hur få till denna funktion på fuktreglerad ventilation?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Orcus
Kontakt:

hur få till denna funktion på fuktreglerad ventilation?

Inlägg av Orcus »

Hejsan.

Suttit och läst en del på detta forum nu men än har det inte blivit något eget projekt på elektroniksidan, håller istället på med att renovera ett gammalt hus som vi skaffade oss 2006 vilket än så länge tar upp det mesta av den lediga tiden.
Jag har nu kommit till vinden som ska fixas till lite och sen isoleras mera så vi kan hålla oss varmare inne lite längre på vintern men det är då det kan bli problem och det är här min fundering kommer in som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag hade en liten fundering först att köpa denna http://www.trygghetsvakten.se/Vind/Vad- ... -Vind.html men 15000kr var lite väl saftigt pris för den funktion jag egentligen behöver.

Det som jag då funderar på är hur man ska kunna fixa en liknande konstruktion själv, jag vill alltså ha två fuktmätare där den ena sitter inne på vinden och den andra sitter utanför, dessa ska i sin tur styra två stycken ventiler beroende på hur fuktigt det är, är det fuktigare utanför vinden än inne så ska ventilerna vara stängda och om det är fuktigare på vinden än ute samt över 70% fuktighet inne så ska de vara öppna så ny bättre luft kan komma in.

1. 2st fuktmätare, en inne på vind och en utanför.
2. 2st ventiler som ska styras av fuktmätarnas resultat.
3. ventilerna ska vara stängda om uteluften är fuktigare än inne.
4. ventilerna ska vara öppna om inneluften är fuktigare än ute.
5. ventilerna ska vara stängda om inneluften är torrare än 65-70% oberoende om uteluften är torrare.

Sorry för den långa texten, hoppas nån orkade läsa igenom och förstå "utmaningen" :)

Med vänlig hälsning
Mattias
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Glöm det, gör isoleringsjobbet riktigt istället.

RH-mätning är fullständigt meningslös, då den inte talar om huruvida luftens fuktinnehåll är högre eller lägre.
99% RH vid 0 grader är torrare än 30% RH vid 20 grader.

Se till att ha god ventillation och uppvärmning.

God ventillation är det viktigaste, inga tekniska hjälpmedel i världen ersätter detta.

RH inne bör inte vara högre än 40-50%, dock omöjligt att uppnå under sommaren.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det behövs nog en mikrokontroller för att lösa det på ett smidigt sätt. Mät både relativ luftfuktighet och temperatur för att få en bra funktion. Bygger man rätt så ska det inte behövas.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För att få det att fungera behöver man som sagt nån form av dator.
För att räkna ut fuktinehållet i luften mätewr man enklast RH och temp, sedan räknar man fram daggpunkt ångtryck mm.

Dock så krävs det nån form av avancerad flyttals och matte bibliotek, då beräkningarna inkluderar diverse logaritmer, både naturliga och briggska, samt div potensberäkningar.
Inte helt enkellt att realisera.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går nog bra att förenkla och ändå ha tillräcklig noggrannhet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är en förenkling.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad jag menade är att det duger med några tabeller och linjärisering. Man behöver väldigt sällan räkna exakt i en sådan här applikation.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

RH-Kurvan är kraftigt olinjär, dessutom är olinjeariten olika vid olika RH och olika temperaturer.

Ett enkellt diagram kan se ut så här

Bild
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Låter precis som det projekt som Erik (elf) på temperatur .nu satt ihop;
http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?t=253

En NSLU2, sensorer, och ett element.

status:
http://elf98.dyndns.org/tmp/fukt.html
Orcus
Kontakt:

Inlägg av Orcus »

huset är byggt 1937 så det är nog allt annat än tätt upp till vinden, samt att det inte finns nån plast någonstans och därför vill jag inte in med någon plast heller.
vi ska dock förstärka självdraget i huset nu när vi renoverar badrummen genom att sätta in fuktstyrda fläktar där vilket säkert hjälper en hel del, men skulle ändå vilja fixa till något på vinden för att vara ännu säkrare.

verkar bli en del jobb för att få till det som det verkar enligt era svar :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om huset är byggt -37 så är det "riktigt" byggt.
Förstör det inte med en massa konstiga moderna ideer.

Förstärk självdraget, men inte med fuktstyrda fläktar, utan låt dem gå konternuerligt, se till att du har tillluft från spaltventiler o dyl i sovrum, vardagsum mm.
Frånluften skall alltid tas i de "smutsiga" rummen, dvs Kök/toalett/badrum etc.
Att tänka på, man hade (har) en panna i dessa hus, den ger en mycket kraftig ventillation, dessutom värmer skorstensstocken upp delar av huset OCH vinden.

Isolera vinden med förstånd, om du nödvändigtvis måste, se till att det finns ordentliga luftspalter, då får du sannolikt inga fuktproblem.

Dock är det faktiskt bättre att ge fan i att isolera vinden, påverkar inte så mycket i energiförbrukning.
Effektivisera värmesystemet istället.
Vad har du idag?
Orcus
Kontakt:

Inlägg av Orcus »

tilluft har vi genom såna runda ventiler som man kan skruva upp och igen i några av rummen, ska sätta in några till såna.
Idag värmer vi med en luft/luft-pump men det blir lite väl kallt på ovanvåningen på vintern med enbart den.
Hinner vi så ska vi sätta in en braskamin för dels myseldning men också för komplettering de kallaste vinterdagarna.

vi har sånt mansardtak, alltså det är två vinklar på taket och vinden har ingen ventilation och det verkar funka för det är inget mögelangrepp vad jag kunnat se eller känna men eftersom vi duschar mer än den tidigare ägaren så är jag rädd för att det ska börja gro där uppe då vi säkert har mycket fuktigare inne nu samt att den tidigare ägaren eldade i vedspisen som enda uppvärmning då hon enbart värmde ett rum.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ordentlig ventillation i badrummet, samt en braskamin för att hålla pipanm i form verkar vettigt.

Du kan sprida värmen med fläktar, eller sätt in en värmepump till.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Var är det för utter tak? råspont med tjärpapp? spån isolering på vinden?

Vet man bara vad man håller på med så kan man göra om. En styrt ventilation är ingen nackdel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du har rätt danei, vet man vad man pysslar med, så kan man göra underverk.
Tyvärr, verkar det vara lite si och så med kunskap när det gäller hus, annars hade vi inte haft alla dessa fukt, kemikalie och mögelskadade hus.
Skriv svar