Byta kondesatorer på moderkort
Byta kondesatorer på moderkort
Har några frågor:
Något man bör tänka på när man löder ett moderkort. Finns det något medel för att ta bort skyddslacken skonsamt? Eller mycket fluss och värme och bara köra på ? Det brukar vara halvsvårt att löda bort saker. Tacksam för tips.
Vidare ersättningskondensatorer. Jag har hittat de exakta som det sitter på moderkortet i holland. Men de hade ju varit klart lättare att köpa på elfa, om inte annat snabbare. Hursomhelst 3300 uF 6,3V låg ESR och "Enabled high ripple current". Kan man i princip ta vilken som helst som är 3300 uF och över 6,3 V? 105Grader också såklart. Men hur viktigt är det med låg ESR osv?
Något man bör tänka på när man löder ett moderkort. Finns det något medel för att ta bort skyddslacken skonsamt? Eller mycket fluss och värme och bara köra på ? Det brukar vara halvsvårt att löda bort saker. Tacksam för tips.
Vidare ersättningskondensatorer. Jag har hittat de exakta som det sitter på moderkortet i holland. Men de hade ju varit klart lättare att köpa på elfa, om inte annat snabbare. Hursomhelst 3300 uF 6,3V låg ESR och "Enabled high ripple current". Kan man i princip ta vilken som helst som är 3300 uF och över 6,3 V? 105Grader också såklart. Men hur viktigt är det med låg ESR osv?
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Vad betyder låg ESR, det är säkert något relativt något annat som den tillverkaren gör.
En kvalitetskondensator kanske har lägre ESR än skräptillverkaren som tagit sig i kragen och tillverkat något bättre än vanlig men inte lika bra som en med kvalitet, bara en spekulation.
Bytte för ett tag sedan på ett videokort 3 st 1500 uF som satt i parallell som ersattes med 2 st 2200 uF. Nästan rätt.
Det kan gå bra att höja ett snäpp på kapacitansen och högre märkspänning betyder att den håller bättre
Protte
En kvalitetskondensator kanske har lägre ESR än skräptillverkaren som tagit sig i kragen och tillverkat något bättre än vanlig men inte lika bra som en med kvalitet, bara en spekulation.
Bytte för ett tag sedan på ett videokort 3 st 1500 uF som satt i parallell som ersattes med 2 st 2200 uF. Nästan rätt.
Det kan gå bra att höja ett snäpp på kapacitansen och högre märkspänning betyder att den håller bättre
Protte
- Mathias@Åland
- Inlägg: 241
- Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
- Ort: Åland
- Kontakt:
Då det handlar om höga strömmar och snabba switchingar på ett moderkort, speciellt till cpu:n, så måste kondensatorerna på utgången ha låg inre resistans så att de kan ge den ström som behövs och så snabbt som behövs. Om de inte har det kan de bli så varma att elektrolyten börjar att koka, så till detta måste man ha kondingar som har specificerad låg inre resistans och som är till för att användas i switchade sammanhang.
Det kan gå med vanliga och det kan också inte gå det är bara att pröva. Dra max last och se om de blir väldigt varma efter någon minut eller så, om så är fallet eller de smäller direkt så är det istället kondingar med låg ESR som gäller.
Det kan gå med vanliga och det kan också inte gå det är bara att pröva. Dra max last och se om de blir väldigt varma efter någon minut eller så, om så är fallet eller de smäller direkt så är det istället kondingar med låg ESR som gäller.
Jag har bytt på 3-4 moderkort och då använt dessa (det har funkat mycket bra):
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=1648.htm
Observera att när du löder på moderkortet så ha då en fet lödkolv som fort kan smälta lödtennet. Du ska inte sitta och trycka i flera minuter. Jag har denna bara för att byta på moderkort:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77701
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=1648.htm
Observera att när du löder på moderkortet så ha då en fet lödkolv som fort kan smälta lödtennet. Du ska inte sitta och trycka i flera minuter. Jag har denna bara för att byta på moderkort:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77701
Detta kanske är lite offtopic, men kul att veta. 
När jag skulle byta kondingar på en trasig iMac 20" så gick det fan inte att löda bort kondingarna. Jag hade en 60W lödkolv och en temperatur på 450 grader, ändå lyckades jag inte få lödtennet (?) att smälta med min 2mm mejselspets. Det slutade med att jag bröt av kondingarna och klippte av de resterande delarna av benen för att sedan borra upp nya hål i moderkortet. Vad jag vet så funkar maskinen än idag, och det här var säkert 1-2 år sedan. Jag trodde helt ärligt inte ens själv på att det skulle funka.

När jag skulle byta kondingar på en trasig iMac 20" så gick det fan inte att löda bort kondingarna. Jag hade en 60W lödkolv och en temperatur på 450 grader, ändå lyckades jag inte få lödtennet (?) att smälta med min 2mm mejselspets. Det slutade med att jag bröt av kondingarna och klippte av de resterande delarna av benen för att sedan borra upp nya hål i moderkortet. Vad jag vet så funkar maskinen än idag, och det här var säkert 1-2 år sedan. Jag trodde helt ärligt inte ens själv på att det skulle funka.

