"Alternativa" kylskåp

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Soma

"Alternativa" kylskåp

Inlägg av Soma »

Läste precis tråden som Tottish skapat om självförsörjning. Är själv väldigt intresserad av självförsörjning men för att slippa en lång tråd om 100 olika ämnen tänkte jag starta en om ett av problemen med självförsörjning.
Nämligen kylning av matvaror:) Det är ju trotts allt en av de stora energikrävande processen i vårt hem det här med matkylning. Jordkällare fungerar ju men de brukar ligga långt bort och är ju relativt otillitliga.

Själv har jag tänkt i banor så som:

Ett kylskåp med möjligheten att ta in luft utifrån då temperaturen ligger på rätt nivåer. Detta kräver dock att man skall ha bra filter och isolering mellen ute och kylskåpet.

Ett kylskåp som man kyler med hjälp av kylan i grundvattnet. Vilket ju leder till en massa vatten man inte riktigt vet vad man skall göra av.

Har även läst om någon ny metod att kyla ned kylskåp som går ut på att man har en snurrande skiva i vilken man har bla. gadolinium(ett grund ämne), en stark permanentmagnet och lite vatten. Gadolinium är tydligen magnetokaloriskt dvs. det blir värmt i magnet fällt och kallt utanför magnetfält.
Principen med kylskåpet är att man värmer upp den roterande skivan med värme från kylskåpet, sen vrider man på skivan så att den hamnar i ett magnetisktfällt skivan blir då ännu varmare och värmen transporteras bort med hjälp av en värmeväxlare. Segmentet sköljs med kallt vatten. Sedan roterar skivan och magnetfältetförsvinner och skivan blir då kall och når en temperatur som ligger under normal kylskåpsnivå. Alltså en del av skivan ligge ständigt i ett magnetfält men så snurrar man skivan och den delen hamnar utanför magnetfältet och en ny del kommer in under magnetfältet.
Är inte helt införstådd med hela principen men tydligen skall det inte krävas mer energi än det som krävs för att snurra skivan samt att pumparunt vätskorna som kyler och värmer.
Någon som vet mer om detta eller har några andra ideer om "alternativa" kylskåp?
mares

Inlägg av mares »

Man skulle väl kunna kyla baksidan på kylen bättre där rören kommer ut genom att ha en sluten låda runt den där och köra uteluft genom det.. precis som man gör i husvagnar(fast med en fläkt så blir det mycket bättre resultat av det) men i mitt fall så vill jag ha värmen från kyl och frys med, frånluftsvärmen lever ju lite på sånt..
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

i 15 år har jag bott i skogen utan kylskåp (eller dusch, tvättmaskin och annat onödigt) men jag hade skafferi. Det är nästan bortglömt nu, men man byggde alltid skafferi på norrsidan av huset och hade en ventil ut genom väggen. Fungerar och är kallt ca 10.5 - 11 månader av 12. Inte som kylskåp , men det räcker för det mesta (smör, grönsaker mm). Moderna villor och lägenheter har inga skafferier så man blir beroende av onödigt stora kylskåp att stoppa maten i. som måste vara igång året om, trots minusgrader ute.

En variant av kylskåp vore att ha ett litet luftintag upptill och ett litet utblås nertill som går ut genom väggen. Under sommarmånaderna stänger man dem, och på vår, höst och vinter kan man kanske driva luftflödet med en termostatstyrd fläkt och helt stänga av kompressorn.

En annan variant kan vara att leda inkommande kallvatten till dusch, tvätt osv. över kylskåpets kylare - då värmer man upp vattnet någon grad, samtidigt som kylskåpet inte behöver arbeta lika mycket. Men det kommer ju bara att kyla när man förbrukar vatten, och vinsten är antagligen för liten i förhållande till krånglandet med rör osv.

kommer in lite på OT här nu, men...

Det talas ju mycket om passivhus nu och där har man effektiva värmeväxlare för allt som går in och ut ur huset. (man skulle kanske ha en luftsluss vid ytterdörren också som effektivt sög ur all värme ur gästernas kroppar när de lämnar huset :roll: ) Men passivhusen har baksidor, tror jag. Dels byggs de in helt i plast isolerade med frigolit. Mycket dåligt för miljön och kanske även för hälsan. Jag skulle hellre se ett halmbalshus med lera ut- och invändigt - ett hus av naturmaterial med tjocka isolerande väggar som andas. (tar emot fukt på vintern och avger fukt på sommaren vilket skapar ett behagligare inomhusklimat). Läs mer på http://www.naturligt-byggeri.org/
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Som jag skrev i den andra tråden så kan markrör vara ett bra alternativ. Då kan man hålla det svalt i skafferiet även under sommaren. Man har ett långt rör nergräft i marken och tar till luften till skafferiet genom det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man kan ju använda fotogen för att få kyla. Vi hade ett fotogendrivet kylskåp i en sommarstuga för länge sen när jag var liten. Inte värdelns bästa kyla, men det höll mjölk och andra känsliga varor på en acceptabel lagringstemperatur. Det blev iaf kondens på grejerna när man tog ut dem. Definitivt kallare än en jordkällare sommartid.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

absorbtions kylskåp kan drivas med vilken värme källa som helst. Om det går med hetvatten kan det kanske vara av intresse. Men gas, eller olja är inte ekonomiskt vettiga alternativ, verkningsgraden är för låg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Borrar man tillräckligt djupt så kan man driva kylskåpet med geotermisk värme. ;)

