Biltemas kompressorer och verktyg
Biltemas kompressorer och verktyg
Jag ska laga rost på bilen och har tänkt punktblästra. Saknar kompressor och har tittat en hel del på Biltemas grejjor. Är det något att ha, eller är det skräp?
Följande modeller finns inom budgetramen:
24 l, 1,5hk, 116l/min 799:-
24 l, 2hk, 145l/min 969:-
24 l, 2,5 hk, 155l/min 1999:-
24 l, 3 hk, 230l/min 2299:-
Deras punktbläster behöver bara 115l/minut så jag skulle klara mig med den första. Men den känns väl vek, så då känns andra alternativet bättre. Samtidigt skulle det vara käckt att kunna köra mutterdragaren med tryckluft, bara för att bräcka grannarna när det är dags att byta däck, och då måste jag ju upp på den för 2299:-.
Utöver blästring och däckbyte kommer jag att använda kompressorn för renblåsning, däckspumpning och pistolspikning. Och då antar jag att dom enklare modellerna räcker?
"Vill ha"-genen säger den för 2299:- men snåljåpen säger den för 969:-. Vad säger ni?
Följande modeller finns inom budgetramen:
24 l, 1,5hk, 116l/min 799:-
24 l, 2hk, 145l/min 969:-
24 l, 2,5 hk, 155l/min 1999:-
24 l, 3 hk, 230l/min 2299:-
Deras punktbläster behöver bara 115l/minut så jag skulle klara mig med den första. Men den känns väl vek, så då känns andra alternativet bättre. Samtidigt skulle det vara käckt att kunna köra mutterdragaren med tryckluft, bara för att bräcka grannarna när det är dags att byta däck, och då måste jag ju upp på den för 2299:-.
Utöver blästring och däckbyte kommer jag att använda kompressorn för renblåsning, däckspumpning och pistolspikning. Och då antar jag att dom enklare modellerna räcker?
"Vill ha"-genen säger den för 2299:- men snåljåpen säger den för 969:-. Vad säger ni?
Jag kan nästan säga att glöm mutteragare till en så liten kompressor... m du inte köper en väldigt dyr mutterdragare. Ska du byta däck så använd en eldriven mutterdragare. Det är nämligen så att 24l tank är aldeles för lite för att bygga upp tryck för mutterdragaren. Första bulten går bra, men sen är du tvungen att dränera kompressorn helt för att på så vis få upp trycket fullt igen.... om man inte ordnar en tidigare start av motorn....
För punktbläster så skulle jag nog välja den för 969kr. Eftersom jag själv har en motsvarande och vet att det funkar ok för punktbläster. Men skall du ha kompressorn för mer än renblåsning, punktbläster eller däckpumpning så välj en kompressor med större tank.
För punktbläster så skulle jag nog välja den för 969kr. Eftersom jag själv har en motsvarande och vet att det funkar ok för punktbläster. Men skall du ha kompressorn för mer än renblåsning, punktbläster eller däckpumpning så välj en kompressor med större tank.
När snåljåpen i mig visade sig då jag letade kompressor så hittsde jag att haraldnyborg verkade ha rill bra priser, se kompressorer. jag har dock inte köpt någon ännu så kvaliteten vet jag inget om.
mutterknackare funkar med liten kompressor
jag har till nöds kört en normal mutterknackare på min modiffierade brandsläckare , ca 10 liter, när jag int fick upp en hjulbult på och det vart långt till allt, räckte för någon sekunds fullt knack och lossad mutter
mutterknackare körs bara lite åt gången i normala fall, så har man liten kompressor får man snällt vänta tills trycket är uppe igen
ps, detta gäller int min 32mm ryska mutterknackara som har hylsor upp till 70mm, den kräver myyycke luft 1" slang är rekomenderat

jag har till nöds kört en normal mutterknackare på min modiffierade brandsläckare , ca 10 liter, när jag int fick upp en hjulbult på och det vart långt till allt, räckte för någon sekunds fullt knack och lossad mutter
mutterknackare körs bara lite åt gången i normala fall, så har man liten kompressor får man snällt vänta tills trycket är uppe igen
ps, detta gäller int min 32mm ryska mutterknackara som har hylsor upp till 70mm, den kräver myyycke luft 1" slang är rekomenderat

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag undrar samma sak som Effo, men jag ska använda kompressorn till att sprutmåla större grejjer (typ väggar, möbler). Någon som vet vad som krävs i kompressorväg då?
Tyvärr har jag lite för långt till Biltema, men jag tar gärna emot tips på en lämplig kompressor från t.ex ClasOhlson, Jula, osv.
Jag har en likadan som på Grym's bild här, men minns inte hur mycket luft/tryck den kan ge. Men jag har en känsla av att den är för liten.
Grym: Du kanske har bättre minne än mig?
Tyvärr har jag lite för långt till Biltema, men jag tar gärna emot tips på en lämplig kompressor från t.ex ClasOhlson, Jula, osv.
Jag har en likadan som på Grym's bild här, men minns inte hur mycket luft/tryck den kan ge. Men jag har en känsla av att den är för liten.

Eftersom jag inte riktigt har behovet av att spruta och kladda så har jag funderat på just Swedols maskin eftersom den är oljefri! Jag har främst tänkt använda den till att blåsa rent/kyla medan jag fräser och då vill jag helst ha oljefritt
Att den är liten, lätt och säkert tystare än dom "vanliga" storlekarna hos Jula, Biltema osv. gör inte saken sämre...
För muttermaskinen har vi en kompressor i garaget på runt 250L med rejält flöde...
/PeterH

För muttermaskinen har vi en kompressor i garaget på runt 250L med rejält flöde...
/PeterH
japp den är för klenJimmyAndersson skrev:Jag undrar samma sak som Effo, men jag ska använda kompressorn till att sprutmåla större grejjer (typ väggar, möbler). Någon som vet vad som krävs i kompressorväg då?
smidigast och vettigast är en liten 230v maskin för ett antal hundralappar
det var väl inte så längesedan rusta hadde för ?399kr? eller om det var 349kr
funderar själv på att skaffa en för att kunna ta med mig, men jag skulle vilja ha en med aningens mindre motoreffekt så man kan köra den på växelriktare och elverk som jag redan har
Är det någon som har testat den här?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... .eq=200034
Jag är mycket sugen på den, men är osäker på vad den levererar och har för ljudnivå.
Storleken och priset är ju iallafall tilltalande!
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... .eq=200034
Jag är mycket sugen på den, men är osäker på vad den levererar och har för ljudnivå.
Storleken och priset är ju iallafall tilltalande!