Ursäkta mig om jag kommer med dumma frågor då jag är en nybörjare. Jag tänkte trots det ge mig på att försöka byta ut ett par spruckna kondensatorer på ett moderkort till en död PC.netrunner skrev:Jag har bytt på 3-4 moderkort och då använt dessa (det har funkat mycket bra):
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=1648.htm
Observera att när du löder på moderkortet så ha då en fet lödkolv som fort kan smälta lödtennet. Du ska inte sitta och trycka i flera minuter. Jag har denna bara för att byta på moderkort:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77701
Jag lyckades skramla fram en lödkolv + station som är 50W men lyckades inte få loss kondensatorerna alls. Ska man vara tvungen att använda våld?
Eller är det för liten effekt eller nån speciell teknik man ska använda för att få loss dem?
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Med flerlagerskort och dessutom har man inte gjort "thermal pads" alltså termiskt avbrott mot jordplanet då drar det oerhört med värme.
En stor plupp med lödtenn för att få en ordentlig termisk kontakt och värma tills det släpper 20-30 sekunder kanske en minut. När det är så varmt så får man inte slita och dra, kortet är ganska känsligt när det är varmt.
Lycka till
Protte
En stor plupp med lödtenn för att få en ordentlig termisk kontakt och värma tills det släpper 20-30 sekunder kanske en minut. När det är så varmt så får man inte slita och dra, kortet är ganska känsligt när det är varmt.
Lycka till
Protte
Tack för tipsen. Jag försökte igen och värmde mot benen på en kondensator i omkring 1-1,5 minut. Själva kondensatorn blev så varm att jag knappt kunde ta på den men den gick ändå inte att rubba det minsta.
Jag hade kunnat fortsätta men jag var lite rädd att förstöra nånting. Är det lika bra för en sån nybörjare som mig att ge upp, eller är det bara att köra vidare? Jag har läst nånstans att man inte ska hålla på och värma i flera minuter.
Jag hade kunnat fortsätta men jag var lite rädd att förstöra nånting. Är det lika bra för en sån nybörjare som mig att ge upp, eller är det bara att köra vidare? Jag har läst nånstans att man inte ska hålla på och värma i flera minuter.
Asså när du sätter spetsen av lödkolven mot lödningen så värmer lödkolven lödningen och moderkortet.
Tyvärr så kommer även moderkortet som är så tjockt och stort att kyla lödkolven, troligen så mycket att temperaturen går ner under smältpungen för tennet.
Jag offrade den lödkolven från Biltema jag länkade till, för att med en fil få en spets som var som en tjock och trubbig mejsel. När man värmer den spetsen för första gången ska man trycka ten mot när den blir varm, så att den blir "blöt" av löd tennet direkt. Nu kostar ett tvåpack med spetsar till den bara 29kr så det var ju inte så farligt. Tack för det Biltema.
Så det ska till hög värme med mycket "massa" bakom för att snabbt värma båda eller bara ena lödningen så att den smälte hela vägen igenom.
Lyckas du värma båda lödningarna direkt så kan du lätt plocka bort kondensatorn. Med smal spets så kan man bara värma en lödning åt gången så då får man "vicka" den fram och tillbaka medans man byter lödning att värma. Att mata på med blyat ten kan hjälpa om man har problem.
Tyvärr så kommer även moderkortet som är så tjockt och stort att kyla lödkolven, troligen så mycket att temperaturen går ner under smältpungen för tennet.
Jag offrade den lödkolven från Biltema jag länkade till, för att med en fil få en spets som var som en tjock och trubbig mejsel. När man värmer den spetsen för första gången ska man trycka ten mot när den blir varm, så att den blir "blöt" av löd tennet direkt. Nu kostar ett tvåpack med spetsar till den bara 29kr så det var ju inte så farligt. Tack för det Biltema.
Så det ska till hög värme med mycket "massa" bakom för att snabbt värma båda eller bara ena lödningen så att den smälte hela vägen igenom.
Lyckas du värma båda lödningarna direkt så kan du lätt plocka bort kondensatorn. Med smal spets så kan man bara värma en lödning åt gången så då får man "vicka" den fram och tillbaka medans man byter lödning att värma. Att mata på med blyat ten kan hjälpa om man har problem.
Okej, jag ska göra ett sista försök innan jag ger upp och då får det bära eller brista för annars kastar jag moderkortet.
Länken till Biltema gör att man kommer till en slumpmässig produkt ur deras sortiment på min dator, men aldrig till en lödkolv verkar det som...
Din länk till ELFA fungerar inte heller för övrigt. Finns kondensatorn du syftade på kvar i sortimentet?
Länken till Biltema gör att man kommer till en slumpmässig produkt ur deras sortiment på min dator, men aldrig till en lödkolv verkar det som...

Din länk till ELFA fungerar inte heller för övrigt. Finns kondensatorn du syftade på kvar i sortimentet?