H: Ändra adress på parallellport under Vista [*LÖST*]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
PeterH

H: Ändra adress på parallellport under Vista [*LÖST*]

Inlägg av PeterH »

Hej, jag har precis installerat ett parallellkort i min Vista-maskin men kommer inte åt att ändra vilken adress kortet har. Skulle vilja ändra/bekräfta att porten har basadress 0x378 alt. 0x278. I enhetshanteraren finns kortet och fungerar, men manuella inställningar är "gråade" och jag kan inte se vilken adress kortet fått för att kunna ändra i Mach3 istället! (om inte I/O intervallet faktiskt är adressen, var så länge sen jag jobbade med PC-hårdvara :oops: )

Bild

Finns det något sätt att kringå detta så att man kan tilldela kortet valfri adress, eller åtminstonde något sätt att se vilken basadress den fått? Jag har sökt i registret utan lycka, internet och diverse forum så nu provar jag här... Kanske någon har jävlats med Mach3 under vista och löst det :wink:

PS. jag har kollat ArtSofts forum för Vista-relaterade problem och följt Arts installationsguide till punkt och pricka, men det verkar som att mitt parallekort inte hamnar på standardadressen 0x378. Har provat en annan parallell-enhet (Galep-4 programmerare) som inte heller får kontakt med porten (den vill också ha standard-adressen, och funkar under XP på annan dator)...

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 5 augusti 2008, 11:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Har det inte med bios/config på kortet att göra.
Är rätt så säker att det är addressen till kortet.
Min ligger på 03BC-03BE och lpt portar brukar ha 3 register. Din verkar ha 8st register, skumt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vilket? Vad? Föklara gärna... Menar du att det finns en BIOS på parallekortet eller menar du den vanliga BIOS:en? Eftersom det är ett instickskort (PCI) så finns det inte med i datorns BIOS (har kollat).

När du skriver att ditt kort har adress 03BC, betyder det att du inte har din port på standard 0x378? Kanske ska prova att lägga in A800 i Mach då :roll:

Edit: DET FUNKAR! sjukt bra... :happy: Tack för att du visade mig på rätt spår Micke!

/PeterH
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-förtydliga gärna hur du gjorde. Bytte du adress i mach eller på kortet.
Många kommer att märka att nya pc inte har någon LPT utgång, så extra kort i form av PCI kort blir nödvändigt.
/DW
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag kollade i Vista vilken adress parallellkortet hade fått och ändrade inställningarna i Mach3 till den adressen...

/PeterH
Skriv svar