på (Sp1).
Kör med router.
//Martin
Och användarna måste väl finnas på båda datorerna? Typ att användaren Kalle måste finnas på både dator 1 och dator 2. Har för mig att det är något skumt med det där i XP.
Kör administratör på bägge datorerna efetrsom det endast är jag som nyttjar de.
De ligger i samma arbetsgrupp.
Har kört guiderna några gånger (samtidigt) så man kör steg för steg på bägge i takt med den andra. även rebootat fleratalet gånger och stängt av brandväggar och tilldelat så de ska ha åtkomst men inget verkar hjälpa.
Jag brukar alltid sätta upp IP-nätverk också. Även om det inte behövs för att dela filer så är det behändigt för att kontrollera så att datorerna har kontakt med varandra. Dessutom vill man förmodligen ha Internetkontakt ändå från båda maskinerna.
Okey. Jag har då alldrig satt upp ett Ip nätverk så jag vet inte redigt hur man gör? någon som kanske sitter på en bra länk till en sida eller som kan dra det kortfattat här?
Börja med att kolla så att du har kontakt mellan just dom två datorerna på IP-nivå. Det brukar vara enklaste sättet att verifiera att det fysiska nätverket verkligen är ok.
Har du en router så brukar det räcka med att låta Win stå på att få IP och DNS automatiskt då alla routrar delar ut det automatiskt. Sedan kollar du bara med IPCONFIG vad du fått för adress på vardera maskinen.