Anpassning mot telefonnätet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nc
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 juli 2004, 21:49:22
Ort: Ånge
Kontakt:

Anpassning mot telefonnätet

Inlägg av Nc »

Hallå!

Tänkte göra en liten konstruktion som fungerar som telefonsvarare till en PC.
Med hjälp av en MT8870 lyssna av DTMF både före och efter man "lyft" luren. Och efter luren är lyft även kunna spela in ljud till ljudkortet.
Vet någon hur en anpassning mot det svenska telenätet bör se ut?

/ Nc
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

DTMF Data

Inlägg av SvenPon »

Lite data från mitt projekt i ämnet MT8870
Lägg ett mail till svenpon@telia.com
så kan jag skicka hela mitt projekt till dig
****************************************
Programmet bygger på pollningsprincipen. Det som driver programmet är en TTimer. Timern är inställd att gå med intervallet 1 ms, vilket i praktiken ger 18,2 timerinterrupts per sekund (intervall 55 ms), eftersom PC:ns timer jobbar på just den frekvensen.

Varje gång timerinterruptet körs kontrolleras om pinne S från DTMF-avkodaren signalerar att det kommit en ny siffra. Om så är fallet tolkas denna m.h.a. de fyra databitarna Q1-Q4 och en tabell (DTMF[0..15]) över de sexton kombinationer som kan förekomma (0-9, *, #, A, B, C, D). Parallellportens status avläses med funktionen Port[$379].

Ett A betyder att ett telefonnummer följer.
Ett B betyder okänt/hemligt nummer. Det som följer efter B är en tvåsiffrig kod; 00-okänt, 10-hemligt.
Ett D betyder att ett omstyrt nummer följer.
Alla nummer/koder avslutas med C.

Ett vanligt anrop ser således ut så här: A043554570C

Är du intresserad av programkoden så har jag den också
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

All den biten är klar, men det är ljust inspelningen av ljudet från telelinjen som är intressant. Har en linjetrafo rakt över tamparna nu, med ett relä i serie. Men det bör väl till någon konding/motstånd innan trafon kanske?

Mvh
speakman, delprojektör ;)
Nc
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 juli 2004, 21:49:22
Ort: Ånge
Kontakt:

Inlägg av Nc »

Hej Skickar över ett mail men det jag är intreserad av är just själva anpassningen när man skall spela in ljud från telefonnätet för bara att ha en mt8870 för dtmf detektering behöver man inte några linnjetransformatorer och så.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Linjetrafo

Inlägg av SvenPon »

>för bara att ha en mt8870 för dtmf detektering behöver man inte några linnjetransformatorer och så.

Det som benämns "telefonsnöre" i ritningen är det understa paret stift i telefonproppen. Linjetransformatorn ser till att endast vanliga ljud kommer igenom till resten av elektroniken. Spänningstoppar, likström, ringsignaler och annat "farligt" filtreras således bort.
Senast redigerad av SvenPon 13 oktober 2004, 08:36:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Motstånd Kondensator i serie

Inlägg av SvenPon »

>Men det bör väl till någon konding/motstånd innan trafon kanske?

2.7 k motstånd i serie med 100 nF kondensator i serie med telefonsnöre
är en bra början för test mot ljudingång linjetrafo PC
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Hur får man bort 90-120 V AC (ringsignalen) genom att använda en 1:1-trafo?
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Inlägg av SvenPon »

[Hur får man bort 90-120 V AC (ringsignalen) genom att använda en 1:1-trafo?
]

Genom att serikoppla primärsnöret med 2.7 K och 100 nF
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Vad det gäller seriekopplad kondensator så blir det väl ändå lite svårt att "lyfta luren" om dessa ligger i serie.
Det jag tänkte på var parallellkopplad konding och/eller motstånd EFTER reläet, men INNAN trafon. För att inte Telia ska få tillbaka spänning "baklänges" från spolen av någon anledning.

Vad det gäller ringsignalspänningen så är vi även där glada över tips hur man ska kunna detektera den osv. MT8870 bör klara av den i.o.m. 100k motstånd efter kondingarna på respektive tamp. Kan jag ha fel där?
När man väl "lyft luren", alltså lagt 600ohm linjetrafo över tamparna bör ju inte ringsignalen komma nån fler gång och förstöra! ;)
Men det vore ju fint om man kunde "omvandla" den övermodulerade 110V-spänningen till en konstant likspänning på 5V (PLL styrsignal). Kanske fylla ut den med en parallellkopplad kondensator tillräckligt för att jämna ut halvperioderna.
Men hur det rent praktiskt ska gå till har jag inte listat ut än.

