Ett annat "hett" tips är att ta massor av speglar och sätta dom så att alla reflekterar solen till en enda punkt och där sätta en bytta med vatten som börjar koka av värmen och låta ångan driva en generator.
Ett tredje tips är att vänta till i vår/sommar så att det finns nån sol att prova ditt bygge med. Sverige på vintern är inte direkt den bästa årstiden för att hålla på med solkraft....
en blank parabol kan man få det riktigt varmt i fokus. Om man böjer en plåt till en parabel form på en hållet och låter den vara platt på andra då kan man lägga ett rör i parabelns centrum. Det kan också bli riktigt varmt.
Ta en solcell, dra sladdarna ner i ett glas med vatten + salt. Sen kan du fångaupp vätgas vid den ena sladden. Som du kanske vet kan man driva tex. bilar med vätgas.
Vid vidare eftertanke kanske det inte kommer gå så fort om man använder en liten solcell...
Destillerat vatten är en utmärkt isolator har jag för mig, det borde inte gå nån ström genom vattnet då, vilket i sin tur borde innebära att inte vattnet sönderdelas heller....
Det fungerar utan några joner i eftersom vatten är svagt elektrofilt av sig självt. Beroende på att atomerna sitter som de gör. Så det fungerar att utvinna vätgas direkt ur dest. vatten om man vill.
Klorgasen bildas vid samma elektrod som syrgasen. Vid den andra elektroden(den negativa) kommer det att bildas vätgas och natrium.(om jag inte minns helt fel)
Natriumet som bildas kommer omedelbart att ta syte från vattnet. Så det bildas bara vätgas där. Hur vida det bildas syre att tala om vid den andra polen låter jag vara osagt.