Projektarbete - Styra externa växelströmsenheter med paral

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Cod

Projektarbete - Styra externa växelströmsenheter med paral

Inlägg av Cod »

Hej!

Jag håller på med ett projekt som går ut på att styra externa växelströmsenheter med parallellporten. På http://hem.passagen.se/klahr/PARALL.HTM finns det en hel del information, dock står det inget om hur man gör för att styra växelströmsenheter(med enheter menar jag vad som helst som drivs av växelström, exempelvis takbelysning)

Nedan ser ni kopplingsschema för att styra en likströmspryl med hjälp av parallellporten och ett relä:
Bild
Bilden var visst transparent, kolla på länken för att se den mot svart bakgrund. Finns en bit ner på sidan.

Det jag undrar är, hur gör man för att använda växelström istället?

För att sammanfatta: Jag vill styra 230V AC enheter med hjälp av parallellportens utmatning som ligger på 5V DC, hur gör jag detta?

Edit: Kan jag använda följande relä? http://www.kjell.com/content/templates/ ... 6101&path=

Krävs det något mer än det isåfall?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Bilden laddas inte för mig.

Du behöver en transistor + ev motstånd för att driva ett relä som (eventuellt driver ett större relä som) sedan styr 230V.
Cod

Inlägg av Cod »

Men hur vet jag hur hög spänning jag behöver för att kunna driva reläet jag länkade till?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du läser texten under relät i fråga. Spole: 230Vac, 14,4kohm, 1,2VA

Du kan använda samma krets som för likströms fallet. Se bara till att hitta lämpliga relän.
Cod

Inlägg av Cod »

danei: kanske formulerade mig lite olyckligt där.. det jag menade var, hur vet jag hur hög spänning jag behöver för att bryta reläet jag länkade till?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu förstår jag inte alls vad du vill veta. Kan du förklara?
Cod

Inlägg av Cod »

Bör väl först och främst tillägga att jag är total nybörjare, och kan mycket väl ha missförstått något.

Min uppfattning av vad ett relä gör är att det kan med hjälp av en låg spänning från t ex parallellporten fungera som en sorts strömbrytare för en högre spänning, har jag rätt? Det jag undrar över isåfall är vad för någon spänning reläet jag länkade till behöver för att kunna bryta/sätta på strömmen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då fattade jag frågan rätt första gången.

Svart fanns på sidan du länkade till.

Spole: 230Vac, 14,4kohm, 1,2VA

Dvs. Den är inte lämplig till ändamålet.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

DEt finns speciella kretsar som förstärker de logiska signalerna så att
du kan dra ett 12V relä t.ex.

12V reläet bryter sedan 230V ledningarna.

Gjorde ett specialarbete om detta för 10 år sen, och om du mejlar mig kan du få det å läsa mer...
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Hej och hallå och välkommen hit.

Ett alternativ är att använda sådanahära http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... k=2014.htm . Med dom kan du inte misslyckas även om du är nybörjare , så länge du kan använda en lödkolv och känner igen siffrorna 1,2,3, och 4.

Dom kan drivas direkt från paralellporten på en dator utan att blanda in fler komponenter och dom kan styra en upp till typ en 500 watts lampa på 230 volt.

Pinne 4 kopplar du till jord (gnd) på paralellportskontakten, pinne 3 till en av datautgångarna på (D0 ... D7). Sedan klipper du av en av sladdarna innuti kabeln till lampan och löder in dom två ändarna på pinne 1 respektive pinne 2.

