Enkel varvräknare för bil?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Enkel varvräknare för bil?

Inlägg av PHermansson »

En snabb fundering: Om man tar ingångssteget för tändspolen, nere till vänster i detta schema:

Bild

...och kopplar till en lagom stor kondensator (parallellt), får man då en utspänning som beror av varvtalet? Skulle bli enkelt att hänga på ett panelinstrument och få en mkt enkelt varvräknare...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej.

Edit: du kan däremot få en "DC" som du kan kolla duty-cycle med men då den är rent mekanisk styrd torde det ju vara ganska onödigt. Fast om du använder tändningspulsen till att trigga en one-shot timer kommer ett LPF att ge en DC som motsvarar RPM.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Någon som vet något kopplingsschema på detta..? Har funderat på detta men vet inte riktigt hur man ska göra....
Matte

Inlägg av Matte »

Icecap: dutycycle är väll samma oavsett varvtal eller har jag missat något?

Är det inte eklare att bara låta signalen va digital in i MCU och sen hantera den där.

Är ingen expert på PIC men finns det ingen timerfunktion du kan använda dig av. typ input capture.
Matte

Inlägg av Matte »

Den MCUn du har ritat in verkar juh ha Input capture. Jag skulle nog dragit igång så att den samplar på var fjärde rising edge, skillnaden mellan den nuvarande och föregående sample är 1/F.

Detta skulle på en 4cyl/4taktare ge 8-50hz i capture rate. Vill du ha bättre noggranhet och mindre interrupts kan du ändra prescalern så att den
triggar olika ofta beroende på varvtal.

Med en sådan lösning skulle jag nog kört med en komparator då störningar kan ge stora felmätningar. Om du väljer en med open drain kan du använda den för att anpassa inspänning till MCU spänning också
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Matte: Just det, vilket ju är vad jag skrev eller hur?

Att använda en Capture Unit till att räkna ut varvet och presentera det på t.ex. ett LCD gjorde jag redan 1995 med en 80C196 µC så det är gammalt men det var inte vad som det blev frågad om.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Schemat föreställer en mer avancerad krets som för tillfället ligger på arbetsbänken och väntar på mjukvara (se http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=20529). Under tiden tänkte jag testa en enklare variant utan uC.

Har satt ihop en 555-baserad monostabil vippa som kopplats till utgången från ingångskretsen i schemat via en transistor. Om allt fungerar som tänkt kommer ingångskretsen att ge 12V's pulser med en frekvens som beror på varvtalet. 555ans på-tid är satt till 0.0033s, vilket om jag räknat rätt mostvarar 6000rpm på min trecylindriga motor. Resultatet på utgången av 555an bör bli ett pulståg med fast pulsbredd och ökande frekvens, vilket kommer att ge en varierande likspänning med hjälp av en kondensator.
Hoppas jag tänkt rätt nu, ska försöka hinna ut till garaget och testa lite imorn.
Matte

Inlägg av Matte »

Okej Icecap men då fattar jag inte vad du menar. DC med duty-cycle :? ?

Jag har heller inte påstått att det var nytänkande men det är enligt mig ett bättre sätt. var heller inte riktat som en kurs till dig uten ett förslag till PHermansson.
Matte

Inlägg av Matte »

Hmm...efter att ha läst inlägget ytterligare 10ggr till tror jag kanske att jag förstår.
du kan däremot få en "DC" som du kan kolla duty-cycle med men då den är rent mekanisk styrd torde det ju vara ganska onödigt.
betyder:

Den lösningen du presenterar ger en lösning som snarare mäter duty-cycle och presenterar som en spänning, vilket i ditt fall troligen inte är intressant då en mekanisk tändning inte ger en duty-cycle som representerar varvtalet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

BINGO!

PH: Om du ska visa på ett mekanisk instrument med en viss tröghet är det inte ens säkert att du behöver kondensatorn, jag vet att t.ex. biltemas varvräknare fungerar så och deras "utjämning" enkom är den mekaniska inerti i visaren.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Får jag välja en hemlig låda nu? :)

Ok, kondensatorn sitter där i alla fall.
Men nu till det roliga. Jag plockade med mig kretsen ut i garaget för att testa lite. För mätningen fick den multimeter som låg i bilen svara, en extrem budget multimeter från Branford. Och det var inte kul... När jag kopplat upp allt visade multimetern alla siffror på samma gång. Den bläddrade upp och ned så att det i mest såg ut som 8or i displayen... Jag flyttade runt kablarna lite, flyttade mätaren, kopplade ur min krets, ingen hjälpte. Till slut hade jag bara mätinstrumentets minuskabel kopplad till bilbatteriets minuskabelsko, men multimeter snurrade fortfarande lika bra...
Får bli ett nytt försök imorn med en bättre multimeter tror jag.
Norpan

Inlägg av Norpan »

:D , gamla tändsystem och digitalmetrar funkar dåligt ihop.
Kan faktiskt vara generatorn åxå om du har kvar likströmmaren.
Hoppas det hjälper med ett bättre instrument, annars får du ge dig på ett analogt utan lullull.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja de gör visst det... har testat med en Metex nu, den envisas med att visa '-1' oavsett mätområde.
Likströmmarn sitter kvar, antar att detta har samband med att jag inte kan ha radion på? Det smattrar i radion i takt med varvtalet, nästan som en förstärkning av motorljudet.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Hade samma problem när jag körde 3cyl tvåtakt. :D
Det var på den tiden när man byggde bilradio och fick bygga själv för att få lite pulver, åtminstone så det lät mer än slutväxeln i växellådan. :roll:
V4:an var lite bättre men inte mycket.
Fick faktiskt en såndär minnesflash när jag såg din avatar första gången.
Fina bilar sålänge man inte ska för långt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Låter spännande att bygga grejerna själv i en TT! :)
Åka långt i en sådan här bil kan vara påfrestande, men samtidigt är det så kul. Man får ta paus ofta, är ju perfekt när vagnen är med :)

Hittade förresten en varvräknare för verkstadsbruk i garaget. Den klarar enligt manualen 4, 6 & 8 cylindrar, kopplas på tändspolen. Jag testade att koppla in den, och den visade då mellan 800-1000 varv på 6-cyl skalan. Tomgången varierar i samma takt (ska snart renovera fördelaren), så det verkar som att jag kan använda varvräknaren?
Tog en snabb till inuti, den är mycket enkelt uppbyggd, nackdelen är att den klarar max 1600 varv.
Skriv svar