Ett alternativt sätt att få kyla till kylskåp, datorer osv är en liten slinga i trädgården. Ev genom en gammal gastub som man grävt ner. Sen låter man vätska cirkulera mellan kylobjektet och markslingan. Betydligt tystare än fläktkanaler, samt att man kan dra rör mycket smidigare.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Finns ju annars bra kylskåp som kan drivas på 12v (via solceller, vindkraft o batteri).

http://hjertmans.se/webshop/framesets/s ... me=Kylskåp - Isotherm&sok=kylskåp

Inte den billigaste leverantören men bara för att visa på vad som finns.
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

Har bott utan kylskåp i ca 4 månader nu. Bor i en storstad så man kan ju köpa mjölk när man behöver det. Har insett att man ändrar sina vanor och inser att det mesta inte behöver ett kylskåp. Som t.ex. ketchup, smör, soya osv. Man om man en dag skulle bo på en ort utan 7eleven runt hörnet så skulle ju ett kylskåp vara praktiskt i vissafall. Men jag skulle nog ha ett mindre än innan min "utan kylskåpsperiod".
ristomemo: himmel vilka snåla kylskåp 0.6A 12V låter inte det lite väl snålt?
mares: ja visst vore det ett alternativ att kyla radiatorn bakom kylskåpet, men man mister som sagt värmen ut i rummet men om man har ett värmesystem med bra verkningsgrad som lever på t.ex. sol så är det ju bättre att använda det till värme:)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Något som har slagit mig är det är synd att man inte har en ventil bakom kylskåpet/frysen. Det hade ju givit mycket bättre avkylning där bak vilket borde innebära lägre energiförbrukning? Värmen hade sedan spridits i huset/lägenheten. För rören på min kyl/frys blir verkligen varma, och då är jag ändå nogrann men att inte låta det damma igen totalt.
Senast redigerad av maDa 4 augusti 2008, 14:57:49, redigerad totalt 1 gång.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Har inte provat något av dessa kylskåp själv så kan inte bekräfta strömförbrukningen. Men med all säkerhet så är det en medelförbrukning där all mat redan är kyld och väldigt få (inga) dörröppningar. När kompressorn går så tar ju dessa skåp några ampere i alla fall.

Mera info http://www.isotherm.se/frontopened.htm
Matte

Inlägg av Matte »

Borde man inte kunna använda ett typ bergvärme hål+slinga och pumpa upp kylt vatten för avkylning i kylskåpet?

Borde även kunna användas för effektiv uppvärmning mha bergvärmepump då återcirkulationen ner i hålet borde kunna passera kylen först.

dock är det nog inte så ekonomiskt att borra hålet bara för kylen.
BJ

Inlägg av BJ »

Jag såg det där med kylskåp med en skiva och magnetfält.
Jag har tittat efter det på internet, men jag hittade inget.
Men nu när du skrev vad ämnet i skivan heter så gick det bättre. :) Jag hittade några sidor om det.

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 4.ece]Länk
http://fof.se/index.lasso?id=02353a]En länk till

Tysta kylskåp vill vi ju ha. :) Kompressorer brummar och kvittrar och har sig.
Är det nån som vet hur det går med det?

Sen brukar en del här skriva om avbrottsfri ström till datorer. Med batterier och så (ups).
Kan man inte använda det till såna där små kylskåp (eller frysar?) också?
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

Ang. magnet kylskåpen:
Här är en bra engelsk länk:
http://www.guardian.co.uk/technology/20 ... y.insideit

Synd att allt som finns om tekniken är så gammalt. Det känns som om att det inte hänt så mycket de senaste 6 åren.
BJ

Inlägg av BJ »

Tack för länken. Det var intressant. :)

Ja, varför verkar det som om det händer så lite?
Och varför gör dom inga kylskåp under tiden?
Det verkar ju inte vara jättesvårt att få tag på det, för dom använder tydligen det som
förbrukningsmaterial i kärnbränsle, och så verkar det vara en "avfalls"-metall från när dom gör magneter,,,

Det finns ju så mycket annat dyrt man kan köpa. (Stereo-grejer bland annat.)
Varför säljer dom inte gadolinium-magnet-kylskåp under tiden?
Om det ämnet höll på att ta slut så skulle dom väl inte slösa så med det till andra saker...?
Eller?

Här står det ju till och med att det (Gd) kan användas till magnetiska kylskåp. :)
Skriv svar