Suttit och läst en del på detta forum nu men än har det inte blivit något eget projekt på elektroniksidan, håller istället på med att renovera ett gammalt hus som vi skaffade oss 2006 vilket än så länge tar upp det mesta av den lediga tiden.
Jag har nu kommit till vinden som ska fixas till lite och sen isoleras mera så vi kan hålla oss varmare inne lite längre på vintern men det är då det kan bli problem och det är här min fundering kommer in som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag hade en liten fundering först att köpa denna http://www.trygghetsvakten.se/Vind/Vad- ... -Vind.html men 15000kr var lite väl saftigt pris för den funktion jag egentligen behöver.
Det som jag då funderar på är hur man ska kunna fixa en liknande konstruktion själv, jag vill alltså ha två fuktmätare där den ena sitter inne på vinden och den andra sitter utanför, dessa ska i sin tur styra två stycken ventiler beroende på hur fuktigt det är, är det fuktigare utanför vinden än inne så ska ventilerna vara stängda och om det är fuktigare på vinden än ute samt över 70% fuktighet inne så ska de vara öppna så ny bättre luft kan komma in.
1. 2st fuktmätare, en inne på vind och en utanför.
2. 2st ventiler som ska styras av fuktmätarnas resultat.
3. ventilerna ska vara stängda om uteluften är fuktigare än inne.
4. ventilerna ska vara öppna om inneluften är fuktigare än ute.
5. ventilerna ska vara stängda om inneluften är torrare än 65-70% oberoende om uteluften är torrare.
Sorry för den långa texten, hoppas nån orkade läsa igenom och förstå "utmaningen"

Med vänlig hälsning
Mattias