VGA till Scart

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mindbraker20

VGA till Scart

Inlägg av mindbraker20 »

Hej!

Det är så att jag håller på att bygga en multimediabox oxh har mycket ont om plats i den. Så jag har ingen plats för ett grafikkort med compensit utgång. Därför måste jag bygga ett VGA till scart converter.

Men jag har fått problem, fick inte tag på dem komponenter som jag behövde för det, så då tänkte jag att modifiera kortet lite.

Den komponet som jag inte får tag på är en fyra gånger xor chip. Så jag tänkte byta ut chipet mot transistorer istället.

När jag hade gjort kopplingen så hände det inte något alls med tvbilden.

Det som jag tänkte fråga är om någon antingen vet, en bra koppling med enbart transistorer, som ni vet funkar eller kanske någon som kan förklarar hur synken ser ut från datorn och hur den ska se ut till tv:n. Så jag vet hur jag ska ändra synken. Och varför min egna koppling inte funkade.

Det skulle var väldigt snällt om någon hade kunnat förklara detta för mig.

MVH, Ted Ekström och tack i förhand.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Är det detta du har byggt?

http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circ ... 2rgbs.html

Den kretsen finns ju hos ELFA, 74LS86.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Hur har du byggt XOR grindarna med transistorer?
74HC86 innehåller 4st och finns på elfa eller vilken annan som har 74 logik.
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Greve Hamilton skrev:Är det detta du har byggt?

Den kretsen finns ju hos ELFA, 74LS86.
Ja, det är det! Och jag testade att köra en simulering i multisim för att se om signalen blir den samma och det blev den.

En dag gick jag till bibloteket för att kolla om jag kan få någon hjälp där ifrån och då läste jag att xor-grindar också kan användas till komperator. Och då testade jag att köra det med en komparator och då blev också samma signal. Men jag får ingen bild alls! Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att överföra en signal från datorn till TV;n.

Jag vet att man kan betälla från elfa men det visade sig att jag måste betala 150 kr eller något för att få den kretsen som kostar 9 kr. Det är så dyrt att beställa från dem.

Det kanske finns någon som har en sån krets liggande som kan överväga att sälja till mig!?

MVH, Ted E
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Men du behöver ju inte beställa en liten IC-krets mot postförskott i paket! Få det levererat i brev för 30 spänn eller så, bara fram med ett VISA-kort eller liknande.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Om det funkar med en HC finns den hos electrokit.se också. 29:- frakt vid förskottsbetalning, Paynova eller kortbetalning.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag kan sälja en 74LS86 till dig om du vill. fast jag tror portot blir dyrare än kretsen :wink: Behöver du någon annan logik så kan jag nog fixa det med.
mindbraker20

Okej!

Inlägg av mindbraker20 »

Hej!

Ja kanske det men hur mycket i så fall? På ett ställe som jag fick förslag om "elektrofix" så kan jag få ett för 32 kr ungefär, med portot och allt!

MVH, Ted E
Pucco

Inlägg av Pucco »

Har du ett ATI Radeon-kort så räcker det med några motstånd och kondingar.
En beskrivning finns här http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Du måste också lägga minst 1 volt på pinne 16 i SCARTen för att tvinga TVn till RGB. Ett 220 ohms motstånd från 5 volt till pin 16 går bra.
mindbraker20

Hej

Inlägg av mindbraker20 »

Det är så att jag har inte ett sådant, utan det är något gamalt Savge, eller något! Som jag måste göra kopplingen på. Det är så att jag hade så dåligt med plats. Får nog bara plats med en mindre koppling.

Men tack ändå, det var ett bra försök!

Jag har faktiskt fått tag på en sådan komponet nu! Det ska bli roligt att se om det verkligen var min koppling som var problemet eller om det är något annat som spökar!?

MVH, Ted.
mindbraker20

Hej

Inlägg av mindbraker20 »

Det visade sig att det nu efter all möda att det inte skulle bli någon bild nu heller.

Så nu ska jag tillbaka och försöka med felsökning och se om det är så att det är något fel på kopplingen! Hoppas att det är möjligt att få tag på information om synkerna och spänningarana.

MVH, Ted
Pucco

Inlägg av Pucco »

Det är inte mycket information du lämnar till oss som du vill ha hjälp av.
"Jag har byggt en koppling för VGA till SCART, det fungerar inte. Hjälp".

Vilket OS kör du. XP, Vista, Linux eller något annat.
Vilket program använder du för att ställa in timingvärden.
Vilka värden har du ställt in.
Vilket grafikkort har du (Något odefinierat Savage).
Vad har du redan provat.
Hur har du kopplat.

Några saker som är viktiga:
Nästan alla TV-apparater kräver att man driver pinne 16 i SCARTen för att dom ska ta emot RGB.
Man måste driva TVn med 50 Hz vertikalfrekvens, 15625 Hz horisontalfrekvens och interlacat.

Angående information om synkar och spänning så googla efter PAL så får du massor med träffar som beskriver signalens utseende.
mindbraker20

Hej!

Inlägg av mindbraker20 »

Ja ledsen!

Det är alltså windows XP jag använder!

Jag har använt ett antal olika kopplingar. Men jag tycker att utan att jag ändrar synken eller något att jag borde få bilden att flimmra eller något liknade först innan jag kan försöka rätta till dem olika synkningarna från datorn!

Eller är jag helt fel på det. Ska det inta hända något med bilden på TV?

Här den senaste kopplingen som jag har provat, som ska ge resultat!

Hoppas att du förstår hur jag menar!

MVH, Ted E
Pucco

Inlägg av Pucco »

OK. Man måste tydligen använda tredje gradens korsförhör för att få något ur dig. :)

Det svåra är att få Windows att acceptera en ny upplösning.

Det fungerar bara på VGA ut och bara på primär skärm, eller på sekundär skärm vid utökat skrivbord.
Det fungerar alltså inte i clone mode eller så.

Det fungerar inte under boot-processen så du ser inget på en TV förrän XP har laddats.

I länken i mitt första inlägg så finns det en arbetsbeskrivning av hur man gör för ATI, samma borde gälla andra typer av GPU.

Ladda hem PowerStrip från http://entechtaiwan.com/util/ps.shtm , det ska stödja 4-5 olika Savage GPUer.

Windows stöder inte interlaced på VGA så man får skapa en upplösning typ 1024x576 (16:9) eller 768x576 (4:3) 60Hz progressivt som windows accepterar och sedan får PowerStrip modifiera timingen till 50Hz interlaced.
xxargs

Inlägg av xxargs »

tänk också på att många modernare TV visar ingen bild alls om inte timingen och synkningen är precis det rätta - dvs. du får ingen bild alls även om du är 'nästan' rätt - det gör du bara på riktigt gamla härken som inte har så mycket digitalsnusk i sig.

en TV som ger blå skärm vid ingen signal kommer inte att visa någon bild alls förrän videosignaleringen är exakt rätt.

Jag tror att dina problem hittils beror just på att du inte hittar rätt timing från din grafikkort.
Skriv svar