Touchscreen
Touchscreen
Lidl har en Touchscreen sudoku för 50:- Kan man inte göra nåt roligare med den? Iaf använda skärmen.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Vad med en monokrom grafisk LCD (240*128) med inbyggt displaycontroller och touchscreen? Interface ung. som vanliga display, alltså 8 bit data + lite handshake, färg: blå bakgrund med vita punkter.
Tianmar TM240128F0FFUG
OEM Electronics har dom till en skaplig pris, runt 300:-/st vid 200 st.
Jag ser fram till att testa det på allvar, jag har ett liggande framför mig.
Tianmar TM240128F0FFUG
OEM Electronics har dom till en skaplig pris, runt 300:-/st vid 200 st.
Jag ser fram till att testa det på allvar, jag har ett liggande framför mig.
- jonnorberg
jonnorberg:
tja... det är mitt jobb att veta sånt, jag är liksom "den tyngre" utvecklingsavdelningen där jag är anställd. Jag har säljare från de större firmor som kommer förbi och visar upp vad som har kommit, väl vetande att JAG inte köper något.
Det LCD jag har framför mig är en varuprov och då chefen fick höra att det finns hade han ett antal projekt där det skulle vara mycket intressant med detta.
Jag har även eget firma med mycket låg omsättning (gick lite back förra året pga. avskrivningar på maskiner) men ibland dyker det upp saker som kan vara roliga att pyssla med, jag har en idé till en enhet som dels kan ta mindre plats (vilket kunden kraftigt skulle uppskatta), bli billigare (det brukar kunder gilla) och bättre anpassat till kundens behov (brukar också vara populärt), detta touch-display skulle vara guld till detta projekt.
Så essentiellt har jag behov av lite olika demo-saker, dels för att chefen kan visa upp funktioner och dels för att jag kan göra det.
Så allt är "inkomst av tjänst", det är bara en fråga om jobbet utförs på dagen eller på kvällen.
Och att displayen kostar ~300:-/st vid 200 st betyder bara att ett st kanske kostar 400-450 eller så.
Det finns ju lösa touch-paneler att köpa som man kan klistra på display, jag har sånt liggande i min låda.
Och när jag antyder att 60k bara skulle vara ett grepp i ficka var jag ganska ironisk, ingen vettig hobby-elektroniker har sådana pengar till det.
tja... det är mitt jobb att veta sånt, jag är liksom "den tyngre" utvecklingsavdelningen där jag är anställd. Jag har säljare från de större firmor som kommer förbi och visar upp vad som har kommit, väl vetande att JAG inte köper något.
Det LCD jag har framför mig är en varuprov och då chefen fick höra att det finns hade han ett antal projekt där det skulle vara mycket intressant med detta.
Jag har även eget firma med mycket låg omsättning (gick lite back förra året pga. avskrivningar på maskiner) men ibland dyker det upp saker som kan vara roliga att pyssla med, jag har en idé till en enhet som dels kan ta mindre plats (vilket kunden kraftigt skulle uppskatta), bli billigare (det brukar kunder gilla) och bättre anpassat till kundens behov (brukar också vara populärt), detta touch-display skulle vara guld till detta projekt.
Så essentiellt har jag behov av lite olika demo-saker, dels för att chefen kan visa upp funktioner och dels för att jag kan göra det.
Så allt är "inkomst av tjänst", det är bara en fråga om jobbet utförs på dagen eller på kvällen.
Och att displayen kostar ~300:-/st vid 200 st betyder bara att ett st kanske kostar 400-450 eller så.
Det finns ju lösa touch-paneler att köpa som man kan klistra på display, jag har sånt liggande i min låda.
Och när jag antyder att 60k bara skulle vara ett grepp i ficka var jag ganska ironisk, ingen vettig hobby-elektroniker har sådana pengar till det.
- jonnorberg
Köpte ett sudokuspel på Lidl och plockade isär det.

Man får titta på displayen i en viss vinkel för att tydligt kunna se siffror och
symboler.
Kommer inte själv att försöka använda denna display till något annat
användningsområde...
Edit: Flyttar bilderna till "eget filutrymme" och ändrar därför bildlänkarna.
Man får titta på displayen i en viss vinkel för att tydligt kunna se siffror och
symboler.
Kommer inte själv att försöka använda denna display till något annat
användningsområde...
Edit: Flyttar bilderna till "eget filutrymme" och ändrar därför bildlänkarna.
Senast redigerad av Ronny 3 mars 2010, 18:09:54, redigerad totalt 1 gång.
Ronny: Tack för bra bilder.
Såg att den säljs på Dx:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2363
Vill man så kan man få tag på touchscreens för halva priset från Dx:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3259
Det finns även en betydligt dyrare produkt, som iofs har USB-interface.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12561
Såg att den säljs på Dx:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2363
Vill man så kan man få tag på touchscreens för halva priset från Dx:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3259
Det finns även en betydligt dyrare produkt, som iofs har USB-interface.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12561
Re: Touchscreen
Sorry för att jag väcker tråden, men jag måste fråga ang. den där bilden där du precis öppnade den:
Bilden till vänster ser det ut som display-glaset, eller vad man ska kalla det har ledare osv. för själva pekskärmen... Kan man utnyttja den på något vis?
Sitter själv i tankarna att försöka knåpa ihop nån frän panel och tankarna föll på sån där Sudoku-pjäs då de var billiga och hade just pekskärm... Jag undrar åxå ifall det är någon form av magnet-historia i pennan eller nåt annat konstigt för resistiv eller konduktiv avkänning känns lite som dyr teknik för en billig pjäs, fast å andra sidan vill företag gärna skrämma upp priserna när det gäller eftertraktad teknik.
Så, har du labbat nåt med den alls undrar jag då?
Bilden till vänster ser det ut som display-glaset, eller vad man ska kalla det har ledare osv. för själva pekskärmen... Kan man utnyttja den på något vis?
Sitter själv i tankarna att försöka knåpa ihop nån frän panel och tankarna föll på sån där Sudoku-pjäs då de var billiga och hade just pekskärm... Jag undrar åxå ifall det är någon form av magnet-historia i pennan eller nåt annat konstigt för resistiv eller konduktiv avkänning känns lite som dyr teknik för en billig pjäs, fast å andra sidan vill företag gärna skrämma upp priserna när det gäller eftertraktad teknik.
Så, har du labbat nåt med den alls undrar jag då?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Touchscreen
I princip alla produkter som ligger på en sådan prisnivå har specialintegrerade
kretsar och anpassade displayer. Det är någonstans mellan svårt och mycket svårt
att kunna återanvända på något sätt.
Personligen tycker jag att det är bättre att t.ex lägga ut några 100 till och få en
display med tillhörande datablad som man vet att man kan få igång
istället för att slösa bort en massa tid på något som troligtvis inte kommer att funka ändå.
Swech
kretsar och anpassade displayer. Det är någonstans mellan svårt och mycket svårt
att kunna återanvända på något sätt.
Personligen tycker jag att det är bättre att t.ex lägga ut några 100 till och få en
display med tillhörande datablad som man vet att man kan få igång
istället för att slösa bort en massa tid på något som troligtvis inte kommer att funka ändå.
Swech