Förslag från alla håll och kanter uppskattas stort! :)

Mvh
speakman
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Nej, en 1:1 trafo skyddar inte mot mycket mer än att linjen och din elektronik
är galvaniskt isolerad. Viktigt då telefonlinjen är balanserad. Och
är mycket känslig om någon potential kopplas in.
Dock skyddar linjetrafo ej mot höga spänningar, det måste man lösa genom
att att i serie med ett stort motstånd montera dioder som klipper av
oönskade spänningar oavsett polaritet.
Likström skyddar inte trafo mot, tvärtom!
kopplar man en trafo på en telelinje så går det åt hel**te.
Den likspänning som alltid ligger på en telelinje som störst i viloläge
ca: 24(ovanligt) till 48V kommer kortslutas av lindningen, man måste absolut koppla en kondensator i serie med trafon.

Vad jag förstår ska elektroniken bara lyssna och ej märkas.
Elektroniken får aldrig "ta linjen" , dvs elektroniken få dra ytterst lite ström från linjen för att inte inverka.
Rekomendationer från Telia är; får inte dra mer än 50uA vid spänningar upp till 50V, spänningar över 50 V ska impedansen vara minst 1Mohm.
Men det funkar oftast fint med lägre impedanser av egen erfarenhet.
Utrustning som tagit linjen ska dra minst 10mA, rekomenderas 150 till 500 ohm. Av intresse kan sägas att ringsignalen är mellan 64 och 120V AC RMS.
Och den spänningen matas genom resistanser som normalt ger totalt Z= 0.8 - 1.3Kohm.

Tänker du använda en MT8870 eller dyl, så använd linjetrafo till, den!
Jo det går utan, men det är "inget bra" , då den är mycket kapacitiv mot linjen, någon som ADSL kan fara illa utav. Desutom ger det inte någon bra
galvanisk isolering. Ska du även plocka ut ljudet så går det bra att ta ut
det på GS stiftet, men se till att inte lasta ner den för mycket då slutar tondektering att fungera. desutom är signalnivån låg så lite spänningsförstärkning kan behövas.

På tal om att koppla in ihop dator och telenät samt elnät på det här sättet
är mycket farligt att göra i hänsyn till åska. Om man inte lägger in goda överspänningsskydd som klarar av att ta bort överspänningar, även av comon mode. Jag skulle för säkerhets skull göra kopplingen mellan dator och telenät galvaniskt med fler meter, exempelvis optokabel eller via radio.
Men det är jag.

Har några sidor teletekniska specifikationer på papper, ska se om jag kan hitta den ursprungliga textfilen så kan jag skicka det.

tilllägg: Dektera ringsignal genom attl likrikta den, och mata den till en optokopplare, som då kan dektera vanligt TTL 5V med pullup på andra sidan. Likadant fast tvärtom kan man styra en optokopplare med 5V
som då kopplar en typ 500ohms resistor mellan tåtarna, för att ta linjen.

tips: titta i AOE 8/2003 "fjärrstyrning med telefon och DTMF"
inte samma användning men samma principer ringsingaldektering och
att ta linjen, tänk på att dom galvaniskt isolerar genom sina relä med allt som kopplas in till bygget.

/ Johan
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Ska försöka gräva fram AOE hos någon prenumerant och kolla på deras lösning.
Jag är inte helt säker på att våran idé gått fram riktigt klart. Så här är det tänkt:
Ett litet kort kopplas in mellan telefonlinjen och PC, där MT8870 är dragen till parallell-porten, och ljudet till ljudkortet.
Tanken är att kortet ska kunna både ta emot CallerID och kunna lyfta luren för att både spela in och upp ljud.

Tänkte att om vi kunde ta emot ljud, så kanske man kan räkna ut hur man sedan även "skickar" ljud tillbaka.

Det verkar dock vara en rejäl jungel för att koppla in något till Telias nät, men det borde ju gå på något vis, och man lär sig nog en hel del efter vägen.

De teletekniska specifikationerna så är det klar intressant läsning! Hoppas du hittar igen papperna.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Hämta projekt

Inlägg av SvenPon »

Dom som är intresserade kan hämta mitt projekt
med ritningar och beskrivningar på
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... px?tid=797
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30160
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man behöver väl inte "ta linjen" för att lyssna på ljudet?
Det klarar ju telefonen av så bra, och det är ju onödigt att lyssna då ingen pratar i någon telefon.
MT8870 lyssnar ju av ljudet på linjen. Hur skulle den annars kunna "höra" tonerna?

[edit]
Jaha, spela upp ljud också. Ja det var ju en annan femma...
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Jag lånar tråden lite.

Man kan ju med en PIC sända DTMF fastän den inte har en ritkig D/A omvandlare. Det sker antar jag med PWM trix.

Borde man inte kunna använda PICens A/D ingång för att detektera DTMF tonerna? Det är säkert enklare att få det att fungera bra med en separat DTMF-krets. De är ju inte heller så dyra, men frågar i alla fall om någon sett någons sådan programsnutt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

7'e träffen och första titten på en googling

http://www.geocities.com/constantinescu ... t/dtmf.htm

Siten kör på Geocities och dom har transferlimit per timma. Här är en cachead version av den.

http://web.archive.org/web/200402081936 ... t/dtmf.htm
Skriv svar