Klart.
Cod

Inlägg av Cod »

matseng: Jäklar vad bra :) Sådana får det bli, det gjorde allting mycket lättare :) Har tänkt att sätta på vanliga 230v kontakter istället för att löda fast det till någon specifik pryl, men det ska jag nog klara av :)

Edit: Kom på en grej, vilket är det smidigaste sättet att löda fast kablar på en parallellportskontakt? Är det att ta en befintlig och kapa kabeln och skala? Isåfall, hur vet jag vilka kablar som hör till vilka pinnar?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Om du ändå köper halvledareläerna (dom som jag tipsade om kallas så) på Elfa så kan du köpa en 44-055-77 @ 12kr (DB25M printer-kontakt) , en kåpa till den 44-093-71 @ 12 kr och några meter lämplig kabel typ 55-693-06 @ 6 kr metern.

Ska du styra flera reläer på brevid varandra så kan du ta en annan kabel i samma avdelning som har fler ledare i sig. Välj tex en kabel med 8 ledare om du ska ha 4 reläer.

Glöm inte att se till att allt som har med 230 volt att göra är potentiellt livsfarligt. Dubbelkolla allt innan du kopplar in strömmen, och se till att bygga in reläerna i en isolerande plastlåda så att man inte kan komma åt ställen om är strömförande.
Cod

Inlägg av Cod »

Okej! Tack så mycket! Kom just på en till grej ;) Styrs reläet med hjälp av korta pulsar eller kontinuerlig ström? Jag menar, om jag vill att exempelvis en lampa ska lysa konstant, ska jag då sätta en "etta" på den pinnen och sätta en "nolla" när jag vill släcka den?
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Ja du ska ha en etta på den aktuella utgången hela tiden som du vill att lampan ska lysa. De reläer som man kan styra med pulser heter bistabila.

Ett tips när du ska löda in dessa kretsar på ett kort. Se till att göra kortet så att du har "datorsidan" och "nätspänningssidan" ordentligt åtskilda o avgränsade. Ingen ledning som har kontakt med datorn får gå längre förbi än ben 3-4 och ingen växelströms ledning får gå längre än till ben 1-2. En felkoppling där och din dator kommer att låta som en popcornsmaskin när kretsarna går upp i rök en efter en.

Reläer ifall du vill använda det bör du vara mycket försiktig med i samband med datorn. Det bästa är då att förstärka signalen ifrån porten så att den kan driva en lysdiod. Lysdioden du ska använda är då den som sitter i en optokopplare. Fototransistorn i optokopplaren kan sedan mata ett relä eller en transistor som i sin tur driver ett relä. Då har du en galvaniskt skild koppling. Reläspolar och andra induktiva laster kan ge spikar som kan slå sönder parallelporten ifall du har otur. Sitter sedan porten på moder kortet så kan det bli en dyr affär.

Jag skulle faktiskt om jag var dig försäkra mig dubbelt om o även köra med optokopplare för att mata halvledar reläet. Som jag kan förstå så är den inte galvaniskt isolerat ifrån utgången. Det finns då alltid en potensiell risk att man grillar datorn. En BC 547 transistor driver utan problem en optokopplare som i sin tur borde direkt kunna driva halvledarreläet. Det finns också särskilda drivkretsar som har 8st inbyggda förstärkare som kan ta en TTL nivå för att diva en lysdiod. Då blir din krets galvaniskt isolerad ifrån nätspänningen men nackdelen att du måste ha extern ström för att driva lysdioderna i optokopplarna ifrån någonstans. Detta kan man tappa ifrån USB porten eller ta ifrån en batterieliminator. Fördelen finns då i den galvaniskt skilda kretsen som då kan klara spänningar på ex 1500volt utan att det skadar datorn.

Mikael
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Micke_71: Dumheter och FUD. Självklart är halvledarreläat galvaniskt isolerat via optokopplare internt. Fattas bara annat.

Från databladet

High Packaging Density
Compatible with 5, 15 & 24 Volt Logic Systems
OptoIsolated 4000 Vrms
Zero Voltage Switching (AC)

Cod: Du kan lugnt koppla in dom direkt på paralellporten. Och ja, med halvledarreläerna ska du lägga ut en konstant 1'a (hög signal) för att tända lampan.
Skriv svar