Biltemas kompressorer och verktyg

effo

Biltemas kompressorer och verktyg

Inlägg av effo »

Jag ska laga rost på bilen och har tänkt punktblästra. Saknar kompressor och har tittat en hel del på Biltemas grejjor. Är det något att ha, eller är det skräp?

Följande modeller finns inom budgetramen:

24 l, 1,5hk, 116l/min 799:-
24 l, 2hk, 145l/min 969:-
24 l, 2,5 hk, 155l/min 1999:-
24 l, 3 hk, 230l/min 2299:-

Deras punktbläster behöver bara 115l/minut så jag skulle klara mig med den första. Men den känns väl vek, så då känns andra alternativet bättre. Samtidigt skulle det vara käckt att kunna köra mutterdragaren med tryckluft, bara för att bräcka grannarna när det är dags att byta däck, och då måste jag ju upp på den för 2299:-.

Utöver blästring och däckbyte kommer jag att använda kompressorn för renblåsning, däckspumpning och pistolspikning. Och då antar jag att dom enklare modellerna räcker?

"Vill ha"-genen säger den för 2299:- men snåljåpen säger den för 969:-. Vad säger ni?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag har 2.5hk-varianten och är väl rätt nöjd. Lite svårt att reglera trycket, så en extra regulator kan ju vara att rekommendera. Har blästrat med den och det kittet du länkar till och det funkar helt perfekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag kan nästan säga att glöm mutteragare till en så liten kompressor... m du inte köper en väldigt dyr mutterdragare. Ska du byta däck så använd en eldriven mutterdragare. Det är nämligen så att 24l tank är aldeles för lite för att bygga upp tryck för mutterdragaren. Första bulten går bra, men sen är du tvungen att dränera kompressorn helt för att på så vis få upp trycket fullt igen.... om man inte ordnar en tidigare start av motorn....

För punktbläster så skulle jag nog välja den för 969kr. Eftersom jag själv har en motsvarande och vet att det funkar ok för punktbläster. Men skall du ha kompressorn för mer än renblåsning, punktbläster eller däckpumpning så välj en kompressor med större tank.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det där lät konstigt. Menar du att mutterknacken inte nöjer sig med trycket som kompressorn startar vid? 24l borde räcka bra. Men kör ju inte en mutter knack så långa perioder i taget.
effo

Inlägg av effo »

På Biltemas mutterdragare står det att den kräver 200l/minut och då borde väl kompressorn som ger 230l/min funka? Fast snåljåpen i mig har nog tagit över nu så det blir nog den för 969:-. Den borde väl fungera att köra spikpistol med? Tänkte använda den för att spika panel och lite lister...?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

När snåljåpen i mig visade sig då jag letade kompressor så hittsde jag att haraldnyborg verkade ha rill bra priser, se kompressorer. jag har dock inte köpt någon ännu så kvaliteten vet jag inget om.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mutterknackare funkar med liten kompressor
jag har till nöds kört en normal mutterknackare på min modiffierade brandsläckare , ca 10 liter, när jag int fick upp en hjulbult på och det vart långt till allt, räckte för någon sekunds fullt knack och lossad mutter

mutterknackare körs bara lite åt gången i normala fall, så har man liten kompressor får man snällt vänta tills trycket är uppe igen

ps, detta gäller int min 32mm ryska mutterknackara som har hylsor upp till 70mm, den kräver myyycke luft 1" slang är rekomenderat :wink: :lol:
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Swedol hade ett erbjudande med spikpistol, men den kanske blir för klen?

Klick mig Sidan 10-11 längst ner till vänster.

/ Tompa
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag undrar samma sak som Effo, men jag ska använda kompressorn till att sprutmåla större grejjer (typ väggar, möbler). Någon som vet vad som krävs i kompressorväg då?
Tyvärr har jag lite för långt till Biltema, men jag tar gärna emot tips på en lämplig kompressor från t.ex ClasOhlson, Jula, osv.

Jag har en likadan som på Grym's bild här, men minns inte hur mycket luft/tryck den kan ge. Men jag har en känsla av att den är för liten.

Grym: Du kanske har bättre minne än mig? :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Sprutmålning kräver inga större luftmängder. Och dessutom vid lågt tryck. Det fungerar nog med i stort sett vilken kompressor som helst. Ofta behöver man en regulator för att få ut lämpligt tryck till sprutan.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Eftersom jag inte riktigt har behovet av att spruta och kladda så har jag funderat på just Swedols maskin eftersom den är oljefri! Jag har främst tänkt använda den till att blåsa rent/kyla medan jag fräser och då vill jag helst ha oljefritt :D Att den är liten, lätt och säkert tystare än dom "vanliga" storlekarna hos Jula, Biltema osv. gör inte saken sämre...

För muttermaskinen har vi en kompressor i garaget på runt 250L med rejält flöde...

/PeterH
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

JimmyAndersson skrev:Jag undrar samma sak som Effo, men jag ska använda kompressorn till att sprutmåla större grejjer (typ väggar, möbler). Någon som vet vad som krävs i kompressorväg då?
Tyvärr har jag lite för långt till Biltema, men jag tar gärna emot tips på en lämplig kompressor från t.ex ClasOhlson, Jula, osv.

Jag har en likadan som på Grym's bild här, men minns inte hur mycket luft/tryck den kan ge. Men jag har en känsla av att den är för liten.

Grym: Du kanske har bättre minne än mig? :)
japp den är för klen
smidigast och vettigast är en liten 230v maskin för ett antal hundralappar
det var väl inte så längesedan rusta hadde för ?399kr? eller om det var 349kr

funderar själv på att skaffa en för att kunna ta med mig, men jag skulle vilja ha en med aningens mindre motoreffekt så man kan köra den på växelriktare och elverk som jag redan har
charcoal

Inlägg av charcoal »

Är det någon som har testat den här?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... .eq=200034

Jag är mycket sugen på den, men är osäker på vad den levererar och har för ljudnivå.
Storleken och priset är ju iallafall tilltalande!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Den verkar vara utan tank helt och då lär det väl bara funka med lite mottryck, dvs. för att pumpa däck, uppblåsbara båtar och annat precis som det står... Står inget om luftflöde heller så som kompressor för att blåsa rent passar den nog mindre bra?

/PeterH
effo

Inlägg av effo »

För min del blir det med all säkerhet den där Biltema kompressorn för 969:-, den verkar klara det jag vill. Tack för alla kommentarer och tips!
Skriv svar